KURSPLAN
Svenska I för grundlärare 4-6, 22,5 högskolepoäng
Swedish I for Teachers in Primary School Years 4-6, 22.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LS1N11
Fastställd av: Utbildningschef 2020-12-08
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

-redogöra för ämnets historiska framväxt samt skolans och lärarens uppdrag i svenskämnet utifrån aktuella styrdokument
- redogöra för grundläggande drag i svenska språkets struktur
- beskriva vad som kännetecknar olika texttyper som ingår i ämnet svenska
- redogöra för elevers tal-, läs- och skrivutveckling
- redogöra för läs- och skrivprocesser
- redogöra för aktuell didaktisk forskning med fokus på strategier för läs- och skrivundervisning
- identifiera olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter
- redogöra för språk- och kunskapsutvecklande undervisning med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning
- redogöra för barn- och ungdomslitteratur utifrån litteraturvetenskapliga perspektiv
- redogöra för didaktiska möjligheter med skönlitteratur och film
- förklara innebörden i medie- och informationskunnighet (MIK) samt hur det kan omsättas i svenskämnets didaktik

Färdighet och förmåga

- tillämpa kunskaper om svenska språkets struktur vid analys av elevtexter
- planera för en inkluderande och differentierad läs- och skrivundervisning med utgångspunkt i didaktisk forskning
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivutveckling i relation till aktuella styrdokument
- tillämpa kommunikativa strategier i muntligt berättande och högläsning
- planera för undervisning med fokus på läsförståelse samt användandet av olika texttyper som ingår i ämnet svenska
- tillämpa multimodala språk- och uttrycksformer, såväl digitala som analoga, i undervisning och kunna reflektera kring innehåll och form
- tolka, analysera och kritiskt granska skönlitteratur, film och andra texter
- tillämpa observation som metod för datainsamling samt analysera ett empiriskt innehåll
- skriva en akademisk text med god språkanvändning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över barns konsumtion och kommunikation via olika medier i och utanför skolan med utgångspunkt i medie- och informationskunnighet (MIK)
- förhålla sig till flerspråkighet och mångfald i svenskämnets didaktik

Innehåll

• Skolans och lärarens uppdrag enligt aktuella styrdokument
• Svenskämnets roll och utveckling ur ett historiskt och nutida perspektiv
• Svenska språkets struktur, grammatik och normer
• Läs- och skrivprocesser
• Elevers tal-, läs- och skrivutveckling
• Pedagogisk och didaktisk forskning inom ämnet svenska
• Kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling
• Läs- och skrivsvårigheter
• Språk- och kunskapsutvecklande undervisning där teorier om flerspråkighet ingår
• Multimodala språk- och uttrycksformer
• Medie- och informationskunnighet (MIK)
• Läs- och skrivstrategier
• Elevtextanalys och responsgivande
• Planering av läs- och skrivundervisning
• Högläsning, muntligt berättande, lyssnande och samtal
• Observation som vetenskaplig metod för datainsamling
• Språk och berättande i film
• Barn- och ungdomslitteratur från olika tider och skilda delar av världen
• Analys av skönlitterära texter med fokus på genretypiska drag
• Ämnesdidaktiska perspektiv på litteratur, film, drama och estetiska lärprocesser
• Litteratursökning och källkritiskt förhållningssätt
• Akademiskt skrivande, god språkbehandling och korrekt hantering av referenser

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I undervisningen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuella skriftliga tentamina, seminarier, individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt gruppredovisningar.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationsmoment och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 14 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen 13 hpU/G/VG
Seminarium 12 hpU/G/VG
Seminarium 21 hpU/G
Gruppredovisning 11 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 13 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen 22,5 hpU/G/VG
Gruppredovisning 22 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 32 hpU/G/VG
Seminarium 34 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. s. 262-281, 377-411.

Fast, Carina (2001). Berätta! Inspiration och teknik. Natur och Kultur. 136 s.

Garme, Birgitta (2010). Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter. Studentlitteratur. 200 s.

Häggström, Margareta, Georén Sprung, Charlotte & Kareld, Theres (2016). Änglaspråk och magplask. Multimodalt perspektiv på svenska. Studentlitteratur. 150 s.

Janson, Malena (2015). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Gleerups. 100 s.

Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Studentlitteratur. 244 s.

Kåreland, Lena (2015). Skönlitteratur för unga - Historik, genrer, termer, analyser. Studentlitteratur. 248 s.

Liberg, Caroline & Smidt, Jon (Red.). (2019). Att bli lärare i svenska. Liber. 150 s.

Lundin, Katarina (2017). Tala om språk. Grammatik för lärarstudenter. Studentlitteratur.
180 s.

Løkensgard Hoel, Torlaug (2001). Skriva och samtala. Lärande genom responsgrupper. Studentlitteratur. 278 s.

Rudberg, Jon (2000). Ett utbildningskompendium för lärare och elever. Projektet "Filmens Väg i Skolan". Svenska Filminstitutet & Kultur Malmö 2000. Pdf. 14 s.

Schmidt, Catarina (2013). Att bli en sån som läser. Barns menings - och identitetsskapande genom texter. [Doktorsavhandling]. Örebro Studies in Education. 44. s. 110-152.

Scorsese, Martin (Regissör). (2011). Hugo. [DVD]. Paramount Pictures.

Selznick, Brian (2007). En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret. B. Wahlströms. 526 s.

Skolverket (2016). Att läsa och förstå - Läsförståelse av vad och för vad? 30 s. Skolverket

Skolverket (2018). Greppa flerspråkigheten.Pdf www.skolverket.se/publikationer?id=3905

Skolverket (2011, rev 2018). Kommentarmaterial till kursplan i svenska. Skolverket.

Skolverket (2011, rev 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Skolverket.

Skolverket (2020). Nya språket lyfter. Enligt Lgr 11. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. www.skolverket.se.

Stensson, Britta (2006). Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning. Daidalos. 160 s.

Wengelin, Åsa & Nilholm, Claes (2013). Att ha eller sakna verktyg - om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva. Studentlitteratur. 168 s.

Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Natur och kultur. 260 s.

Wilson, Carolyn, Grizzle, Alton, Tuazon, Ramon, Akyempong, Kwame & Cheung, Chi-Kim (2011). Medie- och informationskunnighet i skolan och lärarutbildningen. UNESCO. Pdf. 80 s.

Artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar, ca 150 s

Sagor och myter enligt lärares anvisningar. Ca 30 s.

Sex barn- och ungdomsböcker; en nyutkommen, en utgiven på annat nordiskt språk samt minst en utgiven på utomnordiskt språk.

Tal- läs- och skrivutveckling med metodik (kompendium). s. 30 s.

Två, av student valda, vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel, ca 100 s.


Referenslitteratur

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Liber.

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber.

Ewald, Annette (2007). Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. [Doktorsavhandling]. Malmö högskola.

Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare – Övningar med facit och kommentarer. Studentlitteratur.

Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Daidalos.

Lundin, Katarina (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Studentlitteratur.

Molloy, Gunilla (2011). Reflekterande läsning och skrivning. 2. uppl. Studentlitteratur.

Roe, Astrid (2008). Lesedidaktikk: etter den første leseopplaeringen. Universitetsforlaget.

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. 4. uppl. Liber.

Svenska Akademien. Svenska Akademiens ordlista (SAOL). (2015). 14. uppl. Norstedts förlag.

Svenska språknämnden (2016). Språkriktighetsboken (2005). Norstedts akademiska förlag.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen