KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare 7-9 II, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers 7-9 II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: LR9K12
Fastställd av: Utbildningschef 2022-05-16
Reviderad av: 2024-10-18
Gäller fr.o.m.: Hösten 2025
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: RV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Religionsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Biblical studies, 5.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
History of Christianity, 5.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of religion, 7.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är seminarium, gruppredovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
To study and analyze religion, 4 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Delkurs 5: Tematisk studie 7,5 hp
Thematic study, 7,5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Religionsvetenskap för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 17 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Kristendomens historia: seminarium1 hpU/G
Kristendomens historia: individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: seminarium1,5 hpU/G
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: gruppredovisning3 hpU/G
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift I1,5 hpU/G
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift II1,5 hpU/G
Att studera och analysera religion: seminarium1 hpU/G
Tematisk studie: individuell skriftlig inlämningsuppgift6 hpU/G/VG
Tematisk studie: seminarium1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Eriksson, LarsOlov & Viberg, Åke (2009). Gud och det utvalda folket. Inledning till Gamla testamentet. Verbum. 240 s.

Mitternacht, Dieter & Runesson, Anders (2006). Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet. Verbum. 370 s. (Läses i urval: s. 17-386)

Bibeltexter ur Bibel 2000.
1 Moseboken 1–24; Nehemja; Job 1–3, 38–42; Psaltaren 1–24; Ordspråksboken
1–3; Predikaren 1–3; Amos; Tobit; Matteus 5–7; Markus 1–16; Johannes 1, 3–4, 14,21; Apostlagärningarna 2,4,9; Romarbrevet 8; 1 Korintierbrevet 1; Galaterbrevet 1–3; Filipperbrevet; 1 Johannes brev 1–3; Uppenbarelseboken 1-13.

Kompendium om den flerkulturella berättelsetraditionen tillkommer om 100 s. Tillhandahålles digitalt.

Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
Berntson, Martin (2022). Kyrko- och samfundskunskap: en introduktion. Verbum AB. 448 s.

Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen. En historisk introduktion. Artos & Norma bokförlag. 351 s. (Läses i urval: s. 49-397)

Artiklar, kristna källtexter och annat material tillkommer om ca 300 s. och tillhandahålles digitalt.

Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Jönsson, Anders (2024). Betygsättningens didaktik. Gleerups. 121 s.

Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. 219 s. (Läses i urval om ca 100 s.).

Wikström, Christina (2020). Konsten att göra bra prov – vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Natur och Kultur. 224 s.

Artiklar och annat material tillkommer om ca 450 s. och tillhandahålles digitalt.

Referenslitteratur
Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? Gleerups.

Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. 887 s. (Läses i urval om ca 400 s.).

En religionsvetenskaplig akademisk avhandling som väljs i samråd med lärare/examinator. Ca 200 s.

Artiklar och annat material tillkommer om ca 60 s.

Delkurs 5: Tematisk studie, 7,5 hp
Litteratur om ca 1000 sidor väljs i samråd med handledare/examinator.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen