KURSPLAN
Psykologi, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 1-30, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | LPYA17 |
Fastställd av: | VD 2007-06-26 |
Gäller fr.o.m.: | HT 2012, rviderad 2010-06-01 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha kunskap om psykologins grundläggande perspektiv och metoder
- ha kunskap om olika delområden inom allmän psykologi
- ha kunskap om olika delområden inom socialpsykologi
- ha kunskap om olika personlighetsteorier
- ha kunskap om utvecklingspsykologiska teorier ur ett livsloppsperspektiv
Innehåll
Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hp
Delkurs 3: Socialpsykologi, 7,5 hp
Delkurs 4 a: Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Delkurs 4 b: Utvecklingspsykologi, 7,5p
Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hpFoundation and Methods of Psychology, 7,5 credits
Innehåll- Psykologins grundläggande perspektiv
- Övergripande historiskt perspektiv på psykologin
- Grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- Grundläggande biologisk psykologi
- Grundläggande vetenskapliga perspektiv inom psykologin
- Elementär statistik
LärandemålEfter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper om de centrala perspektiven inom psykologin
- ha elementära kunskaper om grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- ha elementära kunskaper inom biologisk psykologi
- ha grundläggande förståelse av vetenskapliga perspektiv inom psykologin
- ha grundläggande färdigheter att utföra elementära statistiska beräkningar
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hpGeneral Psychology, 7,5 credits
Innehåll- Perception (sinnesupplevelser)
- Kognition (minne, inlärning, tänkande och problemlösning)
- Motivation
- Skillnader mellan individer
- Stress
- Psykopatologi
LärandemålEfter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av hur sinnesupplevelser uppstår
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av minne, inlärning, tänkande och problemlösning
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av olika typer av motivation
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av intelligens och personlighet
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av olika stressteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av personlighetsavvikelser och behandling av dem
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 3: Socialpsykologi, 7,5 hpSocial Psychology, 7,5 credits
Innehåll- Socialpsykologiska teorier och metoder
- Social kognition
- Social perception
- Självförståelse och upprätthållande av självkänslan
- Attityder och fördomar
- Konformitet och grupprocesser
- Sociala relationer och motiv
- Konflikter
- Tillämpad socialpsykologi
LärandemålEfter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av socialpsykologiska teorier och
metoder
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av social kognition och social perception
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av självförståelse och upprätthållande
av självkänslan
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av attityder och fördomar
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av konformitet och grupprocesser
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av sociala relationer och motiv
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av konflikter
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av tillämpad socialpsykologi
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd och underkänd.
Delkurs 4 a: Personlighetspsykologi, 7,5 hpPersonality Psychology, 7,5 credits
Innehåll- Psykodynamiska personlighetsteorier
- Kognitiva personlighetsteorier
- Humanistiska personlighetsteorier
- Orientering ges om psykopatologi och psykoterapi
- Psykiska kriser
LärandemålEfter genomgången kurs förväntas studenten
- ha kunskaper och förståelse av psykodynamiska personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av kognitiva personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av humanistiska personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av psykiska kriser
- ha elementära kunskaper om psykopatologi och psykoterapi
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd och underkänd.
Delkurs 4 b: Utvecklingspsykologi, 7,5 hpDevelopmental Psychology, 7,5 credits
Innehåll- Livsloppsperspektiv inom utvecklingspsykologi
- Biologisk, fysisk och motorisk utveckling
- Kognitiv utveckling, intelligens och språklig utveckling
- Emotionell utveckling inkl. självutveckling (Stern) och anknytningsteori
- Identitetsutveckling
- Moralisk utveckling
- Mänsklig utveckling i ett socialt sammanhang
- Åldrandet
LärandemålEfter genomgången kurs förväntas studenten
- ha övergripande kunskaper och förståelse av livsloppsperspektivet inom utvecklingspsykologi
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av biologisk, fysisk och motorisk
utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av kognitiv utveckling, intelligens och språklig utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av emotionell utveckling och identitetsutveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av moralisk utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse det sociala sammanhanget samspelar med mänsklig utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse för åldrandet
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. Gruppövningar och vissa föreläsningar är obligatoriska. Vissa kurser drivs huvudsakligen som IT-stödd distans.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examination sker i form av en skriftlig individuell skriftlig tentamen per delkurs. Därutöver kan även förkomma vissa skriftliga uppgifter individuellt eller i grupp.
För studenter som inte blivit godkända vid ordinarie tentamen anordnas ytterligare provtillfällen vid särskilda omtentamenstillfällen.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av fyra delkurser.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Psykologins grunder och metoder | 7,5 hp | U/G/VG |
Allmän psykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Socialpsykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Personlighetspsykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Utvecklingspsykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kursvärdering sker dels löpande muntligt under kursens gång, dels genom en sammanfattande skriftlig i slutet av kursen.
Övrigt
Kursen skall ge en bred orientering om psykologins teorier och användningsområden, med särskild betoning på socialpsykologins och personlighetspsykologi.
Kurslitteratur
Delkurs 1. Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning Kap.1-3 ISBN: 978-1-84480-728-4, 105 s
Sandberg, L. & Sandberg, R. (2002). Elementär statistik. Lund:Studentlitteratur, 59 s + webb-
material
Lundgren, M. (2007) Psykologi –vetenskap eller galenskap? Lund: Studentlitteratur, 296 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 2. Allmän psykologi, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A.(2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning kap. 4-16, 500 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 3. Socialpsykologi, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning kap. 17- 18, 50 s
Jordan, T. (2006) Att hantera och förbygga konflikter på arbetsplatsen. Stockholm: Lärarförbundet, 86 s
Aronson, E., Wilson, T.D. & Akert, R. M. (2007) Social psychology. New Jersey: Pearson Printice Hall ISBN: 0-13-233487-9, 630 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 4 a. Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Engler, B. (2003) Personality theories Boston:Huoghton Mifflin, 550 s
McWilliams, N. (2000) Psykoanalytisk diagnostik. Stockholm: W &W, 420 s
Cullberg, J. (senaste utgåvan) Kris och utveckling. Stockholm: Natur och Kultur, 180 s
Delkurs 4 b. Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Samtrock, J.W. (2007) A topical Approach to Life-Span Development. New York: McGraw Hill, 665 s