KURSPLAN
Svenska som andraspråk I, 30 högskolepoäng
Swedish as a Second Language I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: LS1G13
Fastställd av: Utbildningsledare 2014-05-20
Reviderad av: Utbildningsledare 2014-11-17
Gäller fr.o.m.: Våren 2015
Version: 5
Diarienummer:HLK 2014/3926-122
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: SS1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- ha kunskaper om ämnet svenska som andraspråk och flerspråkighet ur ett skol- och samhällsperspektiv
- ha grundläggande kunskaper om svenska språket ur ett andraspråksperspektiv
- ha grundläggande kunskaper om flerspråkig språkutveckling och förmåga att analysera denna
- ha kunskaper om den flerspråkiga inlärningssituationen och dess didaktiska konsekvenser

Innehåll

Delkurs 1. Introduktion till ämnet svenska som andraspråk, 7,5 hp
Introduction to the subject Swedish as a Second language, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om migration, svensk invandrarpolitik, invandringspolitik och religionens roll i det
svenska samhället
- kunna beskriva och definiera flerspråkighet och skolämnet svenska som andraspråk
- kunna tillämpa sina kunskaper om styrmedel och organisation av svenska som andraspråk i skol-
situationen
- ha insikter om den egna kulturen och vad som händer i mötet med andra kulturer
Examination
Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning, enskilt och i grupp.
Delkurs 2. Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
The Swedish Language System from a Second Language Perspective, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv
- ha förmåga att tillämpa ovanstående kunskaper i en didaktisk kontext.
Examination
Examination sker genom enskild skriftlig tentamen och seminarieuppgifter
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande, 7,5 hp
Second Language Acquisition, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskap om flerspråkig språkutveckling
- ha kunskap om bedömningens roll för språk- och kunskapsutveckling
- ha förmåga att tillämpa performansanalys
Examination
Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5 hp
The Multilingual Learning situation, 7,5 credits
InnehållLärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha kunskaper om planering, genomförande, bedömning och dokumentation av undervisning för flerspråkiga inlärare
- vara medvetna om litteraturläsningens roll i skolämnet Svenska som andraspråk
- kunna granska läromedel i skolämnet Svenska som andraspråk.
Examination
Examination sker genom enskild, skriftlig tentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar

Undervisningsformer

Se delkursernas beskrivningar.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Svenska B/3 eller Svenska som andraspråk B/3 med lägst betyget Godkänd/E.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För godkännande krävs godkänd examination samt deltagande i obligatoriska moment, som anges i
studieplanen.
För betyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på tre av fyra delkurser.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till ämnet Svenska som andraspråk7,5 hpU/G/VG
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv7,5 hpU/G/VG
Andraspråkstillägnande7,5 hpU/G/VG
Den flerspråkiga inlärningssituationen7,5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Delkurs 1. Introduktion till ämnet svenska som andra språk, 7,5 hp
Axelsson, Monica. (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, K. & Lindberg. (red). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 30 s
Elmeroth, Elisabeth (2008). Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 178 s
Gustavsson, Hans-Olof (2001). Reflektioner kring undervisning och lärande i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. I Lindhe, G. (red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 18 s
Hedin, Christer. (2001). Värdegrunden i världsperspektiv. I: Linde, G.(red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 46 s
Hedin, Christer. (2001). ”Kristen tradition och västerländsk humanism”. I: Linde, G.(red).Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 43 s
Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger. (2013). Förord. I: Hyltenstam, K. & Lindberg (red). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 11 s
Håkansson, Gisela. (2003). Tvåspråkighet hos barn i Sverige Lund: Studentlitteratur, 70 s
Lahdenperä, Pirjo. (2001). Värdegrunden som exkluderande eller inkluderande diskurs. I Lindhe, G. (red). Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 22 s
Linné, Agneta (2001) Moralfostran i svensk obligatorisk skola. I: Linde, G. (red) Värdegrund och svensk etnicitet Lund: Studentlitteratur, 27 s
Parzyk, Ing-Marie (2001). Värdegrund, värdefull, värdelös ... I: Linde, G (red) Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur, 18 s
Stier, Jonas. (2009). Kulturmöten. Lund: Studentlitteratur, 150 s
Skönlitteratur enligt lärares anvisning.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Referenslitteratur:
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. (2000). Stockholm Liber
Delkurs 2. Det svenska språket i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
Ekerot, Lars-Johan. (2011). Del 1 samt 6 sidor ur del 2. I: Ekerot (2011). Ordföljd, Tempus och Bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Malmö: Gleerups, 61 s
Engstrand, Olle. (2007). Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Lund: Studentlitteratur, 90 s
Enström, Ingegerd. (2013). Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I:Hyltenstam, K & Lindberg, I. (red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 26 s
Lindberg, Inger. (2003). Språkanvändning - kreativt skapande och förutsägbara mönster? I: Olofsson, M. (red.) Symposium 2003. Arena andraspråk www.andrasprak.su.se/, 20 s
Rhenqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun. (2012). Lära om språk. Malmö: Gleerups, 184 s
Kopierat material om språkets form och funktion. Tillhandahålles av HLK.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial
Referenslitteratur:
Enström, Ingegerd. (2010). Ordens värld - Svenska ord - struktur och inlärning. Stockholm: Hallgren & Fallgren
Eriksson, Jessica, Grönvall, Camilla & Johansson, Annelie. (2013) Grammatik i teori och lärande praktik
Hallström, Anna. & Östberg, Urban. (2003). De rätta orden: svenska betydelsefält. Lund: Studentlitteratur
Lundin, Katarina. (2014). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande, 7,5 hp
Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.) (2005). Tankarna springer före...Att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: HLS förlag, 124 s
Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth (2013). Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.)Svenska som andraspråks - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 38 s.
Axelsson, Monica & Rosanser, Carin & Sellgren, Mariana. (2005). Stärkta trådar. Spånga: Rinkeby språkforskningsinstitiut, 89 s
Lindberg, Inger. (2013). Samtal och interaktion - ett andraspråksforskning. I: Hyltenstam, K & Lindberg, I. (red.) (2004) Svenska som andraspråk....i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 38 s
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013).Pedagogisk bedömning: om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag. 260 s.
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I.(red.)Svenska som andraspråk ... i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 40 s
Saville-Troike, Muriel (2012). Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University press, (i urval) 110 s
Kopierat material (tillhandahålles av HLK)
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5 hp
Carlsson, Marie. (2013). Sfi och Sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle.
Gibbons, Pauline.(2013). Stärk språket Stärk lärandet. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 200 s
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun. (2014). Språkinriktad undervisning - En handbok. 2:a uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 238 s
Löthagen, Annika, Staaf, Jessica (2009). Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 153 s
Magnusson, Ulrika (2013). Skrivande på ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle.
Molloy, Gunilla, Bergman, Lotta, Lundström, Stefan Hultin, Eva. (2009). Makt, mening, motstånd.
Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber förlag. 192 s
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Fack- och skönlitteratur (för vuxna och barn) i samråd med läraren.
Läroböcker i svenska som andraspråk, ett urval.
Referenslitteratur:
Andersson, Fia, Löthagen, Annika & Sahlgren, Karin (2007). Pärlor på svenska Lund: Bibliotekstjänst.
Benckert, Susanne, Håland, Pia, Wallin, Karin.(2008). Flerspråkighet i förskolan- ett referens- och
metodmaterial. Stockholm: Skolverket.
Skolverket. (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket (2011). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet