KURSPLAN
Praktisk svenska, 7,5 högskolepoäng
Practical Swedish, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: LPSG14
Fastställd av: Utbildningsledare 2014-11-17
Reviderad av: Utbildningsledare 2015-05-12
Gäller fr.o.m.: Hösten 2015
Version: 4
Diarienummer:HLK 2015/1782-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: SV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskap om aspekter av text och kontext som är relevanta vid genreanpassning och mottagaranpassning av texter

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha förmåga att arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål
- ha färdighet i att skriva svenska texter som kännetecknas av en genreanpassad stilnivå, god mottagaranpassning och ett korrekt språkbruk
- utifrån identifierat behov kunna använda handböcker och vetenskaplig litteratur inom området textproduktion på ett adekvat sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- kunna analysera, kritiskt diskutera och bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation
- kunna diskutera textutformning även med personer utan specialkunskaper inom området

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen ingår föreläsningar, självstudier, individuella övningar och gruppövningar.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, varav en skrivs på campus, samt aktivt deltagande i seminarium.

För betyget G krävs att alla moment godkänts. För betyget VG krävs därutöver att de två avslutande skriftliga examinationsuppgifterna har betyget VG.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Sammanfattning2,5 hpU/G
Textens kontext och textutformning5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel Løkensgard, T. (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144069166

Referenslitteratur
Andersen Øyen, S., & Solheim, B. (2015). Akademiskt skrivande : En skrivhandledning. Malmö: Gleerups.

Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber.

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber.

Forsberg, Jenny (2008). Tydliga texter: snabba skrivråd och språkråd. Stockholm: Norstedts.

Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen.

Strömquist, S. (2014): Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. (7. rev. uppl.)Malmö: Gleerup.

Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Handbok)

Svenska akademien. (2006). Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket (13. uppl.). Stockholm: Svenska akademien.

Svenska akademien. (2009). Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien. Stockholm: Svenska akademien.

Nationalencyklopedin. (u.å.). Nationalencyklopedins ordbok. Tillgänglig via http://www.ne.se/?type=THES