KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: LR1K12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-12-10
Reviderad av: 2024-11-12
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: RV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Religionsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs 1: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7.5 credits

Innehåll:Examination
Formerna för examination är gruppredovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Introduction to Study of Religion, 2 credits

Innehåll:Examination
Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 3: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Ethics and Life Questions, 7,5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift och individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 4: Religionshistoria, 10 hp
History of Religion, 10 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 5: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Religion, Individual and Society, 3 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är gruppredovisning, seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift och individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 18 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Religionsdidaktik: gruppredovisning I2 hpU/G
Religionsdidaktik: gruppredovisning II3 hpU/G
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Introduktion till religionsvetenskap: seminarium1 hpU/G
Introduktion till religionsvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: seminarium0,5 hpU/G
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Religionshistoria: seminarium1 hpU/G
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen I4,5 hpU/G/VG
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen II4,5 hpU/G/VG
Religion, individ och samhälle: seminarium0,5 hpU/G
Religion, individ och samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Religionsdidaktik, 7,5 hp
Franck, Olof & Lilja, Annika (2022). Etik, berättelser, samtal. Gleerups. 160 sidor.

Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik. Studentlitteratur. 183 sidor.

Franck, Olof, von Brömssen, Kerstin & Osbeck, Christina (Red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik. Gleerups. 304 sidor.

Franck, Olof & Stenmark, Mikael (Red.) (2016). Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar. 241s. Läses i urval om c:a 40 sidor (kap 1, 2)

Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? 211s. Läses i urval om c:a 55 sidor (kap 3, 6, 8)

Löfstedt, Malin (Red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. Läses i urval om c:a 36 sidor (s. 9-14 samt kap 1, 7, 11)

Artiklar och annat material tillkommer om ca 200 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).

Referenslitteratur:
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Studentlitteratur

Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (Red.) (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Högskolan i Halmstad. 187 s. (Finns att kostnadsfritt ladda ner online)

Artiklar och annat material om c:a 20 s. kan tillkomma (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).

Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Hansson, Anders (2020). Vad moralen kräver. Att argumentera om rätt och fel. Daidalos. 297 s.

Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Studentlitteratur. 237 s.

Thomson, Anne (1999). Critical Reasoning in Ethics. A practical Introduction. Routledge. 210 s.

Kompendium och annat textmaterial tillkommer om ca 250 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).

Religionshistoria, 10 hp

Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Studentlitteratur. 248 s. (s. 151-399)

Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Natur och kultur. 300 s.

Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. Continuum. 182 s.

Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford University Press. 184 s.

Olsson, Susanne & Sorgenfrei, Simon (Red.) (2015 eller nyare utgåva). Islam – en religionsvetenskaplig introduktion. Liber. 352 s.

Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).

Religion, individ och samhälle, 3 hp
Furseth, Inger & Repstad, Pål (2006). An Introduction to the Sociology of Religion. Ashgate Publishing Limited. 252 s. (Går bra att använda den svenska utgåvan)

Kompendium tillkommer om ca 200 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du

https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.