KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LR1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-03
Reviderad av: 2017-12-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 2
Diarienummer:HLK 2017/5194-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: RV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Religionsvetenskap

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa kunskap om och förståelse av olika ämnesområden, centrala begrepp och teman inom ämnet religionsvetenskap
- visa kunskap om och förståelse av centrala etiska teorier och begrepp
- visa kunskap om och förståelse av religionernas historiska utveckling och nutida betydelse
- visa kunskap om och förståelse av religionssociologiska och religionspsykologiska perspektiv på religion
- visa förståelse för kopplingar mellan religionsämnet och den religionsvetenskapliga ämnesdidaktiken
- visa förståelse för vad ett demokratiskt förhållningssätt innebär och hur ett sådant kan anläggas med utgångspunkt i skolans värdegrund
- ha grundläggande kunskaper om hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar
- visa gundläggande förmåga att förstå och planera undervisning och bedöma kunskaper i religionskunskap i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
- visa förmåga att använda MIK-verktyg i lärandesituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna förhålla sig kritiskt och analyserande gentemot religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar och fenomen
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument

Innehåll

Kursen består av fem delkurser:
Delkurs 1: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Delkurs 2: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Delkurs 3: Religionshistoria, 10 hp
Delkurs 4: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Delkurs 5: Religionsdidaktik 7,5 hp

Delkurs 1: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Introduction to Science of Religion, 2 credits

Innehåll
Delkursen ger en grundläggande orientering i religionsvetenskapens olika ämnesområden (religionshistoria, bibelvetenskap, kyrkohistoria och tros- och livsåskådningsvetenskap) och fokuserar några centrala begrepp inom ämnet.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- ha kunskap om och förståelse för några grundläggande definitioner av religionsbegreppet
- ha kunskap om och förståelse för centrala begrepp inom religionvetenskapen och dess olika ämnesområden

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna redogöra för några grundläggande definitioner av religionsbegreppet
- kunna redogöra för religionsvetenskapens olika ämnesområden och deras innehåll samt relation till varandra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna urskilja och reflektera över de olika religionsvetenskapliga ämnesområdena, centrala begrepp och religionsdefinitioner

Examination
Delkursen examineras dels genom ett seminarium (1), dels genom en skriftlig inlämningsuppgift (2).

Betyg
I delkursen ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För sammanfattningsbetyget Godkänd krävs att båda examinationsmomenten erhållit godkänt betyg samt god språkbehandling i tal och skrift, för Väl godkänd krävs förutom vad som krävs för Godkänd att examination 1 erhållit betyget Godkänd och examination 2 erhållit betyget Väl godkänd.


Delkurs 2: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Ethics and Life Questions, 7,5 credits

Innehåll
Delkursen ger en grundläggande introduktion till ämnet etik. Både normativ och tillämpad etik behandlas i såväl religiösa som sekulära sammanhang och situationer. Delkursen fokuserar också olika värdefrågor i relation till begrepp som livsfrågor, människosyn och livsåskådning. Även förhållandet mellan etik och religion fokuseras och problematiseras.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- visa kunskap om centrala etiska begrepp, teorier och teman
- visa förståelse för teoretisk och praktisk innebörd hos några centrala etiska teorier och värden

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- visa förmåga att kommunicera och diskutera aktuella etiska frågesställningar utifrån olika normativa etiska teorier
kunna identifiera centrala etiska värden och värderingar i olika sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna reflektera över och värdera värdefrågor utifrån olika teoretiska perspektiv
- kunna reflektera kritiskt kring förhållandet mellan etik, religion och livsåskådning
- kunna refleketera kritiskt över samt värdera olika etiska ställningstaganden och argument

Examination
Delkursen examineras genom:
Deltagande i seminarium, 0,5 hp, U/G (1)
Enskild skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp, U/G/VG (2)
Salstentamen, 5,5 hp, U/G/VG (3).


Delkurs 3: Religionshistoria, 10 hp
History of Religion, 10 credits

Innehåll
I delkursen ges en introduktion till islams, judendomens och asiatiska religioners historiska utveckling samt deras lära och praxis i historia och nutid. Stor vikt läggs vid studiet av texter och andra religiösa uttrycksformer.


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- ha kunskap om och förståelse för grundläggande drag i några av världsreligionernas historiska utveckling
- ha kunskap och förståelse för hur moderniseringsprocesser påverkat olika religiösa traditioner
- ha förståelse för religiösa traditioners betydelse både historiskt och för dagens Sverige

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna beskriva och jämföra olika religiösa uttryckssätt och religiös tro både historiskt och i vår tids svenska samhälle

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna förhålla sig till och reflektera över konflikter som kan uppstå i dagens religionspluralistiska samhällen

Examination
Delkursen examineras genom:
Skriftlig salstentamen I, 5 hp U/G/VG
Skriftlig salstentamen II, 5 hp, U/G/VG


Delkurs 4: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Religion, Individual and Society, 3 credits

Innehåll
I delkursen ges en introduktion till grundläggande perspektiv inom de religionsbeteendevetenskapliga ämnena religionssociologi och religionspsykologi. Kursen ger en orientering i hur sociala sammanhang påverkar religionens roll för individ, grupp och samhälle samt i hur psykologiska faktorer kan ha betydelse för hur religiös erfarenhet utformas.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- ha kunskap om och förståelse kring ett urval grundläggande religionsbeteendevetenskapliga perspektiv på religion
- ha förståelse för hur olika identitetsrelaterade frågor kan uppstå i relation till religion och religiös erfarenhet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna redogöra för hur sociala och psykologiska faktorer påverkar religion och religiositet för individ, grupp och samhälle
- kunna redogöra för ett urval religionsbeteendevetenskapliga teorier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna kritiskt granska och analysera ett urval religionsbeteendevetenskapliga perspektiv på religion och kunna tillämpa dessa på empiriska exempel i det religionsvetenskapliga studiet

Examination
Delkursen examineras genom:
Seminarium, 0,5 hp, U/G
Enskild skriftlig hemtentamen, 2,5 hp U/G/VG


Delkurs 5: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7,5 credits

Innehåll
Delkursen introducerar grundläggande ämnesdidaktiska dimensioner för religionskunskapsämnet såsom religionskunskap som skolämne nu och historiskt, styrdokument i undervisningen, planeringsstrategier, stoffurval, arbetssätt och redovisningsformer samt färdighetsträning i demokratiskt förhållningssätt.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- visa kunskap om styrdokument, skolämnet i nutida och historiskt perspektiv och olika perspektiv på undervisning i årskurs 7-9 samt gymnasieskola
- visa förståelse för vad ett demokratiskt förhållningssätt innebär och hur ett sådant kan anläggas med utgångspunkt i skolans värdegrund
- ha grundläggande kännedom om hur MIK-verktyg kan användas inom religionsämnet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- visa förmåga att kunna exemplifiera skolans värdegrund i förhållande till etiska frågor från skolvardagen
- ha förmåga att visa hur ämnesteoretiskt innehåll kan gestaltas i undervisning, planering, stoffurval, arbetssätt och metod, redovisningsformer och bedömning
- kunna planera ett didaktiskt moment i anslutning till kursinnehållet
- visa grundläggande förmåga att använda MIK-verktyg inom religionsämnet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:
- kunna kritiskt granska läromedel utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt kunna reflektera kring religionsämnets (historiska och nutida) samverkan med det omgivande samhället

Examination
Delkursen examineras genom:
Seminarium, 2 hp, U/G
Enskilda skriftliga inlämningsuppgifter, 5,5 hp, U/G/VG

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla ingående examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 20 hp där detta betyg kan erhållas.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.


En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till religionsvetenskap2 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: seminarium0,5 hpU/G
Etik och livsfrågor: inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: salstentamen5,5 hpU/G/VG
Religionshistoria: tentamen I5 hpU/G/VG
Religionshistoria: tentamen II5 hpU/G/VG
Religion, individ och samhälle: seminarium0,5 hpU/G
Religion, individ och samhälle: hemtentamen2,5 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: seminarium2 hpU/G
Religionsdidaktik: inlämningsuppgifter5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Halmstad: Högskolan i Halmstad. 187s.

Artiklar och övrigt material kan tillkomma om ca 20s.

Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Collste, Göran (2010). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. 150s.
Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Lund: Studentlitteratur. 237s.
Singer, Peter (2002). Praktisk etik. Stockholm: Thales. 333s.

Kompendium tillkommer om ca 250 s (tillhandahålls digitalt).

Religionshistoria, 10 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Lund: Studentlitteratur. 248s (s. 151-399)
Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. 300s.
Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. London: Continuum. 182s.
Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford: Oxford U.P. 184s.
Olsson, Susanne Sorgenfrei, Simon (red) (2015). Islam – en religionsvetenskaplig introduction. Stockholm: Liber. 352s.

Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150s.

Religion, individ och samhälle, 3 hp

Furseth, Inger & Repstad, Pål (2005) Religionssociologi – en introduktion. Liber: Stockholm. 308s.

Kompendium tillkommer om ca 200s.

Religionsdidaktik, 7,5 hp
Barnes, Philip L. (ed) (2011). Debates in Religious Education. Alingdom: Routledge. 312s (s. 181-234)
Falkevall, Björn (red) (2013). Att undervisa i religionskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion. Stockholm: Liber. 178s. (s. 31-99, 128-161).
Jackson, Robert (2004). Rethinking Religious Education and Plurality. Issues in Diversity and Pedagogy. London/New York: Routledge. 213s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190s.
Löfstedt, Malin (red) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 219s. (s. 9-47 samt fem kapitel i urval).

Artiklar tillkommer om ca 100 s.


Referenslitteratur:
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen. 45s.

Referensmaterial
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do