KURSPLAN
Psykologi, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 1-30, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: LPYA17
Fastställd av: VD 2007-06-26
Gäller fr.o.m.: HT 2012, rviderad 2010-06-01
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha kunskap om psykologins grundläggande perspektiv och metoder
- ha kunskap om olika delområden inom allmän psykologi
- ha kunskap om olika delområden inom socialpsykologi
- ha kunskap om olika personlighetsteorier
- ha kunskap om utvecklingspsykologiska teorier ur ett livsloppsperspektiv

Innehåll

Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hp
Delkurs 3: Socialpsykologi, 7,5 hp
Delkurs 4 a: Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Delkurs 4 b: Utvecklingspsykologi, 7,5p
Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Foundation and Methods of Psychology, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper om de centrala perspektiven inom psykologin
- ha elementära kunskaper om grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- ha elementära kunskaper inom biologisk psykologi
- ha grundläggande förståelse av vetenskapliga perspektiv inom psykologin
- ha grundläggande färdigheter att utföra elementära statistiska beräkningar
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hp
General Psychology, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av hur sinnesupplevelser uppstår
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av minne, inlärning, tänkande och problemlösning
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av olika typer av motivation
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av intelligens och personlighet
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av olika stressteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av personlighetsavvikelser och behandling av dem
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 3: Socialpsykologi, 7,5 hp
Social Psychology, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av socialpsykologiska teorier och
metoder
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av social kognition och social perception
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av självförståelse och upprätthållande
av självkänslan
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av attityder och fördomar
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av konformitet och grupprocesser
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av sociala relationer och motiv
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av konflikter
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av tillämpad socialpsykologi
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd och underkänd.
Delkurs 4 a: Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Personality Psychology, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
- ha kunskaper och förståelse av psykodynamiska personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av kognitiva personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av humanistiska personlighetsteorier
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av psykiska kriser
- ha elementära kunskaper om psykopatologi och psykoterapi
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd och underkänd.
Delkurs 4 b: Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Developmental Psychology, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
- ha övergripande kunskaper och förståelse av livsloppsperspektivet inom utvecklingspsykologi
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av biologisk, fysisk och motorisk
utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av kognitiv utveckling, intelligens och språklig utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av emotionell utveckling och identitetsutveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av moralisk utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse det sociala sammanhanget samspelar med mänsklig utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse för åldrandet
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. Gruppövningar och vissa föreläsningar är obligatoriska. Vissa kurser drivs huvudsakligen som IT-stödd distans.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker i form av en skriftlig individuell skriftlig tentamen per delkurs. Därutöver kan även förkomma vissa skriftliga uppgifter individuellt eller i grupp.
För studenter som inte blivit godkända vid ordinarie tentamen anordnas ytterligare provtillfällen vid särskilda omtentamenstillfällen.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av fyra delkurser.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Psykologins grunder och metoder7,5 hpU/G/VG
Allmän psykologi7,5 hpU/G/VG
Socialpsykologi7,5 hpU/G/VG
Personlighetspsykologi7,5 hpU/G/VG
Utvecklingspsykologi7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker dels löpande muntligt under kursens gång, dels genom en sammanfattande skriftlig i slutet av kursen.

Övrigt

Kursen skall ge en bred orientering om psykologins teorier och användningsområden, med särskild betoning på socialpsykologins och personlighetspsykologi.

Kurslitteratur

Delkurs 1. Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning Kap.1-3 ISBN: 978-1-84480-728-4, 105 s
Sandberg, L. & Sandberg, R. (2002). Elementär statistik. Lund:Studentlitteratur, 59 s + webb-
material
Lundgren, M. (2007) Psykologi –vetenskap eller galenskap? Lund: Studentlitteratur, 296 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 2. Allmän psykologi, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A.(2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning kap. 4-16, 500 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 3. Socialpsykologi, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. 15 th ed. Wadsworth Gengege Learning kap. 17- 18, 50 s
Jordan, T. (2006) Att hantera och förbygga konflikter på arbetsplatsen. Stockholm: Lärarförbundet, 86 s
Aronson, E., Wilson, T.D. & Akert, R. M. (2007) Social psychology. New Jersey: Pearson Printice Hall ISBN: 0-13-233487-9, 630 s
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, 100 s
Delkurs 4 a. Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Engler, B. (2003) Personality theories Boston:Huoghton Mifflin, 550 s
McWilliams, N. (2000) Psykoanalytisk diagnostik. Stockholm: W &W, 420 s
Cullberg, J. (senaste utgåvan) Kris och utveckling. Stockholm: Natur och Kultur, 180 s
Delkurs 4 b. Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Samtrock, J.W. (2007) A topical Approach to Life-Span Development. New York: McGraw Hill, 665 s