KURSPLAN
Radio- och podcastproduktion, 7,5 högskolepoäng
Radio and Podcast Production, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LRCK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-05-26 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier och praktiker inom radio- och podcastproduktion
- beskriva hur radiomediet har förändrats med den digitala utvecklingen
Färdighet och förmåga
- tillämpa journalistiska arbetsmetoder och tekniska verktyg för att skapa, planera, producera och sända eller publicera radioprogram och podcasts inom olika genrer och format
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera radioprogram och podcasts utifrån centrala teorier och praktiker
- diskutera radiomediets roll, utveckling och framtid i det digitala medielandskapet
Innehåll
- Radions utveckling
- Radio i det digitala medielandskapet
- Radiojournalistik
- Talspråk och röstanvändning
- Dramaturgi och ljudgestaltning
- Intervjuteknik för radio
- Inspelning, redigering, sändning och publicering
- Att skapa, planera och producera radioprogram och podcasts
- Roller inom radio- och podcastproduktion
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp i Medie- och kommunikationsvetenskap (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är individuell redovisning, gruppredovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två examinationer.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell redovisning | 2 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning | 3,5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Abel, Jessica (2015). Out on the Wire. Crown Publishing Group. 240 s.
Häger, Björn (2020). Reporter: En grundbok i journalistik (3. uppl.). Studentlitteratur. 581 s.
Lindfelt, Erik & Eriksson, Leif (2014). Nyhetsradio: en bok om aktualitetsjournalistik (3.uppl.) Carlsson. 221 s.
McCracken, Ellen (2017). The Serial Podcast and Storytelling in the Digital Age. Routledge. 118 s.
Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen