KURSPLAN
Svenska III för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
Swedish III for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LS3N17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: Utbildningschef 2018-10-25
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om och förståelse för svenskämnets undervisning, inklusive metodik, utfrån olika texttyper och aktuella styrdokument (1)
- visa kunskap om barn- och ungdomslitteraturen ur ett litteraturvetenskapligt och historiskt perspektiv (2)
- vara orienterad i och visa kunskap om aktuell didaktisk forskning, inklusive metodik, omkring läsundervisning och läsförståelse (3)

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och film och se deras didaktiska möjligheter, även ur ett genusperspektiv (4)
- kunna planera för undervisning, där bearbetning och lässtrategier för olika texttyper ingår (5)
- kunna utföra dramatisk gestaltning med några barnlitterära texter som utgångspunkt (6)
- visa förmåga att kartlägga elevers läsning i enlighet med kunskapskraven i läroplanen (7)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- utvecklat förmåga att kritiskt reflektera över hur undervisningen om barn- och ungdomslitteratur och andra texter planeras och organiseras med hänsyn till aktuella styrdokument utifrån elevers olikheter (8)

Innehåll


Delkurs 1, 0,0 hp

Undervisningsformer

Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:
- Individuell skriftlig tentamen, didaktik, 2,5 hp U/G/VG
- Workshops och dramatisk gestaltning, 2 hp U/G
- Skriftlig uppgift, barnboksanalys och historik, 2 hp U/G/VG
- Filmseminarium, 1 hp U/G

Språket i inlämnade uppgifter ska följa skriftspråkets normer.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd i samtliga delexaminationer samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs utöver det som krävs för Godkänd att individuell skriftlig tentamen och skriftlig uppgift blir bedömda som Väl godkända.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen, didaktik2,5 hpU/G/VG
Workshops och dramatisk gestaltning2 hpU/G
Skriftlig uppgift, barnboksanalys och historik2 hpU/G/VG
Filmseminarium1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Janson, Malena (2015). Introduktion till filmpedagogik: Vita duken som svarta tavlan.

Kåreland, Lena (2015). Skönlitteratur för unga - Historik, genrer, termer, analyser. Lund: Studentlitteratur. 248 s.

Rudberg, Jon (2000). Ett utbildningskompendium för lärare och elever. Projektet "Filmens Väg i Skolan". Svenska Filminstitutet & Kultur Malmö 2000.

Selznick, Brian (2007). En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret. Stockholm: B. Wahlströms.

Skolverket (2016). Att läsa och förstå - Läsförståelse av vad och för vad? Stockholm: Wolters. 30 s.

Skolverket (2017). Nya språket lyfter. Enligt Lgr 11. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. www.skolverket.se.

Stensson, Britta (2006). Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning. Göteborg: Daidalos. 160 s.

Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur och kultur. 260 s.

Sex barn- och ungdomsböcker, varav en helt nyutkommen, minst en på annat nordiskt språk än svenska samt minst en på utomnordiskt språk.

Kompendier (pdf): Rudberg, Jon (2002). Att berätta med film. Stockholm. Svenska Filminstitutet och kultur Malmö. 14 s.

Skolverket & Svenska Filminstitutet (2001). Film för lust och lärande. Liber Distribution. 50 s.

En film

Två aktuella vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel, på svenska och engelska.

Referenslitteratur
Ewald, Anette (2007). Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö: Malmö högskola. 412 s.

Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos.

Molloy, Gunilla (2011). Reflekterande läsning och skrivning. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur.

Roe, Astrid (2008). Lesedidaktikk: etter den første leseopplaeringen. Oslo: Universitetsforlaget.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.