KURSPLAN
Psykologi, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 1-30, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | LPYA17 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2013-05-21 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2015-08-04 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2015 |
Version: | 7 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten ha grundläggande kunskaper om
- psykologins grundläggande perspektiv och metoder
- olika delområden inom allmän psykologi
- olika delområden inom socialpsykologi
- människan i arbetslivet och olika organisatoriska aspekters betydelse
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna använda olika psykologiska teorier för att förstå och förklara mänskligt beteende individuellt och i grupp
- demonstrera förmåga att relatera psykologisk teori till frågeställningar i vardagslivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna värdera olika teorier utifrån deras vetenskapliga och praktiska tillämpningar
- kunna värdera och kritiskt diskutera vetenskapliga artiklar
- ha förmåga att kritiskt värdera och förhålla sig till olika kunskapssyner
Innehåll
Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hpDelkurs 3: Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hpDelkurs 4: Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hpDelkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hpFoundation and Methods of Psychology, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten ha
- grundläggande kunskaper om de centrala perspektiven inom psykologin
- elementära kunskaper om grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- elementära kunskaper inom biologisk psykologi
- grundläggande förståelse av vetenskapliga perspektiv inom psykologin
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha förmåga att använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- ha grundläggande färdigheter att utföra elementära statistiska beräkningar
- praktiskt använda ett datorbaserat statistikprogram (SPSS) och med hjälp av detta beskriva en datamängd
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna avgöra bättre eller sämre metodval
Innehåll- Psykologins grundläggande perspektiv
- Övergripande historiskt perspektiv på psykologin
- Grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- Grundläggande biologisk psykologi
- Grundläggande vetenskapliga perspektiv inom psykologin
- Elementär statistik
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hpGeneral Psychology, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten ha grundläggande kunskaper och förståelse av
- hur sinnesupplevelser uppstår
- minne, inlärning, tänkande och problemlösning
- olika typer av motivation
- intelligens och personlighet
- olika stressteorier
- personlighetsavvikelser och behandling av dem
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten ha
- förmåga att använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- grundläggande kunskaper om de centrala perspektiven inom psykologin samt psykologins delområden
- grundläggande förståelse av vetenskapliga perspektiv inom psykologin
- grundläggande färdigheter att utföra elementära statistiska beräkningar
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna värdera vardagliga situationer och ställa dem i relation till psykologins teorier
Innehåll- Perception (sinnesupplevelser)
- Kognition (minne, inlärning, tänkande och problemlösning)
- Motivation
- Skillnader mellan individer
- Stress
- Psykopatologi
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Delkurs 3: Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hpSocial psychology with group processes, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas studenten ha
- grundläggande kunskaper och förståelse för socialpsykologiska teorier och metoder
- grundläggande kunskaper och förståelse av social perception och social kognition dvs. hur vi förstår andra människor
- grundläggande kunskaper om självförståelse och upprätthållande av självkänslan
- grundläggande kunskaper och förståelse av attityder och fördomar
- grundläggande kunskaper och förståelse av konformitet och grupprocesser
- grundläggande kunskaper och förståelse av sociala relationer och motiv
- grundläggande kunskaper och förståelse av aggression och konflikter
- kunskap om forskningsresultat och forskningsmetoder inom den socialpsykologiska forskningen
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha förmåga att använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- kunna identifiera och beskriva viktiga socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhället och vardagslivet
- använda de teoretiska kunskaperna till att kritiskt analysera sociala situationer
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna värdera vardagliga situationer och ställa dem i relation till socialpsykologiska teorier
Innehåll- Hur vi tänker i sociala situationer
- Hur vi förstår andra och oss själva i sociala situationer
- Attityder och attitydförändringar
- Konformitet och socialpåverkan
- Grupprocesser
- När hjälper vi andra?
- Aggression och konflikter
- Fördomar
- Arbetsgruppens socialpsykologi
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd och underkänd.
Delkurs 4: Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hpOrganisational Psychology, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten kunna redogöra för
- grundläggande organisationsprinciper
- de vanligaste karriärteorierna
- de vanligaste för arbetslivet relevanta motivationsteorierna
- modeller och teorier om arbetsrelaterad hälsa, ohälsa, prestationer och ledarskap
- organisationsförändringar och dess påverkan på medarbetarna
Färidghet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha förmåga att använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- redogöra för och diskutera arbetsrelaterade attityder
- redogöra för de vanligaste metoderna för arbetsutformning och principerna bakom dessa
- redogöra för och diskutera likheter och skillnader mellan olika organisationskulturer
- metoder, processer och hjälptekniker inom området organisationsutveckling
- redogöra för och diskutera centrala arbetsrelaterade mänskliga värden samt kunna sätta dem i relation till arbetslivets utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna värdera arbetsplatsfrågor och ställa dem i relation till arbets- och organisationspsykologiska teoribildningar
Innehåll- Organisationsprinciper
- Prestation, hälsa och ledarskap
- Arbetsmotivation och arbetsrelaterade attityder
- Arbetsrelaterade livsvärden
- Arbetsutformning
- Organisationsutveckling
- Organisationsklimat och organisationskultur
ExaminationExamination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examination sker i form av en skriftlig individuell tentamen per delkurs. Därutöver kan även förkomma vissa skriftliga uppgifter individuellt eller i grupp.
För studenter som inte blivit godkända vid ordinarie tentamen anordnas ytterligare provtillfällen vid särskilda omtentamenstillfällen.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av fyra delkurser.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Psykologins grunder och metoder | 7,5 hp | U/G/VG |
Allmän psykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Socialpsykologi med grupprocesser | 7,5 hp | U/G/VG |
Arbets- och organisationspsykologi | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kursvärdering sker dels löpande muntligt under kursens gång, dels genom en sammanfattande skriftlig i slutet av kursen.
Övrigt
Kursen skall ge en bred orientering om psykologins teorier och användningsområden, med särskild betoning på socialpsykologi och personlighetspsykologi.
Kurslitteratur
Delkurs 1. Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Borg, E. & Westerlund, J. (2012 eller senaste upplagan). Statistik för beteendevetare (3:e uppl.) Stockholm: Liber AB. 552 s.
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009 eller senaste upplagan). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. (15 th ed.) Wadsworth Gengege Learning. Kap. 1-3 ISBN: 978-1-84480-728-4. 105 s.
Lundgren, M. (2007 eller senaste upplagan). Psykologi – vetenskap eller galenskap? Lund: Studentlitteratur. 296 s
Wahlgren, L. (2013 eller senaste upplagan). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144083407. 198 s.
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar. 100 s.
Referenslitteratur:
Holt, N., Bremner, A.J., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M. & Smith, R. (2012 eller senaste upplagan). Psychology: The science of mind and behavior. (2nd ed.). London, UK: McGraw-Hill. 1072 s.
Mayers, A. (2013 eller senaste upplagan). Introduction to Statistics and SPSS in Psychology. Pearson Education. Harlow. 611 s.
Delkurs 2. Allmän psykologi, 7,5 hp
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. & Wagenaar, W. A. (2009 eller senaste upplagan). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. (15 th ed.) Wadsworth Gengege Learning. Kap. 4-16. 500 s.
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar. 100 s.
Referenslitteratur:
Holt, N., Bremner, A.J., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M. & Smith, R. (2012 eller senaste upplagan). Psychology: The science of mind and behavior, (2nd ed.). London, UK: McGraw-Hill. 1072 s.
Delkurs 3. Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp
Aronson, E., Wilson, T. D. & Akert, R. M. (2007 eller senaste uppplagan). Social psychology. Upper Saddle River, NY: Pearson Education. 650 s.
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Referenslitteratur:
Baron, R. A., Branscombe, N. R. & Byrne, D. Social psychology (2012 eller senaste upplagan). (13th ed.). Boston: Pearson Education Inc. 528 s.
Lennéer Axelsson, B. & Thylefors, I. (2005 eller senaste upplagan). Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur och Kultur. 200 s.
Myers, D. G., Abell, J. & Sani, F. (2014 eller senaste upplagan). Social Psychology. (2nd edition). Berkshire: McGraw Hill. ISBN-13: 9780077152352. 720 s.
Delkurs 4. Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp
Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Torbiörn, I. (2012 eller senaste upplagan). Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel. Stockholm: Natur och Kultur. 464 s
Wood, S.A. & West, M. A. (2014 eller senaste upplagan). The Psychology of Work and Organizations. (2nd ed.). Andover, Hampshire, UK: Cengage Learning. 576 s.