KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LS3P17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-06-27
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2017/2702-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: SH1
Fördjupning: G2E

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp.
Läsning över hel termin parallellt med övriga ämnesstudier. Den avser att i progression länka samman övriga delkurser via behandling av hur det ämnesteoretiska innehållet kan gestaltas i undervisning.
Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Delkurs 3: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Delkurs 4: Internationella relationer, 7,5 hp



Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 högskolepoäng
Civics, Education and Learning III, 7,5 credits


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för teorier om lärande som är relevanta för samhällskunskapsämnet och samhällskunskapsundervisning
- redogöra för vetenskapsteorier, kunskapsteorier och olika metodologiska tillämpningar inom samhällsvetenskaperna
- redogöra för hur medie- och informationskunnighet, MIK, kan användas i samhällskunskapsundervisningen utifrån ett kritiskt förhållningssätt

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förvänts studenten kunna:
- formulera en praktisk teori om specifika undervisningsområden i relation till ämnesdidaktiska frågeställningar
- utforma en forskningsöversikt och formulera vetenskapliga frågeställningar till detta
- resonera kring strategi och design för genomförande av vetenskapliga undersökningar
- problematisera hur ett vetenskapligt arbete är utformat och hur vetenskapliga frågeställningar formuleras med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och värdera olika förhållningssätt till undervisning som inbegriper såväl teorier om lärande och undervisning som beprövad erfarenhet

Innehåll
Delkursen innehåller:Examination
Delkursen examineras genom inlämning och seminariebehandling av individuella didaktiska, teoretiska och metodologiska fördjupningsuppgifter.



Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Political Science: Political Theory, 7,5 credits


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och reflektera över politiska teorier och politiska ideologier
- beskriva och reflektera över samspelet mellan politiska idéer, teorier och den samtida samhällsutvecklingen

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- analysera och argumentera för olika politiskt teoretiska ståndpunkter och perspektiv
- förstå och förmedla samspelet mellan idé och samhällsutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- förstå och visa respekt för olika politiska åsiktsriktningar och ideologier
- jämföra politiska idéer, teorier och ideologier

InnehållExamination
Delkursen examineras i form av ett antal seminarier och inlämningsuppgifter som behandlar några aspekter av politisk teori, samt en skriftlig individuell hemtentamen s0m behandlar deskriptions-, analys- och argumentationsförmåga.




Delkurs 3: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 högskolepoäng
Development Studies: Global Perspectives and Local Livelihoods, 7,5 credits


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för och diskutera utvecklingsteorier, centrala begrepp som hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och livelihoods, samt om hur dessa kan bidra till förståelse av centrala utvecklingsproblem
- redogöra för och ge exempel på olika perspektiv på globala flöden och länkar, som exempelvis handel, utländska direktinvesteringar och skuld
- beskriva de resurser, aktörer och strukturer som är mest centrala för hushåll i det Globala Syd i deras försök att säkra sin försörjning och ett bättre liv

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- söka information, kritiskt bearbeta och analysera utvecklingsdata som rör kursens problemställningar samt presentera dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förhålla sig kritiskt till olika perspektiv och utvecklingsdata om vad utveckling är eller borde vara

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
Examination
Delkursen examineras i form av en skriftlig övningsuppgift som presenteras muntligt på ett seminarium och i form av en skriftlig hemtentamen. Övningsuppgiften behandlar några aspekter på globala flöden och länkar, samt hemtentamen som behandlar teoretiska perspektiv på utveckling, strategier för utveckling och lokala försörjningsfrågor.



Delkurs 4: Internationella relationer, 7,5 högskolepoäng
International Relations, 7,5 credits


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- förklara och beskriva olika perspektiv, begrepp och teorier inom internationella relationer

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- analysera och argumentera för olika teoretiska ståndpunkter och perspektiv på internationella relationer
- förklara och analysera utvecklingen av internationella relationer, internationellt samarbete och konflikter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska, värdera och bedöma aktörer, strukturer och processer inom internationella relationer

Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:Examination
Delkursen examineras i form av ett antal seminarier och inlämningsuppgifter, som behandlar några aspekter av teorier och problem inom internationella relationer, samt en skriftlig individuell hemtentamen inriktad på att testa studentens färdighet i deskriptions-, analys- och argumentationsförmåga.

Undervisningsformer

Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt individuell handledning. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under hela kursen och examineras löpande genom seminarier och inlämningsuppgifter. I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Samhällskunskap, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Samhällskunskap, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För att erhålla kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser samt god språkbehandling. För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs delkursbetyget Väl Godkänt på fler än 15 hp.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Examination sker i varierande form genom t.ex. muntlig och skriftlig presentation enskilt eller i grupp, där en delkurs kan examineras kontinuerligt genom flera examinationsformer. God språkbehandling, struktur och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Samhällskunskap i teori och praktik III7,5 hpU/G/VG
Statsvetenskap: Politisk teori2,5 hpU/G
Statsvetenskap: Politisk teori5 hpU/G/VG
Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning2,5 hpU/G/VG
Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning5 hpU/G/VG
Internationella relationer2,5 hpU/G/VG
Internationella relationer5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker enligt anvisningar i utbildningsplanen.

Kurslitteratur

Delkurs 1. Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 högskolepoäng

Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Jonas (2009) Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur. 165 s.

Denscombe, Martyn(2016). Forskningshandboken: För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. (3:eupplagan). Lund:Studentlitteratur. 488s. (i urval ca 200 sidor)

Larsson, Staffan (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier.,2005, Nordisk Pedagogik,25 (1),s.16-35.

Långström, Sture. & Virta, Arja (2016). Samhällskunskapsdidaktik: utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligttänkande. Lund: Studentlitteratur. 280s.(ca 150 sidor)

Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (Red.) (2014) Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagan. Stockholm: Liber. 283 s.

Vetenskapsrådet, (2002). Forskningsetiskaprinciperinomhumanistisk-samhällsvetenskapligforskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. 17 s.

Valbar fördjupningslitteratur som väljs i samråd under kursens gång (ca 200 sidor):

Jonasson Ring, Emmy (2015). Samhällskunskap i ett förändligt samhälle: Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar. Licentiatavhandling. Karlstad: Karlstad University Studies, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Samhällskunskap, Karlstads Universitet.

Lindmark, Torbjörn(2013).Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner. Doktorsavhandling.Umeå: Umeå Universitet, Pedagogiska institutionen.

Morén, Göran (2016) Samhällsfrågor i samhällskunskapsundervisningen. Kapet, 2016, Vol.12(1),s.95-115.

Olsson, Roger (2016).Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne -prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare. Karlstad: Karlstad Universitet, Institutionen för pedagogiska studier.

Wall, Peter (2011). EU-undervisning: En jämförelse av undervisning om politik på nationell och europeisk nivå. Licentiatavhandling. Karlstad: Karlstad University Studies 2011:14. Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Statsvetenskap.
Kompletterande material, till självkostnadspris.


Delkurs 2. Politisk teori, 7,5 högskolepoäng
Beckman, Ludvig, Carbin, Maria, Mörkenstam, Ulf, Näsström, Sofia, Reinikainen, Jouni & Wendt Höjer, Maria (2009). Texter i samtidapolitisk teori. Malmö: Liber. 441 s. (valda delar ca 260 s).

Beckman, Ludvig & Mörkenstam, Ulf (Red.)(2016). Politisk teori. Malmö:Liber. 366s.

Hallberg, Peter, Jansson, Maria & Ulf Mörkenstam (Red.)(2009). Elva texter i politisk teori. Lund: Liber. 295 s. (valda delar ca 110 s).

Rothstein, Bo (2003). Sociala fällor och tillitens problem. Stockholm: SNS Förlag 297 s. (valda delar ca 150 s).

Kompletterande material tillkommer, ca 150 s.




Delkurs 3. Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 högskolepoäng

de Vylder, Stefan (2013). Utvecklingensdrivkrafter. Om fattigdom, rikedom och rättvisa i världen. Stockholm: Forum Syds förlag. Ca 200 s.

Momsen, Janet H. (2009). Genderand Development. London: Routledge. Ca 300s.

Williams, Glyn, Meth, Paula & Willis, Katie (2014). Geographies of Developing Areas. The Global South in a changing World. New York: Routledge. Ca 250s.

Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer. Ca 200 s.

Delkurs 4. Internationella relationer, 7,5 högskolepoäng
Baylis, John, Smith, Steve & Owens, Patricia (Red.)(2009). The Globalization of World Politics - An Introduction to International Relations. 7:eupplagan Oxford: OxfordUniversityPress. 610s.

Bellamy, Alex J. (2006). Just Wars - From Cicero to Iraq. Cambridge: Polity Press. 280 s.

Dodds, Klaus (2014) Geopolitics – A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. 157 s.

Kompletterande material, tillkommer. Ca 200 s.
Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av kompletterande litteratur.


Referensmaterial
Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Malmö: Liber.

Thurén, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber.

Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:/ /hj.se/bibl/sok—skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva plagiatguiden, finns på PingPong.