KURSPLAN
Svenska som andraspråk I, 30 högskolepoäng
Swedish as a Second Language I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | LS1G13 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2014-05-20 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2014-11-17 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2015 |
Version: | 5 |
Diarienummer: | HLK 2014/3926-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | SS1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- ha kunskaper om ämnet svenska som andraspråk och flerspråkighet ur ett skol- och samhällsperspektiv
- ha grundläggande kunskaper om svenska språket ur ett andraspråksperspektiv
- ha grundläggande kunskaper om flerspråkig språkutveckling och förmåga att analysera denna
- ha kunskaper om den flerspråkiga inlärningssituationen och dess didaktiska konsekvenser
Innehåll
Delkurs 1. Introduktion till ämnet svenska som andraspråk, 7,5 hpIntroduction to the subject Swedish as a Second language, 7,5 creditsInnehåll- Orientering om migration, svensk invandrarpolitik, invandringspolitik och religionens plats i det svenska samhället
- Orientering om flerspråkighet i förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning
- Skolämnet svenska som andraspråk
- Styrmedel och organisationsformer
- Interkulturella perspektiv: Den egna kulturen och mötet med andra kulturer
LärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om migration, svensk invandrarpolitik, invandringspolitik och religionens roll i det
svenska samhället
- kunna beskriva och definiera flerspråkighet och skolämnet svenska som andraspråk
- kunna tillämpa sina kunskaper om styrmedel och organisation av svenska som andraspråk i skol-
situationen
- ha insikter om den egna kulturen och vad som händer i mötet med andra kulturer
ExaminationExamination sker genom muntlig och skriftlig redovisning, enskilt och i grupp.
Delkurs 2. Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hpThe Swedish Language System from a Second Language Perspective, 7,5 creditsInnehåll- Svenska språkets struktur i ett språktypologiskt, flerspråkigt perspektiv
- Språkets form och funktion
- Svensk ljudlära i ett flerspråkigt perspektiv
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv
- ha förmåga att tillämpa ovanstående kunskaper i en didaktisk kontext.
ExaminationExamination sker genom enskild skriftlig tentamen och seminarieuppgifter
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande, 7,5 hpSecond Language Acquisition, 7,5 creditsInnehåll- Flerspråkiga inlärares språkutveckling
- Analys och bedömning av andraspråksutveckling
- Performansanalys
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskap om flerspråkig språkutveckling
- ha kunskap om bedömningens roll för språk- och kunskapsutveckling
- ha förmåga att tillämpa performansanalys
ExaminationExamination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5 hpThe Multilingual Learning situation, 7,5 creditsInnehåll- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Litteraturläsning i andraspråksinlärning
- Läromedelsgranskning
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om planering, genomförande, bedömning och dokumentation av undervisning för flerspråkiga inlärare
- vara medvetna om litteraturläsningens roll i skolämnet Svenska som andraspråk
- kunna granska läromedel i skolämnet Svenska som andraspråk.
ExaminationExamination sker genom enskild, skriftlig tentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar
Undervisningsformer
Se delkursernas beskrivningar.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Svenska B/3 eller Svenska som andraspråk B/3 med lägst betyget Godkänd/E.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För godkännande krävs godkänd examination samt deltagande i obligatoriska moment, som anges i
studieplanen.
För betyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på tre av fyra delkurser.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Introduktion till ämnet Svenska som andraspråk | 7,5 hp | U/G/VG |
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv | 7,5 hp | U/G/VG |
Andraspråkstillägnande | 7,5 hp | U/G/VG |
Den flerspråkiga inlärningssituationen | 7,5 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Delkurs 1. Introduktion till ämnet svenska som andra språk, 7,5 hp
Axelsson, Monica. (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, K. & Lindberg. (red). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 30 s
Elmeroth, Elisabeth (2008). Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 178 s
Gustavsson, Hans-Olof (2001). Reflektioner kring undervisning och lärande i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. I Lindhe, G. (red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 18 s
Hedin, Christer. (2001). Värdegrunden i världsperspektiv. I: Linde, G.(red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 46 s
Hedin, Christer. (2001). ”Kristen tradition och västerländsk humanism”. I: Linde, G.(red).Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 43 s
Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger. (2013). Förord. I: Hyltenstam, K. & Lindberg (red). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 11 s
Håkansson, Gisela. (2003). Tvåspråkighet hos barn i Sverige Lund: Studentlitteratur, 70 s
Lahdenperä, Pirjo. (2001). Värdegrunden som exkluderande eller inkluderande diskurs. I Lindhe, G. (red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 22 s
Linné, Agneta (2001) Moralfostran i svensk obligatorisk skola. I: Linde, G. (red) Värdegrund och svensk etnicitet Lund: Studentlitteratur, 27 s
Parzyk, Ing-Marie (2001). Värdegrund, värdefull, värdelös ... I: Linde, G (red) Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 18 s
Stier, Jonas. (2009). Kulturmöten. Lund: Studentlitteratur, 150 s
Skönlitteratur enligt lärares anvisning.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Referenslitteratur:
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. (2000). Stockholm Liber
Delkurs 2. Det svenska språket i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
Ekerot, Lars-Johan. (2011). Del 1 samt 6 sidor ur del 2. I: Ekerot (2011). Ordföljd, Tempus och Bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Malmö: Gleerups, 61 s
Engstrand, Olle. (2007). Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Lund: Studentlitteratur, 90 s
Enström, Ingegerd. (2013). Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I:Hyltenstam, K & Lindberg, I. (red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 26 s
Lindberg, Inger. (2003). Språkanvändning - kreativt skapande och förutsägbara mönster? I: Olofsson, M. (red.) Symposium 2003. Arena andraspråk www.andrasprak.su.se/, 20 s
Rhenqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun. (2012). Lära om språk. Malmö: Gleerups, 184 s
Kopierat material om språkets form och funktion. Tillhandahålles av HLK.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial
Referenslitteratur:
Enström, Ingegerd. (2010). Ordens värld - Svenska ord - struktur och inlärning. Stockholm: Hallgren & Fallgren
Eriksson, Jessica, Grönvall, Camilla & Johansson, Annelie. (2013) Grammatik i teori och lärande praktik
Hallström, Anna. & Östberg, Urban. (2003). De rätta orden: svenska betydelsefält. Lund: Studentlitteratur
Lundin, Katarina. (2014). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande, 7,5 hp
Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.) (2005). Tankarna springer före...Att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: HLS förlag, 124 s
Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth (2013). Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.)Svenska som andraspråks - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 38 s.
Axelsson, Monica & Rosanser, Carin & Sellgren, Mariana. (2005). Stärkta trådar. Spånga: Rinkeby språkforskningsinstitiut, 89 s
Lindberg, Inger. (2013). Samtal och interaktion - ett andraspråksforskning. I: Hyltenstam, K & Lindberg, I. (red.) (2004) Svenska som andraspråk....i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 38 s
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013).Pedagogisk bedömning: om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag. 260 s.
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I.(red.)Svenska som andraspråk ... i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 40 s
Saville-Troike, Muriel (2012). Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University press, (i urval) 110 s
Kopierat material (tillhandahålles av HLK)
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5 hp
Carlsson, Marie. (2013). Sfi och Sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle.
Gibbons, Pauline.(2013). Stärk språket Stärk lärandet. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 200 s
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun. (2014). Språkinriktad undervisning - En handbok. 2:a uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 238 s
Löthagen, Annika, Staaf, Jessica (2009). Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 153 s
Magnusson, Ulrika (2013). Skrivande på ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle.
Molloy, Gunilla, Bergman, Lotta, Lundström, Stefan Hultin, Eva. (2009). Makt, mening, motstånd.
Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber förlag. 192 s
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Fack- och skönlitteratur (för vuxna och barn) i samråd med läraren.
Läroböcker i svenska som andraspråk, ett urval.
Referenslitteratur:
Andersson, Fia, Löthagen, Annika & Sahlgren, Karin (2007). Pärlor på svenska Lund: Bibliotekstjänst.
Benckert, Susanne, Håland, Pia, Wallin, Karin.(2008). Flerspråkighet i förskolan- ett referens- och
metodmaterial. Stockholm: Skolverket.
Skolverket. (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket (2011). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet