KURSPLAN
Svenska IV för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish IV for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | LS4R26 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-06-08 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2016 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2016/2714-313 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | A1N
|
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa fördjupad kunskap kring didaktisk forskning om svenskämnet i F-3 utifrån olika vetenskapliga perspektiv och inom olika forskningsfält, nationellt och internationellt (1)
- visa kunskap och förståelse för samband mellan skriftspråkligt användande och sociala faktorer som klass, kön, etnicitet och ålder (2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt kunna redogöra för didaktiska val av skriftligt, muntligt och multimodalt innehåll i svenskämnet (3)
- visa en fördjupad förmåga att utgå från elevers olika erfarenheter och förutsättningar samt kunna identifiera och i samverkan med andra möta specialpedagogiska behov (4)
- visa god förmåga att bedöma elevers lärande i svenska utifrån gällande styrdokument (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- ha utvecklat vetenskapliga förhållningssätt samt visa en fördjupad förståelse för vetenskapligt arbete och skrivande (6)
- ha utvecklat en beredskap inför att självständigt genomföra en empirisk undersökning inom området (7)
Innehåll
- Didaktisk forskning kring svenskämnet
- Olika teoretiska perspektiv på barns läs- och skrivlärande inom olika forskningsfält, nationellt och internationellt
- Sociala faktorers påverkan på skriftspråkligt lärande, barns skilda textbaserade erfarenheter samt specialpedagogiska perspektiv på läs- och skrivsvårigheter
- Kritiska perspektiv på val av texter och innehåll, val av arbetssätt, organisation, planering och genomförande av undervisning i svenska
- Kartläggning och bedömning i svenskämnet
- Vetenskapligt förhållningssätt samt kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder för empiriska undersökningar
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 135 hp inom grundlärarprogrammet F-3 varav 26 hp Svenska inklusive VFU III ska ingå. Därutöver krävs genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-6) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyg på hel kurs krävs att samtliga moment, inklusive obligatoriska moment, är godkända. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. Utöver individuell examina tillkommer obligatoriska moment såsom aktivt deltagande i workshops och seminarier samt aktivt deltagande i moment gällande bedömning.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga moment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som gäller för betyget Godkänd betyget Väl godkänd på individuell tentamen samt mycket god språkbehandling i tal och skrift.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Kursen examineras genom fyra individuella examensuppgifter:
Seminarier, 2,5 hp: U/G (Lärandemål 1, 3, 4)
Workshop, 1 hp: U/G (Lärandemål 5)
Skriftlig individuell tentamen, 3 hp: U/G/VG (Lärandemål 2, 3, 6)
Vetenskaplig metod, 1 hp: U/G (Lärandemål 6, 7)
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 3 hp | U/G/VG |
Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Workshop | 1 hp | U/G |
Vetenskaplig metod | 1 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kurslitteratur
Arizpe, Evelyn, Farell, Maureen & McAdam, Julie (2013). Opening the Classroom Door to Children’s Literature. A Review of Research. I International Handbook of Research on Children’s Literacy, Learning and Culture. Malden, Oxford, Chichester: John Wiley & Sons, Ltd. 17 s.
Barton, David (2007). Literacy. An introduction to the ecology of written language. Malden, Oxford, Victoria: Blackwell Publishing. 100 s.
Berg, Elisabeth (2011). Läs- och skrivundervisning. Teorier, trender och tradition. 50 s.
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. 100 s.
Evans, Janet (ed. 2005). Literacy Moves On. Popular Culture, New Technologies and Critical Literacy in the Elementary Classroom. Portsmouth, NH: Heinemann. 200 s.
Lotherington, Heather & Chow, Sandra (2006). Rewriting "Goldilocks" in the urban, multicultural elementary school. 2006 International Reading Association. S. 242-252.
Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. 100 s.
Nielsen, Cecilia (2011). The Most Important Thing: Students with Reading and Writing Difficulties Talk About Their Experiences of Teacher's Treatment and Guidance. Scandinavian Journal of Educational Research, Okt. 2011, 55(5). S. 551-565. 15 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2012). Nya språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6.
Sundgren, Eva (red. 2013). Sociolingvistik. Stockholm: Liber. 170 s.
Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse. Lässtrategier och studieteknik. Stockholm: Natur och Kultur. 200 s.
En av följande avhandlingar läses:
Andersson, Katharina (2014). Pojkar kan visst skriva! Skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i Sverige. Åbo akademi: Åbo akademis förlag.
Damber, Ulla (2010). Reading for Life. Three Studies of Swedish Student’s Literacy Development. Linköping: Studies in Behavioural Science NO 149. Linköping University.
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva. Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Uppsala: Uppsala Studies in Education.
Sandberg, Gunilla (2012). På väg in i skolan. Om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande. Acta Universitatis Upsaliensis: Studia Didactica Uppsaliensa 6.
Skoog, Marianne (2012). Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1. Örebro: Örebro Studies in Education.
Tjernberg, Catharina (2011). Specialpedagogik i skolvardagen: En studie med fokus på framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Westlund, Barbro (2013). Att bedöma elevers läsförståelse. En jämförelse mellan svenska och kanadensiska bedömningsdiskurser i grundskolans mellanår. Natur & Kultur, Stockholms universitet: Doktorsavhandling vid Stockholms universitet 2013.
Dessutom tillkommer en bilderbok och två barnböcker som väljs enligt anvisningar från kursansvarig.
Kurslitteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer efter kursansvarigs anvisningar.
Skolverkets hemsida, http:www.skolverket.se nationella prov och bedömning.
Litteraturreferenser - så skriver du.// Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:/ /hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva litteraturreferenser. html.
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Plagiathandbok - tips och råd till studenter. Finns i kursens aktiviteter på lärplattformen (PingPong).
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.