KURSPLAN
Psykologi, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 61-90, 30 credits
Kurskod: | LPYC17 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2008-06-23 |
Gäller fr.o.m.: | HT 2011 Reviderad 2010-06-01 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- ha tillgodogjort sig och skaffat sig en djupare förståelse för kulturens betydelse för och påverkan av
psykologi som vetenskaplig disciplin.
- ha utvecklat en viss färdighet att kunna tillämpa vetenskaplig metodik i ljuset av kulturella skillnader och kulturell påverkan.
- kunna värdera forskning och vetenskaplig litteratur med utgångspunkt från kunskapen om kulturella avvikelser
- ha en grundläggande färdighet att använda APA-formatet (American Psychological Association’s skrivstandard) och därigenom ha ytterligare ökat sin skicklighet i vetenskapligt skrivande och kommunikation av beteendevetenskapligt material
Innehåll
Delkurs 1. Tvärkulturell psykologi: mänskligt beteende i ett globalt perspektiv, 7,5 hp
Cross-cultural psychology: human behaviour in a global perspective, 7,5 credits
Innehåll
Generella psykologiska begrepp i ett globalt perspektiv
Psykologisk forskning och etnocentrism
Forskningsexempel i tvärkulturell psykologi
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha erhållit en grundläggande förståelse för kulturens betydelse i psykologi
- ha utvecklat en medvetenhet för etnocentriska tankegångar i psykologisk forskning
- ha skaffat sig en grundläggande kunskap om tvärpsykologisk forskning
Examination
Delkursen examineras genom en skriftlig hemtentamen med möjlighet till val av olika för kursen relevanta ämnen. Betygen underkänt, godkänt och väl godkänt används. Betygskriterier och bedömningsgrunder tillhandahålls vid kursens början.
Delkurs 2. Forskningsstrategi och vetenskaplig metodik, 7,5 hp
Research strategy and scientific methodology, 7,5 credits
Innehåll
Delkursen avser att utöka studenternas metodarsenal för psykologisk forskning
Tonvikt läggs vid multivariata statistiska metoder och kvalitativa metoder i tvärkulturella forsknings-
miljöer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha erhållit en mer avancerad skicklighet att tänka systematiskt och metodiskt vad gäller psykologiska forskningsproblem
- ha utvecklat en förmåga att använda några multivariata statistiska metoder
- ha utvecklat en förmåga att kunna använda och kombinera olika typer av vetenskapliga metoder (även kvalitativa) och visa en förståelse för kulturella faktorers betydelse för forskningen
- kunna demonstrera en färdighet i att kommunicera vetenskapligt skrivande enligt APA standard.
Examination
Delkursen examineras genom en salstentamen i statistik samt en skriftlig examensuppgift i kvalitativ
metodik. Betygen underkänt, godkänt och väl godkänt används. För betyget väl godkänt krävs högsta
betyg på båda tentamina. Om en eller båda tentamina är godkända erhålls betyget godkänt. En underkänd tentamen ger också underkänt kursbetyg. Betygskriterier och bedömningsunderlag erhålls vid kursens
början.
Delkurs 3. Uppsatsarbete, 15 hp
Research project, 7,5 credits
Innehåll
Studentinitierad empirisk forskning (individuell/grupp om två studenter)
Handledning
Examination och seminariebehandling med oppositionsförfarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha inhämtat fördjupade kunskaper i ett självvalt ämnesområde samt ha tillämpat dessa i forskning
- ha utvecklat förmågan att kunna tillämpa för det valda projektet lämplig metodik
- ha demonstrerat en skicklighet i att presentera forskningsresultat enligt APA-standard.
Examination
Delkursen examineras genom gängse seminariebehandling med oppositionsförfarande. Uppsatsen skall granskas genom databassystemet URKUND. Betygen underkänt, godkänt och väl godkänt används.
Betygskriterier och bedömningsunderlag för uppsats delas ut vid kursens början.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Närvaro på samtliga moment är obligatorisk. Den som så önskar kan skriva sin uppsats på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Psykologi, 1-60 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Se respektive delkurs. Examinationer sker i olika former av skriftliga tentamina samt ett avslutande uppsatsseminarium med oppositionsförfarande. Därutöver kan skriftliga hemuppgifter förekomma.
För vitsordet Godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på alla delkurser inklusive uppsats.
För vitsordet Väl Godkänd på hela kursen krävs minst resultatet Väl Godkänd på uppsatsen samt på en av de ingående delkurserna. Observera att studenter som skriver uppsatsen ihop ändå examineras
individuellt. Fler än två författare till en uppsats tillåts ej.
För studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie tentamenstillfälle anordnas ytterligare tentamens-
tillfällen.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tvärkulturell psykologi,mänskligt beteende i ett globalt per | 7,5 hp | U/G/VG |
Forskningsstrategi och vetenskaplig metodik | 7,5 hp | U/G/VG |
Uppsatsarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning och utvärdering sker kontinuerligt under kursens gång och kursen i sin helhet avslutas med en mera formell värdering.
Övrigt
Kursen syftar till att fördjupa kunskaperna inom psykologins område och att genom studium av tvärkulturell psykologi (cross-cultural psychology) åstadkomma en djupare och mer omfattande helhetssyn på mänskligt beteende och psykologisk forskning. En särskild vikt läggs vid uppsatsarbete och vetenskaplig metodik.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Mänskligt beteende i ett globalt perspektiv
Robert S. Wyer, Chi-yue Chiu & Ying-yi Hong (Red.) (2009). Understanding culture: Theory, research, and application. London: Psychology Press (Beställes från förlaget: www.psypress.com - finns ej som e-bok), 538 s
Mark Schaller, Ara Norenzayan, Steven J. Heine, Toshio Yamagishi & Tatsuya Kameda (Red). (2009). Evolution, culture, and the human mind. London: Psychology Press (finns som e-bok att köpa från förlaget: www.psypress.com), 304 s
Delkurs 2: Forskningsstrategi och vetenskaplig metodik
Brace, N., Kemp, R., & Snelgar, R. (2006). SPSS for Psychologists. A Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (3rd edition). Houndmills, Basingstoke, England: Palgrave Macmillan, 472 s
Kline, P. (1993). An easy guide to factor analysis. London: Routledge, 208 s
Liamputtong, Pranee (2010). Performing qualitative cross-cultural research. Cambridge, UK: Cambridge University Press (Beställes från www.amazon.co.uk eller förlaget: www.cambridge.org/uk. Finns ej som e-bok), 302 s
Referenslitteratur:
American Psychological Association (2009). Publication Manual of the American Psychological
Association (6th edition). Washington, D.C.: American Psychological Association, 272 s
On-line resurs: http://www.apastyle.org/
Clark-Carter, D. (2004). Doing quantitative psychological research. A student’s handbook. Hove,
England: Psychology Press, 649 s
Delkurs 3: Uppsatsarbete
Litteratur bestäms i samråd med handledare.
Observera att artiklar tillkommer i samtliga delkurser enligt lärares anvisningar.