KURSPLAN
Spanska, nybörjarkurs I, 15 högskolepoäng
Spanish, Introductory course I, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2014
Kurskod: | LS1G10 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2010-06-01 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2014-05-20 |
Gäller fr.o.m.: | Ht 2014 |
Version: | 5 |
Diarienummer: | HLK 2014/3723-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SP1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- förstå talad och skriven mycket enkel spanska i vardagliga situationer
- redogöra för grundläggande kunskaper i spansk grammatik
- redogöra för ett urval av grundläggande kunskaper om samhälle och kulturtraditioner i de spansk-
språkiga länderna
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- använda spanska språket på nivå A1 i läsförståelse, samtal/muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet enligt den europeiska referensramen för språk
- kunna använda grundläggande spansk grammatik i tal och skrift
- ha förmåga att självständigt kunna skriva korta texter inom vissa valda områden
- kunna använda ett enkelt spanskt basordförråd och behärska strategier för att ytterligare bygga upp ordförrådet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa god förmåga till självvärdering
- kunna kritiskt kommentera och värdera korta och enkla texter om samhälle och kulturtraditioner i de spanskspråkiga länderna
Innehåll
- Studium av grundläggande spansk grammatik
- Träning i muntlig språkfärdighet med tonvikt på kommunikativa övningar
- Träning i skriftlig språkfärdighet
- Träning i läs- och hörförståelse av mycket enkel spanska
- Studium av texter om samhälle och kulturtraditioner i målspråksområdet
Undervisningsformer
Undervisningen sker på spanska och svenska i form av föreläsningar och övningar individuellt och i grupp. Alla färdighetsmoment är obligatoriska.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Svenska B/3 eller Svenska som andraspråk B/3 med lägst betyget Godkänd/E.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom en salstentamen i skriftlig språkfärdighet och läsförståelse (5,5 hp) , en tentamen i muntlig språkfärdighet och hörförståelse (5,5 hp) hp samt två inlämningsuppgifter (2 hp för varje inlämningsuppgift).
För Godkänd på kursen krävs godkänd på samtliga delar av kursen. För Väl Godkänd krävs dessutom att de individuella proven har sammanräkningsbetyget Väl Godkänd
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination skriftlig språkfärdighet och läsförståelse | 5,5 hp | U/G/VG |
Examination muntlig språkfärdighet och hörförståelse | 5,5 hp | U/G/VG |
Två inlämningsuppgifter | 4 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kontinuerlig kursvärdering under kursens gång. Sammantagen skriftlig utvärdering på hela kursen före dess slut.
Övrigt
Kursen vänder sig till studenter som inte har förkunskaper i spanska eller är nästan nybörjare. Kursen syftar till att ge en grundläggande utbildning i spanska vad gäller hörförståelse, läsförståelse, samtal/muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet. Fokus ligger på vardaglig kommunikation och grundläggande kunskap om samhälle och kulturtraditioner i de spanskspråkiga länderna.
Kursen är en förberedande kurs motsvarande nivå A1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk. Kursen utgör 15 hp i en kandidatexamen. För en kandidatexamen med spanska som huvudämne krävs ytterligare 105 hp inom ämnet Spanska. Som fortsättning ges kursen Spanska för nybörjare II (15 hp).
Kurslitteratur
Acquaroni Muñoz, R. (1994). El sueño de Otto. Madrid: Santillana, 1994. 47 s. I http:cvc.cervantes.es/aula/lecturas/inicial/lectura_05/
Álvarez Martínez, M. & M. A. Àlvarez (2011). Escritura. Fórmulas y formas de la expresión escrita.
Nivel Elemental A1-A2. Madrid: ANAYA. 144 s.
Benson, K. m. fl. (1999). Norsteds spanska ordbok: [spansk-svensk, svenk-spansk:127000 ord och
fraser]. Stockholm: Norsteds ordbok.
Club Prisma Team (2004). Prisma Comienza A1. Libro del alumno + CD. Madrid: EDINUMEN. 152 s.
Club Prima Team (2004). Prisma Comienza A1. Libro de ejercicios. Madrid: EDINUMEN. 132 s.
Fant, L., Hermerén, I. & R. Österberg (2004). Bonniers Spanska Grammatik. Stockholm: Bonnier
Utbildning AB. 352 s.
González Hermoso, Alfredo (2005). Conjugar es fácil en el español de España y América. Madrid:
Edelsa. 153 s.
Miguel, L. & A. Santos (1987). Doce a las doce. Madrid: Edelsa. 26 s. http:cvc.cervantes.es/aula/lecturas/inicial/lectura_11/
Internet
Centro virtual Cervantes. Practica español. http:www.practicaespanol.com/
Radio televisión española. http:www.rtve.es/
I kursen ingår dessutom ytterligare text från olika digitala medier.
Referenslitteratur
Cerrolaza Gili, Óscar (2005). Diccionario práctico de gramática. Madrid: Edelsa. 320 s.
Diccionario de la Real Academia Española. http://www.rae.es/rae.html
Universidad de Alcalá de Henares (2002). Diccionario para la enseñanza de la lengua española. Barcelona: VOX. 1248 s.