KURSPLAN
Radioproduktion och livesändning, 7,5 högskolepoäng
Radio Production and Live Broadcast, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: | LRAA19 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2009-04-08 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2016-10-24 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | HLK 2016/4105-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (50%) och tekniska området (50%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förstå radiomediet och utnyttja dess förutsättningar som informationskanal
- visa grundläggande tekniska och teoretiska kunskaper inom radioproduktionens alla delar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- visa insikt i begreppen format, publik och målgrupper
- planera, producera och genomföra programidé fram till sändning
- genomföra självkör
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avstluad kurs förväntas studenten kunna:
- genom reflektion och feedback kritiskt värdera egna och medstudenters arbeten och sändningar med kurslitteraturen som utgångspunkt
Innehåll
- Tekniska grunder
- Presentationsteknik och muntlig framställning
- Intervjuteknik
- Redigering
- Produktion och sändning
- Dramaturgi
- Marknadsföring av radioprogram
- Jinglar och Trailers
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och handledning. Undervisningen kräver aktiv närvaro och engagemang då mycket sker genom samarbete i redaktionellt arbete.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen förutsätter aktivt deltagande i undervisningen.
Examinationen består av aktivt deltagande i redaktionsarbete som innehåller minst 4 livesändningar som programledare/sidekick, 2 sändningar som sändningsproducent och/eller musikproducent samt 4 individuella reportage.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination1 | 7,5 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen vänder sig till studerande som arbetar aktivt med medieproduktion vid Högskolan i Jönköping.
Kurslitteratur
Geller, Valerie (2011). Beyond Powerful Radio. 536 s
Eriksson, Leif & Lindfelt, Erik (2006). Nyhetsradion - En bok om aktualitetsjournalistik. Carlsson Bokförlag. ca 180 s
Artiklar ca 20 s
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).