KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare 7-9 II, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers 7-9 II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | LR9K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-05-16 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för Bibelns innehåll och tillkomst
- redogöra för olika tolkningstraditioner och synsätt på Bibeln
- redogöra för de kristna samfundens tro, historia och idéutveckling samt deras utbredning, särdrag, organisation och fromhetsliv
- identifiera och redogöra för centrala metoder inom religionsvetenskapen
Färdighet och förmåga
- sammanfatta olika teorier om Bibelns tillkomst och författare
- reflektera över bibelberättelsernas betydelse för och koppling till populärkultur
- reflektera över olika aktiva kristna samfunds särdrag och identitet utifrån ett historievetenskapligt perspektiv
- planera en lektionsserie i religionskunskap, inklusive bedömning, med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande samt forskning för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- tillämpa bedömningsstrategier för att göra bedömning av autentiskt bedömningsmaterial, såväl formativ som summativ, med relevans för religionskunskapsämnet utifrån aktuella styrdokument
- använda intervju som vetenskaplig metod för att inhämta och analysera didaktiskt relevant information i ämnet religionskunskap med syfte att stärka den egna professionskompetensen
- skriva text/er som följer akademiska normer för struktur, stil och akribi, inom ämnets olika inriktningar
- använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- tillämpa medie- och kommunikationskunnighet, digital litteracitet och ett källkritiskt förhållningssätt vid sökning av forskning av relevans för religionskunskapsämnet och dess didaktik
- förhållningssätt vid sökning av forskning av relevans för religionskunskapsämnet och dess didaktik
- tillämpa estetiska och mediala uttrycksformer av relevans för religionskunskapsämnet för att bredda sin ämnesdidaktiska repertoar
- sammanfatta och reflektera över utvalt religionsvetenskapligt tema
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera och problematisera olika tolkningstraditioner inom bibelvetenskapen
- kritiskt diskutera den historiska utvecklingen av kristendomens tradition i relation till bredare samhälleliga fenomen såsom politik och idéhistoria
- kritiskt reflektera över kristendomens historiska och nutida roll i det svenska samhället
- analysera och problematisera val av pedagogiska verktyg och didaktiska metoder
- kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument och med fokus på övergripande mål
- kritiskt reflektera över religionskunskapsämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- analysera och utvärdera sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, kursens innehåll, genomförd lektionsplanering och den framtida rollen som religionskunskapslärare
- kritiskt diskutera, analysera och problematisera utvalt religionsvetenskapligt tema
Innehåll
Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hpBiblical studies, 5.5 creditsInnehåll• Bibelns innehåll, tillkomst, kanonisering och historiska miljö
• Bibeltolknings- och gestaltningstraditioner
ExaminationDelkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter (1,5 hp respektive 4 hp).
Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hpHistory of Christianity, 5.5 creditsInnehåll• Kristna kyrkor och samfund
• Kristendomens utveckling i relation till sociala, politiska och kulturella kontexter
ExaminationDelkursen examineras genom seminarier (1 hp) och en individuell skriftlig tentamen (4,5 hp).
Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hpDidactics of religion, 7.5 creditsInnehåll- Planeringsstrategier, pedagogiska verktyg och didaktiska metoder, inklusive medie- och informationkunnighet (MIK) och estetiska lärprocesser
- Religionsdidaktiska grundfrågor och samhälleliga aspekter inom religionskunskapsundervisning
- Intervju med religionskunskapslärare
- Formativ och summativ bedömning i religionskunskapsämnet inklusive nationella prov
- Läromedelsgranskning
Examination Delkursen examineras genom seminarier (1,5 hp), en gruppredovisning (3 hp) och en individuell skriftlig inlämningsuppgift (3 hp).
Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hpTo study and analyze religion, 4 creditsInnehåll• Vetenskaplig metod och teori
• Planering av religionsvetenskapliga studier
ExaminationDelkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter (om 1,5 hp vardera) och seminarier (1 hp).
Delkurs 5: Tematisk studie 7,5 hpThematic study, 7,5 creditsInnehållFördjupande tematisk studie inom religionsvetenskap. Mer information om valbara teman finns i separat studieguide.
ExaminationDelkursen examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift (6 hp) samt seminarium (1,5 hp).
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 17 hp där detta kan erhållas.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
I de fall omexaminationer inte går att genomföra på samma sätt som ordinarie examination kan examinator besluta om att ändra omexaminationen till en annan examinationsform.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Kristendomens historia: seminarier | 1 hp | U/G |
Kristendomens historia: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religionsdidaktik: seminarier | 1,5 hp | U/G |
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Religionsdidaktik: gruppredovisning | 3 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 1,5 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 1,5 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: seminarier | 1 hp | U/G |
Tematisk studie: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 6 hp | U/G/VG |
Tematisk studie: seminarier | 1,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Eriksson, LarsOlov & Viberg, Åke (2009). Gud och det utvalda folket. Inledning till Gamla testamentet. Verbum. 240 s.
Mitternacht, Dieter & Runesson, Anders (2006). Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet. Verbum. 370 s. (Läses i urval: s. 17-386)
Bibeltexter ur Bibel 2000.
1 Moseboken 1–24; Nehemja; Job 1–3, 38–42; Psaltaren 1–24; Ordspråksboken
1–3; Predikaren 1–3; Amos; Tobit; Matteus 5–7; Markus 1–16; Johannes 1, 3–4, 14,21; Apostlagärningarna 2,4,9; Romarbrevet 8; 1 Korintierbrevet 1; Galaterbrevet 1–3; Filipperbrevet; 1 Johannes brev 1–3; Uppenbarelseboken 1-13.
Kompendium om den flerkulturella berättelsetraditionen tillkommer om 100 s. Tillhandahålles digitalt.
Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
Hedin, Christer (2017). Kristendomens historia i Sverige. Molin & Sorgenfrei. 318 s.
Jacobsen, Douglas (2022). The world’s Christian’s: who they are, where they are, and how they got there. Wiley-Blackwell. 417 s. (Läses i urval om ca 200 s.)
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen. En historisk introduktion. Artos & Norma bokförlag. 351 s. (Läses i urval: s. 49-397).
Artiklar och annat material om ca 100 s. tillkommer och tillhandahålles digitalt.
Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Jansson, Malena (Red.) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Gleerups. 224 s. (Läses i urval: kap 1, 3, 5 & 11).
Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. (Läses i urval om ca 100 s).
Monasar, Mona. (2019). Modersmål. Natur & kultur. 92 s. (Läses i urval).
Dessutom läses en av följande romaner (eller valfri likvärdig roman enligt överenskommelse med läraren):
Lundberg, Patrik. (2016). Gul utanpå. Rabén & Sjögren. 246 s.
Pettersson, Henrik. (2008 och senare). Jehåvasjäveln. Bonniers. 218 s. (Finns som e-bok)
Artiklar och annat material tillkommer om ca 250 s. och tillhandahålles digitalt.
Referenslitteratur
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? Malmö: Gleerups.
Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Solna: Liber. 887 s. (Läses i urval om ca 400 s.).
En religionsvetenskaplig akademisk avhandling som väljs i samråd med lärare/examinator. Ca 200 s.
Artiklar och annat material tillkommer om ca 60 s.
Delkurs 5: Tematisk studie, 7,5 hp
Litteratur om ca 1 000 s. väljs i samråd med handledare/examinator
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på lärplattformen.