KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LR1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-03
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-12
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: RV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Religionsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om och förståelse av olika ämnesområden, centrala begrepp och teman inom ämnet religionsvetenskap
- visa kunskap om och förståelse av centrala etiska teorier och begrepp
- visa kunskap om och förståelse av religionernas historiska utveckling och nutida betydelse
- visa kunskap om och förståelse av religionssociologiska och religionspsykologiska perspektiv på religion
- visa förståelse för kopplingar mellan religionsämnet och den religionsvetenskapliga ämnesdidaktiken
- visa förståelse för vad ett demokratiskt förhållningssätt innebär och hur ett sådant kan anläggas med utgångspunkt i skolans värdegrund
- ha grundläggande kunskaper om hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar
- visa grundläggande förmåga att förstå och planera undervisning och bedöma kunskaper i religionskunskap i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
- visa förmåga att använda MIK-verktyg i lärandesituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna förhålla sig kritiskt och analyserande gentemot religionshistoriska, etiska och religionsbeteendevetenskapliga frågeställningar och fenomen
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument

Innehåll

Delkurs 1: Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Introduction to Science of Religion, 2 credits

Innehåll:
• Religionsvetenskapens ämnesområden
• Centrala begrepp

Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.


Delkurs 2: Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Ethics and Life Questions, 7,5 credits

Innehåll
• Centrala etiska begrepp
• Etisk teoribildning
• Etisk argumentation
• Etik och religion
• Livsfrågor

Examination
Delkursen examineras genom seminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 3: Religionshistoria, 10 hp
History of Religion, 10 credits

Innehåll
• Religioner i historia och nutid
• Religiösa texter, läror och uttryck

Examination
Delkursen examineras genom seminarier och två individuella skriftliga tentamina.

Delkurs 4: Religion, individ och samhälle, 3 hp
Religion, Individual and Society, 3 credits

Innehåll
• Religionsbeteendevetenskap
• Religion och det omgivande samhället

Examination
Delkursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 5: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7.5 credits

Innehåll
• Skolämnet religionskunskap i historia och nutid
• Styrdokument i undervisningen
• Planeringsstrategier, stoffurval, arbetssätt och redovisningsformer
• Demokratiskt förhållningssätt

Examination
Delkursen examineras genom seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 18 hp där detta betyg kan erhållas.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till religionsvetenskap: seminarier1 hpU/G
Introduktion till religionsvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: seminarier0,5 hpU/G
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Etik och livsfrågor: individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Religionshistoria: seminarier1 hpU/G
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG
Religionshistoria: individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG
Religion, individ och samhälle: seminarier0,5 hpU/G
Religion, individ och samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: seminarier2 hpU/G
Religionsdidaktik: individuella skriftliga inlämningsuppgifter5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Introduktion till religionsvetenskap, 2 hp
Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (2010). Människor och makter 2.0: En introduktion till religionsvetenskap. Halmstad: Högskolan i Halmstad. 187 s.

Artiklar och övrigt material kan tillkomma om ca 20 s.

Etik och livsfrågor, 7,5 hp
Rachels, James & Rachels, Stuart (2008). Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofi. Lund: Studentlitteratur. 237 s.

Singer, Peter (2002). Praktisk etik. Stockholm: Thales. 333 s.

Thomson, Anne (1999). Critical Reasoning in Ethics. A practical Introduction. London and New York: Routledge. 210 s.

Kompendium tillkommer om ca 250 s. (tillhandahålls digitalt).

Religionshistoria, 10 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Lund: Studentlitteratur. 248 s. (s. 151-399)

Groth, Bente (2002). Judendomen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. 300 s.

Jacobs, Stephan (2010). Hinduism today: An introduction. London: Continuum. 182 s.

Keown, Damien (2013). Buddhism: A very short introduction. Oxford: Oxford U.P. 184 s.

Olsson, Susanne Sorgenfrei, Simon (Red) (2015). Islam – en religionsvetenskaplig introduction. Stockholm: Liber. 352 s.

Kompendium och artiklar tillkommer om ca 150 s.

Religion, individ och samhälle, 3 hp

Furseth, Inger & Repstad, Pål (2005) Religionssociologi – en introduktion. Liber: Stockholm. 308 s.

Kompendium tillkommer om ca 200 s.

Religionsdidaktik, 7,5 hp
Falkevall, Björn (Red) (2013). Att undervisa i religionskunskap - en ämnesdidaktisk introduktion. (s. 31-99, 128-161). Liber. 178 s.

Jackson, Robert (2004). Rethinking Religious Education and Plurality. Issues in Diversity and Pedagogy. (s. 1-21, finns som PDF) Routledge. 213 s.

Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.

Löfstedt, Malin (Red) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 219 s. (s. 9-47 samt fem kapitel i urval).

Odenstad, Christina (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena. (s. 11-26, 35-40, 96-110). Gleerups. 135 s.

Artiklar tillkommer om ca 100 s.


Referenslitteratur:
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? Gleerups.

Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen. 45 s.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.