KURSPLAN
Svenska II för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
Swedish II for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LS2N17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: 2019-11-28
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa grundläggande kunskaper i språkets struktur på olika nivåer: morfologi, syntax, textbindning och pragmatik (1)
- visa kunskaper om språkliga normer och hur man kan redigera texter med hjälp av språkliga hjälpmedel (2)
- kunna anlägga didaktiska perspektiv på undervisning om språkets normer och uppbyggnad, även med hänsyn till elever med skrivsvårigheter (3)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna språkligt analysera olika slags texter relevanta för åldersstadiet (4)
- kunna planera skrivundervisning samt kartlägga och bedöma elevers skriftliga färdigheter i enlighet med kunskapskraven i läroplanen (5)
- visa kännedom och förståelse för olika strategier för att utveckla skriftliga färdigheter (6)
- visa förmåga att skriva en vetenskaplig text med god språkbehärskning (7)
- visa kännedom om observation som metod för datainsamling (8)
- visa egen kommunikativ förmåga i muntligt berättande och högläsning (9)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kritiskt kunna granska olika typer av läromedel i relation till styrdokumenten (10)

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. I kursen används digital lärplattform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs att samtliga delmoment i kursen måste vara godkända samt god språkbehandling i tal och skrift. Språket i inlämnade uppgifter ska vara korrekt och tydligt.
För kursbetyget Väl godkänd krävs utöver det som krävs för Godkänd att tentamen och individuell skrivuppgift blir bedömda som Väl godkända. God språklig framställning och korrekta referenser krävs.

Examination av de olika momenten i kursen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av uppgifter individuellt och i grupp. De språkteoretiska momenten examineras i en tentamen. Behärskningen av språkliga normer samt språklig medvetenhet bedöms i inlämnade individuella examinerande uppgifter.

Kursen examineras genom:
Skriftlig uppgift, 2 hp (Lärandemål 6, 7)
Tentamen, 2,5 hp (Lärandemål 1, 2)
Didaktik, 1 hp (Lärandemål 3, 5)
Workshop, 2 hp (Lärandemål 4, 8, 9, 10)

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig uppgift2 hpU/G/VG
Tentamen2,5 hpU/G/VG
Didaktik1 hpU/G
Workshop2 hpU/G

Kursvärdering

Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska också beaktas vid kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. s. 262-281, 377-411.

Fast, Carina (2001). Berätta! Inspiration och teknik. Stockholm: Natur och Kultur. 136 s.

Garme, Birgitta (2010). Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter. Lund: Studentlitteratur. 200 s.

Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. 126 s.

Liberg, Caroline & Smidt, Jon (Red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber.

Lundin, Katarina (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Lund: Studentlitteratur. 150 s.

Løkensgard Hoel, Torlaug (2005).Skriva och samtala. Lund: Studentlitteratur. 278 s.

Skolverket (2011, rev 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011, rev 2018). Kommentarmaterial till kursplan i svenska. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2012). Nya språket lyfter. Enligt Lgr 11. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. www.skolverket.se.

Artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar. Ca 50 s.

Sagor och myter enligt lärares anvisningar. Ca 30 s.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referensmaterial
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber. 236 s.

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber. 72 s.

Språkrådets hemsida. www.sprakradet.se

Svenska skrivregler (2008). 3 utök.utg. Språkrådet, Stockholm: Liber

Språkriktighetsboken(2005). Utg. av Svenska språknämnden. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.

Svenska Akademiens ordlista (SAOL) (2006). 13 uppl. Stockholm: Norstedts förlag

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.