KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | LR1K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-12-10 |
Reviderad av: | 2024-11-12 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2025 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika ämnesområden, centrala begrepp och teman inom religionsvetenskapen
- redogöra för centrala etiska teoribildningar och begrepp
- redogöra för religioners historiska utveckling och nutida betydelse
- beskriva och förklara principer för etisk argumentation och argumentationsanalys
- redogöra för skolämnet religionskunskap i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda sin ämnesdidaktiska repertoar
- redogöra för hur ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt kan tillämpas i religionskunskapsundervisningen
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas i olika lärandesituationer
Färdighet och förmåga
- reflektera över religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar
- diskutera och analysera etisk argumentation
- planera pedagogiskt differentierad undervisning i ämnet religionskunskap utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som religionskunskapslärare
- använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är situationsanpassat, i synnerhet i professionssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera och problematisera religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar och fenomen
- kritiskt bedöma och värdera etisk argumentation och teoribildning på ett sakligt och vetenskapligt sätt
- kritiskt reflektera över religionskunskapsämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som religionskunskapslärare
Innehåll
Delkurs 1: Religionsdidaktik, 7,5 hpDidactics of Religion, 7.5 creditsInnehåll:- Skolämnet religionskunskap i ungdoms- och vuxenutbildning ur historiska och samtida perspektiv
- Styrdokument och planer i ämnet religionskunskap
- Lektionsplanering i religionskunskap
- Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i religionskunskapsämnet
- Granskning av läromedel i religionskunskapsämnet
- Observation som vetenskaplig metod
- Medie- och informationskunnighet i religionskunskapsämnet
- Estetiska lärprocesser i religionskunskapsämnet
ExaminationFormerna för examination är gruppredovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hpIntroduction to Study of Religion, 2 creditsInnehåll:- Religionsvetenskapens ämnesområden
- Centrala religionsvetenskapliga begrepp
Examination Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Etik och livsfrågor, 7,5 hpEthics and Life Questions, 7,5 creditsInnehåll- Centrala etiska begrepp
- Etisk teoribildning
- Etisk argumentation
- Livsfrågor
Examination Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift och individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 4: Religionshistoria, 10 hpHistory of Religion, 10 creditsInnehåll- Religioner i historien och nutid
- Religiösa texter, läror och uttryck
ExaminationFormerna för examination är seminarium och individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 5: Religion, individ och samhälle, 3 hpReligion, Individual and Society, 3 creditsInnehåll- Religionsbeteendevetenskap
- Religion och det omgivande samhället
ExaminationFormerna för examination är seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är gruppredovisning, seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift och individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 18 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Religionsdidaktik: gruppredovisning I | 2 hp | U/G |
Religionsdidaktik: gruppredovisning II | 3 hp | U/G |
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Introduktion till religionsvetenskap: seminarium | 1 hp | U/G |
Introduktion till religionsvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: seminarium | 0,5 hp | U/G |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: seminarium | 1 hp | U/G |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen I | 4,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen II | 4,5 hp | U/G/VG |
Religion, individ och samhälle: seminarium | 0,5 hp | U/G |
Religion, individ och samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Religionsdidaktik, 7,5 hp
Franck, Olof & Lilja, Annika (2022). Etik, berättelser, samtal. Gleerups. 160 sidor.
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik. Studentlitteratur. 183 sidor.
Franck, Olof, von Brömssen, Kerstin & Osbeck, Christina (Red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik. Gleerups. 304 sidor.
Franck, Olof & Stenmark, Mikael (Red.) (2016). Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar. 241s. Läses i urval om c:a 40 sidor (kap 1, 2)
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? 211s. Läses i urval om c:a 55 sidor (kap 3, 6, 8)
Löfstedt, Malin (Red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. Läses i urval om c:a 36 sidor (s. 9-14 samt kap 1, 7, 11)
Artiklar och annat material tillkommer om ca 200 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).
Referenslitteratur:
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Studentlitteratur
Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (Red.) (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Högskolan i Halmstad. 187 s. (Finns att kostnadsfritt ladda ner online)
Artiklar och annat material om c:a 20 s. kan tillkomma (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).
Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Hansson, Anders (2020). Vad moralen kräver. Att argumentera om rätt och fel. Daidalos. 297 s.
Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Studentlitteratur. 237 s.
Thomson, Anne (1999). Critical Reasoning in Ethics. A practical Introduction. Routledge. 210 s.
Kompendium och annat textmaterial tillkommer om ca 250 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).
Religionshistoria, 10 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Studentlitteratur. 248 s. (s. 151-399)
Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Natur och kultur. 300 s.
Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. Continuum. 182 s.
Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford University Press. 184 s.
Olsson, Susanne & Sorgenfrei, Simon (Red.) (2015 eller nyare utgåva). Islam – en religionsvetenskaplig introduktion. Liber. 352 s.
Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).
Religion, individ och samhälle, 3 hp
Furseth, Inger & Repstad, Pål (2006). An Introduction to the Sociology of Religion. Ashgate Publishing Limited. 252 s. (Går bra att använda den svenska utgåvan)
Kompendium tillkommer om ca 200 s. (Tillhandahålls digitalt på lärplattformen).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.