KURSPLAN
Psykologi, 31-60 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 31-60 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: LPYM17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-04-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/1707-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1E
Huvudområde: Psykologi

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:
Delkurs 1: Kognition, 7,5 hp
Delkurs 2: Utvecklingspsykologi,7,5 hp
Delkurs 3: Psykologisk metod, 7,5 hp
Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp

Delkurs 1: Kognition, 7,5 hp
Cognitive Psychology,7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för den mänskliga informationsprocessen och dess begrepp
- beskriva de viktigaste teoretiska resonemangen inom perception och kognition
- förklara olika minnestypers struktur och funktion
- redogöra för och förstå begrepp som problemlösning, kreativitet och kognitiv expertis
- teoretiskt och praktiskt beskriva hur emotion hör ihop med kognition

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- jämföra olika teoretiska begrepp med varandra och förstå deras likheter och skillnader
- tillämpa kunskaper om minnets beskaffenhet i yrke och vardagsliv
- i någon mån kunna tolka värdet av olika teoretiska förståelser av kreativitet
- sammanfatta olika emotions- och kognitionsbegrepp för en grundläggande förståelse av beteenden i vardagen
- problematisera förhållandet emotion och kognition

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- i någon mån värdera de vanligaste teoretiska modellerna i kognitiv psykologi och deras användbarhet för en grundläggande förståelse av människan
- reflektera över betydelsen av kognitiv forskning för allmän samhällsvetenskaplig kunskap och forskning
- kritiskt diskutera en kognitiv psykologisk kunskapsbas i förhållande till vardags- och yrkeslivet

InnehållExamination
Examination sker i form av individuell, problemlösande och skriftlig hemtentamen knuten till lärandemålen. Denna bedöms med betygen väl godkänd, godkänt och underkänt.

Delkurs 2: Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Developmental Psychology, 7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- visa övergripande kunskaper om livsloppsperspektivet inom utvecklingspsykologin
- visa fundamentala kunskaper om biologisk, fysisk och motorisk utveckling
- visa en grundläggande förståelse för kognitiv utveckling, intelligens och språklig utveckling
- visa översiktliga teoretiska kunskaper om emotionell utveckling och identitetsutveckling
- visa grundläggande kunskaper om moralisk utveckling
- översiktligt redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande mänsklig utveckling
- redogöra för olika typer av design som används inom utvecklingspsykologisk forskning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- sammanfatta olika aspekter av människans utveckling och kunna relatera dessa till varandra
- tillämpa utvecklingspsykologisk kunskap i olika sammanhang
- använda sin förståelse av olika forskningsmetoder i olika sammanhang där utvecklings-perspektiv är relevanta

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- kritiskt diskutera och jämföra olika utvecklingspsykologiska teorier
- kritiskt granska och utvärdera centrala utvecklingspsykologiska teorier
- kritiskt diskutera och reflektera över på vilka sätt arv och miljö kan samspela i olika utvecklings-psykologiska processer

InnehållExamination
Examination sker i form av individuell salstentamen, som bedöms med betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Delkurs 3: Psykologisk metod, 7,5 hp
Research methods in Psychology, 7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för några viktiga vetenskapsteoretiska inriktningar och deras metodologiska betydelse
- förstå relationen mellan teoretisk utgångspunkt, empirisk frågeställning och metodologisk tillämpning
- beskriva kvalitativa och kvantitativa data och deras beskaffenhet samt behärska någon grundläggande kvalitativ och kvantitativ analysmodell

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- jämföra de viktigaste vetenskapsteoretiska resonemangen med varandra
- konstruera empiriska frågeställningar av både kvantitativ och kvalitativ art i planeringen av en enklare forskningsdesign
- göra statistiska beräkningar både för hand och med hjälp av datorprogram (SPSS)
- tillämpa en enklare kvalitativ analysmodell
- upprätta en empirisk undersökningsdesign
- problematisera ett valt ämnesområde typiskt för psykologisk forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- kritiskt reflektera över skillnader i mål och syfte vad gäller kvalitativ, kvantitativ eller blanddesign
- kritiskt granska och värdera olika epistemologiska resonemangs för- och nackdelar för psykologisk forskning

InnehållExamination
Examination sker i form av individuell hemtentamen, som bedöms med betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp
Dissertation, 7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- formulera ett relevant forskningsproblem utifrån ett eget valt undersökningsområde
- välja en lämplig undersökningsdesign med hänsyn till den valda frågeställningen och undersökningsområdet
- redogöra för undersökningens teoretiska utgångspunkter med avseende på undersökningens syfte
- genomföra uppsatsprojektet på ett giltigt och tillförlitligt sätt
- analysera insamlade data på ett korrekt sätt med för ändamålet lämpliga metoder och tekniker
- författa en formellt skriven projektrapport med en för psykologiämnet anpassad stil och med kännedom om de formella stil och skrivkrav som uppställs av American Psychological Association

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- i någon mån sammanfatta all inhämtad kunskap och erfarenhet som utgör lärandemål, färdighetsmål och värderingsförmåga i alla delkurserna
- tillämpa en grundläggande vetenskaplig skicklighet i skrift och praktik
- jämföra psykologisk forskning och dess metodik på ett grundläggande sätt med andra discipliners
- stringent planera och genomföra ett kritiskt oppositionsförfarande
- i någon mån kunna allmänt problematisera på ett sätt som är kännetecknande för psykologiämnet och på grundval av det empiriska uppsatsprojekt som studenterna har utfört

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- kritiskt reflektera över sitt eget empiriska projekt i jämförelse med övriga studenters projekt
- värdera hur väl den egna uppsatsen, såväl som andra studenters, har genomförts i förhållande till givna formella krav på forskningskvalitet, stringens, logik, innehåll, språk och uppsats- struktur

Innehåll
Uppsatsarbetet är en tillämpning av tidigare teoriska kurser. I denna delkurs får även metodträningen och kunskaperna från delkurs 3 sin praktiska tillämpning.

Examination
Uppsatsen genomförs parvis och bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Uppsatsen skall vara av empirisk karaktär och skall omfatta någon frågeställning inom något av de studerade ämnesområdena och därigenom samtidigt ge en ämnesteoretisk fördjupning.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs i Psykologi, 1-30 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker i form av en skriftlig individuell hemtentamen eller individuell salstentamen beroende på delkurs. Uppsatsen i Delkurs 4 genomförs parvis.

Undervisning och kurslitteratur utgör den innehållsliga grunden för examination.

För sammanfattningsbetyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på alla ingående delkurser. För sammanfattningsbetyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på tre av fyra delkurser.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygs- sättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Kognition7,5 hpU/G/VG
Utvecklingspsykologi7,5 hpU/G/VG
Psykologisk metod7,5 hpU/G/VG
Uppsats7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1 - Kognition, 7,5 hp
Frankish, Keith & Ramsey, William (Eds.). (2012 eller senare upplaga). The Cambridge Handbook of Cognitive Science. Cambridge, UK:Cambridge University Press. 322 s.

Gobet, Fernand, Chassy, Philippe & Bilialic, Merim (2011 eller senare upplaga). Foundations of cognitive psychology. Maidenhead, UK: McGraw-Hill Higher Education. 360 s.

Holliday, E. Robyn & Marche, A. Tammy (Red). (2012 eller senare upplaga). Child forensic psychology. Victim and eyewitness memory. London: Palgrave MacMillan. 300 s.

Vetenskapliga artiklar, ca 50 s.

Delkurs 2 - Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Havnesköld, Leif (2002 eller senare upplaga). Självutveckling enligt Sterns teorier om självutveckling - en introduktion. Stockholm: Liber. 100 s.

Santrock, John, W. (2007 eller senare upplaga). Atopical Approach to Life-Span Development. NewYork: McGraw Hill. 665 s.

Vetenskapliga artiklar, ca 50 s.

Delkurs 3 - Psykologisk metod, 7,5 hp
Borg, Elisabet & Westerlund, Joakim (2012 eller senare upplaga). Statistik för beteendevetare. Stockholm: Liber AB. 552 s.

Smith,Jonathan, A. (Ed.) (2015 eller senare upplaga). Qualitative psychology A practical guide to research methods, (3rd edition). London: Sage, 270 s.

Wahlgren, Lars (2013 eller senare upplaga). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur. 198 s.

Referenslitteratur

APA6-manualen: American Psychological Association (2010). Publication manual of the
American Psychological Association (6th Ed.). Washington, DC: American Psychological
Association. (270 s).

Delkurs 4 - Uppsats, 7,5 hp
Referenslitteratur

APA6-manualen: American Psychological Association (2010). Publication manual of the
American Psychological Association (6th Ed.). Washington, DC: American Psychological
Association. (270 s).

Bryman, Alan (2011 eller senare upplaga). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl.
Malmö: Liber. 760 s.

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden.
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på
lärplattformen (PingPong)