KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | LR1K17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-11-03 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-11-20 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2020 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om och förståelse av olika ämnesområden, centrala begrepp och teman inom ämnet religionsvetenskap
- visa kunskap om och förståelse av centrala etiska teorier och begrepp
- visa kunskap om och förståelse av religionernas historiska utveckling och nutida betydelse
- visa kunskap om och förståelse av religionssociologiska och religionspsykologiska perspektiv på religion
- visa förståelse för kopplingar mellan religionsämnet och den religionsvetenskapliga ämnesdidaktiken
- visa förståelse för vad ett demokratiskt förhållningssätt innebär och hur ett sådant kan anläggas med utgångspunkt i skolans värdegrund
- ha grundläggande kunskaper om hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar
- visa grundläggande förmåga att förstå och planera undervisning och bedöma kunskaper i religionskunskap i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
- visa förmåga att använda MIK-verktyg i lärandesituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna förhålla sig kritiskt och analyserande gentemot religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar och fenomen
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
Innehåll
Delkurs 1: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Introduction to Science of Religion, 2 credits
Innehåll:
• Religionsvetenskapens ämnesområden
• Centrala begrepp
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Ethics and Life Questions, 7,5 credits
Innehåll
• Centrala etiska begrepp
• Etisk teoribildning
• Etisk argumentation
• Etik och religion
• Livsfrågor
Examination
Delkursen examineras genom seminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3: Religionshistoria, 10 hp
History of Religion, 10 credits
Innehåll
• Religioner i historia och nutid
• Religiösa texter, läror och uttryck
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och två individuella skriftliga tentamina.
Delkurs 4: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Religion, Individual and Society, 3 credits
Innehåll
• Religionsbeteendevetenskap
• Religion och det omgivande samhället
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 5: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7.5 credits
Innehåll
• Skolämnet religionskunskap i historia och nutid
• Styrdokument i undervisningen
• Planeringsstrategier, stoffurval, arbetssätt och redovisningsformer
• Demokratiskt förhållningssätt
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 18 hp där detta betyg kan erhållas.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Introduktion till religionsvetenskap: seminarier | 1 hp | U/G |
Introduktion till religionsvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: seminarier | 0,5 hp | U/G |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: seminarier | 1 hp | U/G |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religion, individ och samhälle: seminarier | 0,5 hp | U/G |
Religion, individ och samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Religionsdidaktik: seminarier | 2 hp | U/G |
Religionsdidaktik: individuella skriftliga inlämningsuppgifter | 5,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Halmstad: Högskolan i Halmstad. 187 s.
Artiklar och övrigt material kan tillkomma om ca 20 s.
Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Lund: Studentlitteratur. 237 s.
Singer, Peter (2002). Praktisk etik. Stockholm: Thales. 333 s.
Thomson, Anne (1999). Critical Reasoning in Ethics. A practical Introduction. London and New York: Routledge. 210 s.
Kompendium tillkommer om ca 250 s. (tillhandahålls digitalt).
Religionshistoria, 10 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Lund: Studentlitteratur. 248 s. (s. 151-399)
Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. 300 s.
Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. London: Continuum. 182 s.
Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford: Oxford U.P. 184 s.
Olsson, Susanne Sorgenfrei, Simon (Red) (2015). Islam – en religionsvetenskaplig introduction. Stockholm: Liber. 352 s.
Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150 s.
Religion, individ och samhälle, 3 hp
Furseth, Inger & Repstad, Pål (2005) Religionssociologi – en introduktion. Liber: Stockholm. 308 s.
Kompendium tillkommer om ca 200 s.
Religionsdidaktik, 7,5 hp
Barnes, Philip L. (Red.) (2011). Debates in Religious Education. Alingdom: Routledge. 312 s. (s. 181-234)
Falkevall, Björn (Red) (2013). Att undervisa i religionskunskap - en ämnesdidaktisk introduktion. Stockholm: Liber. 178 s. (s. 31-99, 128-161).
Jackson, Robert (2004). Rethinking Religious Education and Plurality. Issues in Diversity and Pedagogy. London/New York: Routledge. 213 s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Löfstedt, Malin (Red) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 219 s. (s. 9-47 samt fem kapitel i urval).
Artiklar tillkommer om ca 100 s.
Referenslitteratur:
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen. 45 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.