KURSPLAN
Praktisk svenska, 7,5 högskolepoäng
Practical Swedish, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LPSG14
Fastställd av: Utbildningsledare 2017-04-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 7
Diarienummer:HLK 2017/1775-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: SV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskap om aspekter av text och kontext som är relevanta vid genreanpassning och mottagaranpassning av texter

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha förmåga att arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål
- ha färdighet i att skriva svenska texter som kännetecknas av en genreanpassad stilnivå, god mottagaranpassning och ett korrekt språkbruk
- utifrån identifierat behov kunna använda handböcker och vetenskaplig litteratur inom området textproduktion på ett adekvat sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna analysera, kritiskt diskutera och bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation
- kunna diskutera textutformning även med personer utan specialkunskaper inom området

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen ingår föreläsningar, självstudier, individuella övningar och gruppövningar.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, varav en skrivs på campus, samt aktivt deltagande i seminarium.

För betyget G krävs att alla moment godkänts. För betyget VG krävs därutöver att de två avslutande skriftliga examinationsuppgifterna har betyget VG.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Sammanfattning2,5 hpU/G
Textens kontext och textutformning5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber.

Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel Løkensgard, T. (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144069166

Referenslitteratur
Andersen Øyen, S., & Solheim, B. (2015). Akademiskt skrivande : En skrivhandledning. Malmö: Gleerups.

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber.

Forsberg, Jenny (2011). Tydliga texter: snabba skrivråd och språkråd. Stockholm: Norstedts.

Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen.

Strömquist, S. (2014). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. (7. rev. uppl.) Malmö: Gleerup.

Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Handbok)

Svenska akademien (2006). Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket (13. uppl.). Stockholm: Svenska akademien.

Svenska akademien (2009). Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien. Stockholm: Svenska akademien.

Nationalencyklopedin. (u.å.). Nationalencyklopedins ordbok. Tillgänglig via http:www.ne.se/?type=THES

Litteraturreferenser – så skriver du. http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).