KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare III, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers III, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LS3N12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-04-29 |
Reviderad av: | 2024-10-17 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2025 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | SH1
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva politiska teorier
- redogöra för utvecklingsteorier och centrala begrepp inklusive hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och försörjning
- förklara och beskriva olika perspektiv, begrepp och teorier inom internationella relationer
- redogöra för och ge exempel på olika perspektiv på och strategier för samhällsutveckling i en globaliserad värld
Färdighet och förmåga
- kommunicera i tal och skrift på ett ändamålsenligt och korrekt sätt med hänsyn till situationens krav, i synnerhet i det vetenskapliga samtalet och skrivandet
- använda enkät som vetenskaplig metod för att inhämta och analysera didaktisk relevant information i ämnet med syfte att stärka den egna professionskompetensen
- analysera och argumentera för olika politiskt teoretiska ståndpunkter och perspektiv
- reflektera över samspelet mellan politiska idéer, teorier och den samtida samhällsutvecklingen
- jämföra politiska teorier
- söka information, kritiskt bearbeta och analysera utvecklingsdata samt presentera dessa
- analysera frågor utifrån teoretiska perspektiv inom internationella relationer
- utforma prov och andra redovisningsformer, såväl analoga som digitala med tillhörande bedömningsverktyg och kriterier såväl formativa som summativa
- utvärdera, revidera och utveckla en pedagogisk planering, inklusive bedömning utifrån ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier i samhällskunskap genomförd under verksamhetsförlagd utbildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera strategi och design för genomförande av vetenskapliga undersökningar
- analysera och argumentera för olika teoretiska ståndpunkter och perspektiv på internationella relationer
- kritiskt reflektera över olika politiska åsiktsriktningar och ideologiers innebörd
- kritiskt reflektera över processer och strukturer inom internationella relationer
- förhålla sig kritiskt till vad utveckling kan innebära genom olika perspektiv och utvecklingsdata
- kritiskt reflektera över digitala verktyg och dess relevans för undervisning utifrån ett lärandeperspektiv
- problematisera, värdera och analysera den vetenskapliga forskningen och diskussionen inom det samhällskunskapsdidaktiska fältet både med avseende på teori och praktik
- kritiskt diskutera området medier och demokrati utifrån ett vetenskapligt perspektiv
- analysera, utvärdera och utveckla den egna lärandeprocessen i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, den pedagogiska planeringen, kursens innehåll och den framtida professionen
- kritiskt granska, värdera och reflektera över prov och andra redovisningsformer, bedömningsverktyg och kriterier samt deras implikationer för undervisning
Innehåll
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp
Civics, Education and Learning III, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Enkätkonstruktion för att utveckla professionskompetensen
• Fördjupad ämnesdidaktisk forskning samt teorier och metoder
• Formativ undervisning
• Pedagogisk planering
Examination
Formerna för examination är individuell muntlig presentation och individuell skriftlig inlämningsuppgift uppdelat på 2,5 hp respektive 2 hp, 2 hp och 1 hp.
Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Political Science: Political Theory, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Centrala politiska teorier, och idéer utifrån statsvetenskapliga perspektiv
• Samspelet mellan politiska teorier och den samtida samhällsutvecklingen
• Texter om jämlikhet, rättvisa, makt, demokrati och frihet
• Mediers funktion i förhållande till samhälle och medborgare i ett förändringsperspektiv
Examination
Formerna för examination är seminarium samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Internationella relationer, 7,5 hp
International Relations, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
•Centrala teorier, begrepp och perspektiv inom internationella relationer
•Ekonomiska och politiska relationer mellan olika aktörer på den internationella arenan
•Perspektiv på internationellt samarbete och konflikter
Examination
Formerna för examination är muntlig gruppuppgift och individuell skriftlig inlämningsuppgift samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Development Studies: Global Perspectives and Local Livelihoods, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
• Perspektiv och teorier kopplade till strategier för samhällsutveckling
• Hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och försörjning
Examination
Formerna för examination är individuell muntlig- och skriftlig inlämningsuppgift samt avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Undervisningsformer
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt individuell handledning. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under hela kursen och examineras löpande genom seminarier och inlämningsuppgifter.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 52,5 hp i Samhällskunskap för ämneslärare I och II eller motsvarande varav uppsats 7,5 hp eller motsvarande ska ingå. Dessutom krävs godkänt resultat på Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund (UVK), 10,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp, Lärande och utveckling för ämneslärare (UVK), 7,5 hp samt Vetenskapliga perspektiv och metoder (UVK), 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell muntlig presentation.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 1 | 2,5 hp | U/G/VG |
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 2 | 2 hp | U/G/VG |
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 3 | 2 hp | U/G/VG |
Samhällskunskap i teori och praktik III: Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 4 | 1 hp | U/G/VG |
Statsvetenskap Politisk teori I: Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Statsvetenskap Politisk teori II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Internationella relationer I: Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Internationella relationer II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Utvecklingsstudier globala perspektiv och lokal försörjning II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Utvecklingsstudier globala perspektiv och lokal försörjning I: Individuell muntlig och skriftlig inlämning | 2,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärdering ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Delkurs 3 Internationella relationer och delkurs 4 Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning ges på engelska.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp
Denscombe, Martyn. (2018). Forskningshandboken: För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. (4:e upplagan). Studentlitteratur. (kap 1,2,10) 99 s.
Lo, Mun Ling. (2014). Variationsteori för bättre undervisning och lärande. Studentlitteratur. 262 s.
Långström, Sture., & Virta, Arja. (2016). Samhällskunskapsdidaktik: utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Studentlitteratur. 280 s.
Thorsten, A., Wickman, M., Tunek, T., & Scheibel-Sahlin, M. (2019). Det skulle kunna vara fakta, men det vet vi inte: en studie om kritiskt förhållningssätt i gymnasieskolan. Forskning om undervisning och lärande, Vol. 7, s. 6–24. 18 s.
Thorsten, Anja. (2018). Tolkande bedömning som underlag för undervisning med variationsteori som redskap. Bedömning och betyg. Skolverket. 14 s.
Tväråna, Malin. (2016). Ordförråd och begrepp inom ämnet samhällskunskap. Lässtrategier för ämnestexter. Skolverket. 7 s.
Wikström, Christina. (2021). Prov i ett hållbart utbildningssystem. I Hirsh, Å., & Lundahl, C. (red.) Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Natur & Kultur. 17 s.
Kompletterande material tillkommer, ca 150 s.
Delkurs 2: Politisk teori, 7,5 hp
Beckman, Ludvig., Carbin, Maria., Mörkenstam, Ulf., Näsström, Sofia., Reinikainen, Jouni. & Wendt Höjer, Maria. (2009). Texter i samtida politisk teori. Liber. 441 s.
Beckman, Ludvig., & Mörkenstam, Ulf. (Red.) (2016). Politisk teori. Liber. 366 s.
Hallberg, P., Jansson, M., & Mörkenstam, U. (2009). Tretton texter i politisk teori. Liber. 302 s.
Kompletterande material tillkommer, ca 150 s. Texter på engelska kan förekomma.
Delkurs 3: Internationella relationer, 7,5 hp
Beeson, Mark., & Bisley, Nick. (2017). Issues in 21st Century World Politics. Macmillan Education UK. 300 s.
Reus-Smit, Christian. (2020). International relations: a very short introduction. Oxford University Press. 180 s.
Kompletterande material tillkommer. 300 s.
Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Giddens, Anthony., & Sutton, Philip W. (2021). Sociology. 9:th edition. MA: Polity. s. 117-147, 197-216, 432-454.
Momsen, Janet H. (2020). Gender and Development. Routledge. 286 s.
Potter, Rob., Conway, Dennis., Evans, ruth., Lloyd-Evans, Sally. (2012). Key concepts in Development Geography. Sage. 180 s. (E-book in the library)
Williams, Glyn., Meth, Paula., & Willis, Katie. (2014). Geographies of Developing Areas. The Global South in a changing World. Routledge. 366 s.
Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer, ca 200 s.
Referensmaterial
Karlsson, Ola (Red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan. Liber
Thurén, Torsten. & Werner, Jack. (2019). Källkritik. Liber.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen