KURSPLAN
Rekrytering och omställning, 7,5 högskolepoäng
Recruitment and Shift in the Workplace, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LROK17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-02-21
Reviderad av: Utbildningschef 2018-01-30
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: AE1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för modeller och tillvägagångssätt som används vid rekryteringsprocesser i företag och organisationer samt kunna relatera dem till teorier och begrepp relevanta för området rekrytering
- redogöra för specifika förhållanden som gäller vid rekrytering av utlandsstationerad personal
- redogöra för lämpliga tillvägagångssätt i omställningsprocesser i organisationer och vad HR-funktionen kan bidra med i dessa

Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa de olika stegen vid en rekryteringsprocess
- använda sig av strategisk rekryterings- och personalstrategi för att attrahera, behålla, utveckla och avveckla personal
- urskilja olikheter och bedöma effekten av olika organisationers strategiska rekryterings- och personalstrategi för att attrahera, behålla, utveckla och avveckla personal

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- ifrågasätta och kritiskt värdera olika personbedömningsinstrument vid rekrytering
- göra etiska bedömningar vid rekryterings- och omställningsprocesser

Innehåll

• Strategisk rekryterings- och personalstrategi för att attrahera, behålla, utveckla och avveckla personal
• Teoretiska kunskaper i rekryteringens olika delar
• Tillämpning av arbetsrättsliga villkor vid nyanställning och omställning
• Teorier om personbedömningsinstrument vid urvalshantering

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Arbetsrätt I eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras med gruppuppgifter som redovisas muntligt och skriftligt, samt med en skriftlig individuell uppgift. Gruppuppgifterna bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd, den individuella uppgiften bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Betygskriterier för varje uppgift anges i separat instruktion.

För betyget Godkänd på hela kursen ska den studerande ha erhållit betyget Godkänd på samtliga uppgifter och examinationer. För betyget Väl Godkänd på hela kursen ska den studerande ha erhållit betyget Väl Godkänd på den individuella examinationen samt betyget Godkänd på samtliga gruppuppgifter.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppuppgifter4,5 hpU/G
Skriftlig individuell uppgift3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Andersson, Gunilla, Hallén, Nils & Smith, Patrick J. (2016). Rekrytering och urval. Teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 308 s.

Cook, Mark (2009). Personnel Selection: Adding Value Through People. (5th ed.). Chichester: John Wiley & Sons. Kap 1-5 och 10-15. 215 s.

Lindelöw, Malin (2008). Kompetensbaserad personalstrategi. Stockholm: Natur och Kultur. 274 s.

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidsson, Bo. (2011). Human Resource Development – att utveckla medarbetare och organisationer. Lund: Studentlitteratur. Kap 8, 16 s.

Verket för förvaltningsutveckling (VERVA) (2007). Om betydelsen av strategisk kompetensförsörjning. Stockholm: Verket för förvaltningsutveckling. 25 s. http://arkiv.edelegationen.se/verva/publikationer/rapporter/2007/om-betydelsen-avstrategiskkompetensforsorjning/index.html

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar och rapporter om ca 200 sidor enligt lärarens
anvisningar, samt material från Trygghetsrådet.

Referenslitteratur

Kahlke, Edith & Smith, Victor (2002). Arbetsanalys och personbedömning - att öka träffsäkerheten vid urval och rekryteringar. Lund: Studentlitteratur. 350 s.

Sigeman, Tore & Sjödin, Erik (2013). Arbetsrätten: en översikt. (6. uppl.). Stockholm: Norstedts juridik. 260 s.

Walter, Lars (red) (2015). Mellan jobb – omställningsavtal och stöd till uppsagda i Sverige. Stockholm: SNS förslag. 135 s.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen (PingPong).