KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare, 31-45 hp, 15 högskolepoäng
Religious Studies for Subject teachers, 31-45 credits, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | LRLN12 |
Fastställd av: | Nämnd för Lärarutbildningen 2013-05-08 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2015-06-23 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-01 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | HLK2015/02864-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- uppvisa kunskap om centrala bibelvetenskapliga problemområden samt om tolkningstraditioner och synsätt på de bibliska skrifterna
- uppvisa kunskap om hur kristendomen genom historien har formats i mötet med ekonomiska, politiska, kulturella och religiösa förhållanden i sin omgivning
- uppvisa kunskaper om olika modeller för hur undervisning i religionskunskap kan bedrivas utifrån de delämnen som delkurserna behandlar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna översiktligt redogöra för de bibliska skrifternas innehåll och tillkomsthistoria
- visa färdigheter att utifrån historievetenskapliga perspektiv förklara mångfalden inom dagens kristenhet
- tillämpa strategier för planering och stoffurval vid undervisning i religionskunskap i grundskolans senare år och gymnasiet
- på ett självständigt sätt förhålla sig till redovisningsformer, bedömning och betygssättning i religionskunskap i grundskolans senare år och gymnasiet
Värderingsförmåga ch förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att förhålla sig till och reflektera över Bibelns och kristendomens betydelse för samhälle och skola i vår egen tid
Innehåll
Bibelvetenskap, 7,5 högskolepoäng
Biblical Studies, 7,5 credits
Innehåll
Delkursen utgör en grundläggande inledning och översikt till det vetenskapliga studiet av Gamla och Nya Testamentet. Bibelns tillkomst och historiska miljö, dess kanonisering samt de olika bibelböckernas särart och innehåll behandlas. Dessutom ges utrymme åt tolkningen och gestaltandet av de bibliska berättelserna i historien och i nutid. Detta moment i delkursen vill visa på mångfalden av tolkningar och uttryckssätt. Utöver skriftliga bekännelser behandlas även bibelns betydelse i skönlitteratur och film. I de didaktiska momenten behandlas dels planeringsstrategier och stoffurval för undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet i förhållande till ämnet, dels olika modeller för hur undervisning om Bibeln kan bedrivas i ämnet religionskunskap.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna på ett övergripande sätt redogöra för Bibelns innehåll och betydelse för det svenska samhället och skolan i ett historiskt och nutida perspektiv
- kunna förstå och redogöra för olika tolkningstraditioner och synsätt på Bibeln
- kunna redogöra för några modeller utifrån vilka undervisning om Bibeln kan bedrivas i ämnet religionskunskap
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att på ett övergripande sätt kunna redogöra för Bibelns tillkomst, författarskap samt innehåll i de olika böckerna
- visa förmåga att använda och tillämpa Bibelns innehåll och texter i olika undervisningsmoment inom religionskunskap
- visa förmåga att dels planera, genomföra och bedöma lärande inom religionskunkap i grundskolans senare år och gymnasiet, dels planera undervisning med utgångspunkt i elevers olikheter och behov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att reflektera kring Bibelns betydelse för etik och moral för vår tids samhälle med särskild tonvikt på den svenska skolan
Examination
Kursen examineras genom en enskild skriftlig tolkningsuppgift av bibeltext, en bokrapport samt genom enskild salstentamen.
De didaktiska momenten examineras genom seminarier.
I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kristendomens historia, 7,5 högskolepoäng
History of Christianity, 7,5 credits
Innehåll
Utifrån disciplinens teori- och metodtraditioner behandlas de grundläggande dragen i de kristna kyrkornas och samfundens utbredning, organisation, särdrag och fromhetsliv så som de genom historien har formats i mötet med ekonomiska, politiska, kulturella och religiösa förhållanden i sin omgivning. I de didaktiska momenten behandlas dels redovisningsformer, bedömning och betygssättning för undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet i förhållande till ämnet, dels olika modeller för undervisning om kristendomen i ämnet religionskunskap.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna redogöra för de grundläggande dragen i de kristna kyrkornas och samfundens tro, historia och idéutveckling samt deras utbredning, särdrag, organisation och fromhetsliv
- uppvisa kunskap om utmärkande drag inom och samband mellan olika epoker i kyrkans historia
- kunna redogöra för några modeller utifrån vilka undervisning om kristendomen kan bedrivas i ämnet religionskunskap
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att utifrån ett historievetenskapligt perspektiv reflektera över i Sverige aktiva samfunds särdrag och identitet
- visa förmåga att analysera texter från kyrkans historia genom att sätta in dem i deras sammanhang samt utsätta dem för en källkritisk granskning
- visa förmåga att på ett självständigt sätt förhålla sig till redovisningsformer, bedömning och betygssättning i religionskunskap i grundskolans senare år och gymnasiet
- visa förmåga att skapa helhetsperspektiv i undervisningen om kristendomen genom vilka dess mångfald, historiska utveckling, riter och lära kan anknytas till både kulturarv och till elevernas existentiella upplevelser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att förhålla sig till kristendomens historiska och nutida roll i det svenska samhället
Examination
Kursen examineras genom deltagande vid seminarier samt genom en enskild salstentamen.
De didaktiska momenten examineras genom seminarier och en enskild skriftlig uppgift.
I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisningsformer
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt individuell handledning. Den religionsdidaktiska undervisningen löper parallellt under hela kursen.
I kursen används digital lärplattform.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser i UVK, 30 hp, samt genomförd Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Godkänd krävs i enlighet med ovanstående lärandemål utöver närvaro och aktivt deltagande vid de examinerande seminarierna förmåga att inom ramen för skriftliga och muntliga uppgifter och utifrån kurslitteraturen kunna redogöra för, kritiskt reflektera över samt anlägga ämnesdidaktiska perspektiv på religionsvetenskapliga och ämnesdidaktiska frågeställningar inom de olika delkursernas ämnesområden. I examinationerna ställs också krav på god språkförmåga. För betyget Väl godkänd krävs, utöver visad förmåga till koncis och välstrukturerad presentation i skrift och tal, också att studenten vid redovisningstillfället ger prov på självständighet och originalitet i förhållande till kurslitteratur och kursinnehåll.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Bibelvetenskap | 7,5 hp | U/G/VG |
Kristendomens historia | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen bygger på Religionsvetenskap för ämneslärare 1-30 hp genom att både bredda och fördjupa kunskap och färdigheter från föregående nivå. Fokus ligger på delämnena bibelvetenskap och kristendomens historia. Kursen ger också ett ämnesdidaktiskt fokus på lärande i ämnet religionskunskap i grundskolan och gymnasiet. I kursen aktualiseras och fördjupas ett reflekterande arbetssätt i förhållande till styrdokument, lärande, planering och utvärdering av undervisning i ämnet religionskunskap.
Kurslitteratur
Bibelvetenskap, 7,5 hp
Barnes L. Philip (ed.) (2012). Debates in religious education. Alingdon: Routledge. Ca 50 s.
Eriksson, LarsOlov & Viberg, Åke (2009). Gud och det utvalda folket. Inledning till Gamla testamentet. Stockholm:Verbum. 240 s.
Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. I urval, ca 50 s.
Mitternacht, Dieter & Runesson, Anders (2006). Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet. Stockholm:Verbum. (s. 17-386) 370 s.
Svartvik, Jesper Bibeltolkningens bakgator. Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid. 376 s.
Kompendium om den flerkulturella berättelsetraditionen. 100 s.
Bibeltexter ur Bibel 2000.
1 Moseboken 1–24; Nehemja; Job 1–3, 38–42; Psaltaren 1–24; Ordspråksboken
1–3; Predikaren 1–3; Amos; Tobit; Matteus 5–7; Markus 1–16; Johannes 1, 3–4, 14,21; Apostlagärningarna 2,4,9; Romarbrevet 8; 1 Korintierbrevet 1; Galaterbrevet 1–3; Filipperbrevet; 1 Johannes brev 1–3; Uppenbarelseboken 1,13.
Kristendomens historia, 7,5 hp
Andersson, Daniel & Sander, Åke (2009). Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring. Lund: Studentlitteratur. (s. 402-461) 59 s.
Berntson, Martin, Nilsson, Bertil & Wejryd, Cecilia (2012). Kyrka i Sverige. En introduktion till svensk kyrkohistoria. Skellefteå: Artos förlag. 360 s.
Berntson, Martin (2014). "Kyrkohistoria som del av religionskunskapsämnets identitet. Reflektioner över läroplan och tillämpning." Hans Albin Larsson (red.) 14 röster kring samhällsstudier och didaktik. Jönköping. Webbrequm.
Berntson, Martin (2015). Kyrko- och samfundskunskap. En introduktion. (Kompendium). Jönköping. Ca 350 s.
Geels, Antoon (2008). Medvetandets stilla grund. Mystik och spiritualitet i världens religioner. Lund: Studentlitteratur. (s. 79-175) 96 s.
L. Philip Barnes (ed.)(2012). Alingdom: Routledge. Ca 50 s.
Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur. I urval, ca 50 s.
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen. En historisk introduktion. Artos & Norma bokförlag (s. 49-397) 348 s.
Kursplaner och betygskriterier i religionskunskap för grundskolan och gymnasiet. www.skolverket.se. 10 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser. - så skriver du. Högskolebiblioteket. Högskolan i Jönköping. http:/ /hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva litterurreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Plagiathandbok - tips och råd till studenter. Finns i kursens aktivitet på lärplattformen (PingPong).