KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | LR1K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-12-10 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-12-10 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2022 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika ämnesområden, centrala begrepp och teman inom religionsvetenskapen
- redogöra för centrala etiska teorier och begrepp
- redogöra för religioners historiska utveckling och nutida betydelse
- beskriva och förklara principer för etisk argumentation och argumentationsanalys
- redogöra för skolämnet religionskunskap i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för hur medie- och informationskunnighet kan användas i olika lärandesituationer
- redogöra för estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda sin ämnesdidaktiska repertoar
- redogöra för hur ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt kan tillämpas i religionskunskapsundervisningen
Färdighet och förmåga
- reflektera över religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar
- diskutera och analysera etisk argumentation
- planera pedagogiskt differentierad undervisning i ämnet religionskunskap utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier
- använda observation och intervju som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som religionskunskapslärare
- använda sig av svenskt standardspråk på ett ändamålsenligt sätt i tal och skrift
- använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är situationsanpassat, i synnerhet i professionssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera och problematisera religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar och fenomen
- kritiskt bedöma och värdera etisk argumentation och teoribildning på ett sakligt och vetenskapligt sätt
- kristiskt reflektera över religionskunskapsämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som religionskunskapslärare
Innehåll
Delkurs 1: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7.5 credits
Innehåll:
• Skolämnet religionskunskap i ungdoms- och vuxenutbildning ur historiska och samtida perspektiv
• Styrdokument och planer i ämnet religionskunskap
• Lektionsplanering i religionskunskap
• Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i religionskunskapsämnet
• Granskning av läromedel i religionskunskapsämnet
• Observation som vetenskaplig metod
• Medie- och informationskunnighet i religionskunskapsämnet
• Estetiska lärprocesser i religionskunskapsämnet
Examination
Delkursen examineras genom två gruppredovisningar och en individuell skriftlig inlämning.
Delkurs 2: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Introduction to Study of Religion, 2 credits
Innehåll:
• Religionsvetenskapens ämnesområden
• Centrala religionsvetenskapliga begrepp
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Ethics and Life Questions, 7,5 credits
Innehåll
• Centrala etiska begrepp
• Etisk teoribildning
• Etisk argumentation
• Livsfrågor
Examination
Delkursen examineras genom seminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 4: Religionshistoria, 10 hp
History of Religion, 10 credits
Innehåll
• Religioner i historien och nutid
• Religiösa texter, läror och uttryck
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och två individuella skriftliga tentamina.
Delkurs 5: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Religion, Individual and Society, 3 credits
Innehåll
• Religionsbeteendevetenskap
• Religion och det omgivande samhället
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 18 hp där detta betyg kan erhållas.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
I det fall seminarier inte går att genomföra i samma form som ordinarie examination kan examinator besluta om att ändra denna examinationsform till en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Religionsdidaktik: gruppredovisning I | 2 hp | U/G |
Religionsdidaktik: gruppredovisning II | 3 hp | U/G |
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Introduktion till religionsvetenskap: seminarier | 1 hp | U/G |
Introduktion till religionsvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: seminarier | 0,5 hp | U/G |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: seminarier | 1 hp | U/G |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religion, individ och samhälle: seminarier | 0,5 hp | U/G |
Religion, individ och samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Religionsdidaktik, 7,5 hp
Barnes, Philip L. (Red.) (2011). Debates in Religious Education. Routledge. Läses i urval om ca 29 sidor (kap 1, 5, 20)
Falkevall, Björn (Red.) (2013). Att undervisa i religionskunskap - en ämnesdidaktisk introduktion. Liber. Läses i urval om c:a 125 sidor.
Franck, Olof & Stenmark, Mikael (Red.) (2016). Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar. 241s. Läses i urval om c:a 40 sidor (kap 1, 2)
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? 211s. Läses i urval om c:a 55 sidor (kap 3, 6, 8)
Löfstedt, Malin (Red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. Läses i urval om c:a 36 sidor (s. 9-14 samt kap 1, 7, 11)
Skolverket (2018). Greppa flerspråkigheten -en resurs i lärande och undervisning. 158 sidor
Artiklar och annat material tillkommer om ca 500 s. (tillhandahålls digitalt).
Referenslitteratur:
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Studentlitteratur
Wallberg, Helena (2019). Lektionsdesign: en handbok. Gothia fortbildning AB
Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (Red.) (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Högskolan i Halmstad. 187 s. (Finns att kostnadsfritt att ladda ner online)
Artiklar och annat material om c:a 20 s. kan tillkomma (tillhandahålls digitalt).
Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Hansson, Anders (2020). Vad moralen kräver. Att argumentera om rätt och fel. Daidalos. 297 s.
Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Lund: Studentlitteratur. 237 s.
Thomson, Anne (1999). Critical Reasoning in Ethics. A practical Introduction. Routledge. 210 s.
Kompendium tillkommer om ca 250 s. (tillhandahålls digitalt).
Religionshistoria, 10 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Studentlitteratur. 248 s. (s. 151-399)
Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Natur och kultur. 300 s.
Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. Continuum. 182 s.
Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford U.P. 184 s.
Olsson, Susanne & Sorgenfrei, Simon (Red) (2015 eller nyare utgåva). Islam – en religionsvetenskaplig introduction. Liber. 352 s.
Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150 s. (tillhandahålls digitalt).
Religion, individ och samhälle, 3 hp
Furseth, Inger & Repstad, Pål (2006) An Introduction to the Sociology of Religion. Ashgate Publishing Limited. 252 s. (Går bra att använda den svenska utgåvan)
Kompendium tillkommer om ca 200 s. (tillhandahålls digitalt).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.