KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare III, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers III, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: LS3N12
Fastställd av: Utbildningschef 2022-04-29
Reviderad av: 2024-10-17
Gäller fr.o.m.: Hösten 2025
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: SH1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp
Civics, Education and Learning III, 7.5 credits

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Enkätkonstruktion för att utveckla professionskompetensen
• Fördjupad ämnesdidaktisk forskning samt teorier och metoder
• Formativ undervisning
• Pedagogisk planering

Examination
Formerna för examination är individuell muntlig presentation och individuell skriftlig inlämningsuppgift uppdelat på 2,5 hp respektive 2 hp, 2 hp och 1 hp.

Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Political Science: Political Theory, 7.5 credits

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Centrala politiska teorier, och idéer utifrån statsvetenskapliga perspektiv
• Samspelet mellan politiska teorier och den samtida samhällsutvecklingen
• Texter om jämlikhet, rättvisa, makt, demokrati och frihet
• Mediers funktion i förhållande till samhälle och medborgare i ett förändringsperspektiv

Examination
Formerna för examination är seminarium samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 3: Internationella relationer, 7,5 hp
International Relations, 7.5 credits

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
•Centrala teorier, begrepp och perspektiv inom internationella relationer
•Ekonomiska och politiska relationer mellan olika aktörer på den internationella arenan
•Perspektiv på internationellt samarbete och konflikter

Examination
Formerna för examination är muntlig gruppuppgift och individuell skriftlig inlämningsuppgift samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Development Studies: Global Perspectives and Local Livelihoods, 7.5 credits

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Perspektiv och teorier kopplade till strategier för samhällsutveckling
• Hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och försörjning

Examination
Formerna för examination är individuell muntlig- och skriftlig inlämningsuppgift samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Undervisningsformer

Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt individuell handledning. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under hela kursen och examineras löpande genom seminarier och inlämningsuppgifter.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 52,5 hp i Samhällskunskap för ämneslärare I och II eller motsvarande varav uppsats 7,5 hp eller motsvarande ska ingå. Dessutom krävs godkänt resultat på Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund (UVK), 10,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp, Lärande och utveckling för ämneslärare (UVK), 7,5 hp samt Vetenskapliga perspektiv och metoder (UVK), 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell muntlig presentation.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 12,5 hpU/G/VG
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 22 hpU/G/VG
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 32 hpU/G/VG
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 41 hpU/G/VG
Statsvetenskap Politisk teori I: Seminarium2,5 hpU/G
Statsvetenskap Politisk teori II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Internationella relationer I: Seminarium2,5 hpU/G
Internationella relationer II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Utvecklingsstudier globala perspektiv och lokal försörjning II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Utvecklingsstudier globala perspektiv och lokal försörjning I: Individuell muntlig och skriftlig inlämning2,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärdering ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Delkurs 3 Internationella relationer och delkurs 4 Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning ges på engelska.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp
Denscombe, Martyn. (2018). Forskningshandboken: För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. (4:e upplagan). Studentlitteratur. (kap 1,2,10) 99 s.

Lo, Mun Ling. (2014). Variationsteori för bättre undervisning och lärande. Studentlitteratur. 262 s.

Långström, Sture., & Virta, Arja. (2016). Samhällskunskapsdidaktik: utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Studentlitteratur. 280 s.

Thorsten, A., Wickman, M., Tunek, T., & Scheibel-Sahlin, M. (2019). Det skulle kunna vara fakta, men det vet vi inte: en studie om kritiskt förhållningssätt i gymnasieskolan. Forskning om undervisning och lärande, Vol. 7, s. 6–24. 18 s.

Thorsten, Anja. (2018). Tolkande bedömning som underlag för undervisning med variationsteori som redskap. Bedömning och betyg. Skolverket. 14 s.

Tväråna, Malin. (2016). Ordförråd och begrepp inom ämnet samhällskunskap. Lässtrategier för ämnestexter. Skolverket. 7 s.

Wikström, Christina. (2021). Prov i ett hållbart utbildningssystem. I Hirsh, Å., & Lundahl, C. (red.) Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Natur & Kultur. 17 s.

Kompletterande material tillkommer, ca 150 s.


Delkurs 2: Politisk teori, 7,5 hp
Beckman, Ludvig., Carbin, Maria., Mörkenstam, Ulf., Näsström, Sofia., Reinikainen, Jouni. & Wendt Höjer, Maria. (2009). Texter i samtida politisk teori. Liber. 441 s.

Beckman, Ludvig., & Mörkenstam, Ulf. (Red.) (2016). Politisk teori. Liber. 366 s.

Hallberg, P., Jansson, M., & Mörkenstam, U. (2009). Tretton texter i politisk teori. Liber. 302 s.

Kompletterande material tillkommer, ca 150 s. Texter på engelska kan förekomma.


Delkurs 3: Internationella relationer, 7,5 hp
Beeson, Mark., & Bisley, Nick. (2017). Issues in 21st Century World Politics. Macmillan Education UK. 300 s.

Reus-Smit, Christian. (2020). International relations: a very short introduction. Oxford University Press. 180 s.

Kompletterande material tillkommer. 300 s.

Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Giddens, Anthony., & Sutton, Philip W. (2021). Sociology. 9:th edition. MA: Polity. s. 117-147, 197-216, 432-454.

Momsen, Janet H. (2020). Gender and Development. Routledge. 286 s.

Potter, Rob., Conway, Dennis., Evans, ruth., Lloyd-Evans, Sally. (2012). Key concepts in Development Geography. Sage. 180 s. (E-book in the library)

Williams, Glyn., Meth, Paula., & Willis, Katie. (2014). Geographies of Developing Areas. The Global South in a changing World. Routledge. 366 s.

Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer, ca 200 s.


Referensmaterial
Karlsson, Ola (Red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan. Liber

Thurén, Torsten. & Werner, Jack. (2019). Källkritik. Liber.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen