KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare 7-9 II, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers 7-9 II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LR9K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-05-16 |
Reviderad av: | 2024-10-18 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2025 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för Bibelns innehåll och tillkomst
- redogöra för olika tolkningstraditioner och synsätt i Bibeln
- redogöra för de kristna samfundens tro, historia och idéutveckling samt deras utbredning, särdrag, organisation och fromhetsliv
- identifiera och redogöra för centrala metoder inom religionsvetenskapen
Färdighet och förmåga
- sammanfatta olika teorier om Bibelns tillkomst och författare
- reflektera över bibelberättelsernas betydelse för och koppling till populärkultur
- reflektera över olika aktiva kristna samfunds särdrag och identitet utifrån ett historievetenskapligt perspektiv
- planera en lektionsserie i religionskunskap, inklusive bedömning, med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande samt forskning för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- tillämpa bedömningsstrategier för att göra bedömning av autentiskt bedömningsunderlag, såväl formativ som summativ med relevans för religionskunskapsämnet utifrån aktuella styrdokument
- använda intervju som vetenskaplig metod för att inhämta och analysera didaktiskt relevant information i religionskunskapsämnet med syfte att stärka den egna professionskompetensen
- skriva texter som följer akademiska normer för struktur, stil och akribi, inom ämnets olika inriktningar
- använda det svenska språket i tal och skrift på ett ändamålsenligt sätt, både i professions- och akademiska sammanhang
- tillämpa digitala verktyg, digital litteracitet och ett källkritiskt förhållningssätt vid sökning av forskning av relevans för religionskunskapsämnet och dess didaktik
- tillämpa estetiska lärprocesser och mediala uttrycksformer av relevans för religionskunskapsämnet för att bredda sin ämnesdidaktiska repertoar
- sammanfatta och reflektera över utvalt religionsvetenskapligt tema
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera och problematisera olika tolkningstraditioner inom bibelvetenskapen
- kritiskt diskutera den historiska utvecklingen av kristendomens tradition i relation till bredare samhälleliga fenomen såsom politik och idéhistoria
- kritiskt reflektera över kristendomens historiska och nutida roll i det svenska samhället
- kritiskt granska och värdera akademiska texter ur ett metodologiskt perspektiv
- kritiskt förhålla sig till, värdera och analysera egna och andras religionsvetenskapliga texter
- analysera och problematisera val av pedagogiska verktyg och didaktiska metoder
- kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument och med fokus på övergripande mål
- kritiskt reflektera över religionskunskapsämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- analysera och utvärdera den egna lärandeprocessen i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, kursens innehåll, genomförd lektionsplanering och den framtida professionen
- kritiskt diskutera, analysera och problematisera utvalt religionsvetenskapligt tema
Innehåll
Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hpBiblical studies, 5.5 creditsInnehåll- Bibelns innehåll, tillkomst, kanonisering och historiska miljö
- Bibeltolknings- och gestaltningstraditioner
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hpHistory of Christianity, 5.5 creditsInnehåll- Kristna kyrkor och samfund
- Kristendomens utveckling i relation till sociala, politiska och kulturella kontexter
ExaminationFormerna för examination är seminarium och individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hpDidactics of religion, 7.5 creditsInnehåll- Planeringsstrategier, pedagogiska verktyg och didaktiska metoder, inklusive medie- och informationkunnighet (MIK) och estetiska lärprocesser
- Religionsdidaktiska grundfrågor och samhälleliga aspekter inom religionskunskapsundervisning
- Intervju med religionskunskapslärare
- Formativ och summativ bedömning i religionskunskapsämnet inklusive nationella prov
- Läromedelsgranskning
Examination Formerna för examination är seminarium, gruppredovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hpTo study and analyze religion, 4 creditsInnehåll- Vetenskaplig metod och teori
- Planering av religionsvetenskapliga studier
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Delkurs 5: Tematisk studie 7,5 hpThematic study, 7,5 creditsInnehåll- Fördjupande tematisk studie inom religionsvetenskap. Mer information om valbara teman finns i separat studieguide.
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 17 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Kristendomens historia: seminarium | 1 hp | U/G |
Kristendomens historia: individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Religionsdidaktik: seminarium | 1,5 hp | U/G |
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Religionsdidaktik: gruppredovisning | 3 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 1,5 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 1,5 hp | U/G |
Att studera och analysera religion: seminarium | 1 hp | U/G |
Tematisk studie: individuell skriftlig inlämningsuppgift | 6 hp | U/G/VG |
Tematisk studie: seminarium | 1,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Eriksson, LarsOlov & Viberg, Åke (2009). Gud och det utvalda folket. Inledning till Gamla testamentet. Verbum. 240 s.
Mitternacht, Dieter & Runesson, Anders (2006). Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet. Verbum. 370 s. (Läses i urval: s. 17-386)
Bibeltexter ur Bibel 2000.
1 Moseboken 1–24; Nehemja; Job 1–3, 38–42; Psaltaren 1–24; Ordspråksboken
1–3; Predikaren 1–3; Amos; Tobit; Matteus 5–7; Markus 1–16; Johannes 1, 3–4, 14,21; Apostlagärningarna 2,4,9; Romarbrevet 8; 1 Korintierbrevet 1; Galaterbrevet 1–3; Filipperbrevet; 1 Johannes brev 1–3; Uppenbarelseboken 1-13.
Kompendium om den flerkulturella berättelsetraditionen tillkommer om 100 s. Tillhandahålles digitalt.
Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
Berntson, Martin (2022). Kyrko- och samfundskunskap: en introduktion. Verbum AB. 448 s.
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen. En historisk introduktion. Artos & Norma bokförlag. 351 s. (Läses i urval: s. 49-397)
Artiklar, kristna källtexter och annat material tillkommer om ca 300 s. och tillhandahålles digitalt.
Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Jönsson, Anders (2024). Betygsättningens didaktik. Gleerups. 121 s.
Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. (Läses i urval om ca 100 s.).
Wikström, Christina (2020). Konsten att göra bra prov – vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Natur och Kultur. 224 s.
Artiklar och annat material tillkommer om ca 450 s. och tillhandahålles digitalt.
Referenslitteratur
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? Gleerups.
Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. 887 s. (Läses i urval om ca 400 s.).
En religionsvetenskaplig akademisk avhandling som väljs i samråd med lärare/examinator. Ca 200 s.
Artiklar och annat material tillkommer om ca 60 s.
Delkurs 5: Tematisk studie, 7,5 hp
Litteratur om ca 1000 sidor väljs i samråd med handledare/examinator.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen