KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare II 7-9, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers II 7-9, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | LS7K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-05-11 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | SH1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för ämnesdidaktiska kunskaper inom samhällskunskapsämnet såsom bedömning och betygsättning, källkritiskt tänkande och planeringsstrategier för undervisningen
- redogöra för metoder inom samhällsvetenskaplig forskning
- redogöra för mänskliga rättigheter, det svenska rättssystemet samt forskningsrön inom kriminologi
- redogöra för kunskaper och insikter i samhälls- och privatekonomins problem och begrepp
- redogöra för den internationella ekonomin
- redogöra för Sveriges moderna ekonomiska historia
- redogöra för utvecklingsteorier och centrala begrepp inom ämnesområdet
- redogöra för olika perspektiv på strategier för samhällsutveckling i en globaliserad värld
Färdighet och förmåga
- tillämpa undervisningsmetoder för hur ett innehåll kan gestaltas i samhällskunskapsämnet
- tillämpa vetenskapliga metoder
- reflektera över hur vetenskapliga traditioner påverkar forskning
- planera en lektionsserie i samhällskunskap, inklusive bedömning, med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande
- tillämpa bedömning av autentiskt bedömningsunderlag med relevans för samhällskunskapsämnet utifrån aktuella styrdokument
- använda observation och/eller intervju som vetenskaplig metod för att inhämta och analysera didaktiskt relevant information i ämnet samhällskunskap med syfte att stärka den egna professionskompetensen
- färdighet att skriva text/er som följer akademiska normer för struktur, stil och akribi, inom ämnets olika inriktningar
- använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- tillämpa medie- och informationskunnighet, digital litteracitet och ett källkritiskt förhållningssätt vid sökning av forskning av relevans för samhällskunskapsämnet och dess didaktik
- tillämpa estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda den ämnesdidaktiska repertoaren
- reflektera över juridiska rätts- och värderingsfrågor
- analysera effekterna av olika finans-, penning-, valuta- och arbetsmarknadspolitiska åtgärder utifrån olika marknadsekonomiska teorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur ett källkritiskt förhållningssätt kan användas i undervisning
- kritiskt reflektera över hur ett jämställdhetsperspektiv kan användas i undervisningssituationer
- analysera och problematisera val av pedagogiska verktyg och didaktiska metoder
- reflektera över samhällskunskapsämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- analysera och utvärdera sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, kursens innehåll, genomförd lektionsplanering och den framtida rollen som samhällskunskapslärare
- kritiskt granska och värdera samhällsvetenskapliga texter och metoder
- kritiskt förhålla sig till rättssystemets villkor för den enskilde, för samhället i dess helhet och specifikt för skolan
- söka och kritiskt granska relevant information utifrån samhällsekonomiska företeelser
Innehåll
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik II, 7,5 hp
Social Studies, Education and Learning II, 7,5 credits
Innehåll
• Ämnesdidaktiska dimensioner inom samhällskunskapsämnet som olika bedömningsformer och teorier om lärande
• Undervisning ur ett jämställdhetsperspektiv
• Ämnesanknuten medie- och informationskunnighet
• Samhällsvetenskapliga metoder
Examination
Delkursen examineras genom två gruppredovisningar (varav en med tillhörande individuell skriftlig inlämning), en skriftlig individuell inlämningsuppgift och ett seminarium
Delkurs 2: Lag och rätt, 7,5 hp
Justice and Law, 7,5 credits
Innehåll
• Det svenska rättssystemet, dess författning och tillämpning
• Forskning kring kriminalitet
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Samhällsekonomi, 7,5 hp
Economics, 7.5 credits
Innehåll
• Samhällsekonomins villkor
• Ekonomiska teorier och modeller
• Ekonomisk historia
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en skriftlig inlämningsuppgift som seminariebehandlas.
Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Development Studies: Global Perspectives and Local Livelihoods, 7.5 credits
Innehåll
• Perspektiv och teorier kopplade till strategier för utveckling
• Hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och försörjning
Examination
Delkursen examineras genom en individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift samt en avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Delkurs 4 Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Samhällskunskap för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Examination sker genom seminarier, individuella skriftliga inlämningsuppgifter och individuella skriftliga tentamina. God språkbehandling, struktur och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga delkurser. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 20 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Delkurs 1: Gruppredovisning | 1,5 hp | U/G |
Delkurs 1:Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 1: Gruppredovisning med individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Delkurs 1: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Delkurs 2: Individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Delkurs 3: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Delkurs 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 4: Individuell muntlig och skriftlig inlämning | 2,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 4: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering
Kurslitteratur
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik II, 7,5 hp
Arevik, Sten & Hartzell, Ove (2015). Att göra tänkandet synligt: En bok om begreppsbaserad undervisning. Liber. 251 s.
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. Urval.
Denscombe, Martyn (2016). Forskningshandboken: För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur. Urval.
Elenius, Lars (2006). Nationalstat och minoritetspolitik. Samer och finskspråkiga minoriteter i ett jämförande nordiskt perspektiv. Studentlitteratur. (358 s.)
Florin Sädbom, Rebecka (2015). I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande: en studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola. Jönköping: School of Education and Communication, Jönköping University. (246 s.) (tillhandahålls).
Långström, Sture & Virta, Arja (2016). Samhällskunskapsdidaktik: utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Studentlitteratur. 280 s. (150 s.)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket. 70 s.
Skolverket (2014). Bedömningsstöd i samhällskunskap. (elektronisk resurs) 30 s.
Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap. 39 s.
Skolverket (2017). Gymnasieskola 2011, Gy 11. Skolverket. 280 s.
Skolverket (2018). Bedömning och betygssättning. Skolverket. 54 s.
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket. 299 s.
Vetenskapsrådet, (2002). Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 17 s.
Kompendiematerial tillkommer. 150 s.
Delkurs 2: Lag och rätt, 7,5 hp
Engdahl, Oskar & Lindgren, Sven-Åke (2021).?Varför begår människor brott?: samhälls- och beteendevetenskapliga svar på kriminologins grundfråga. Studentlitteratur. 280 s.
Giddens, Anthony & Sutton, Philip W. (2021). Sociology. Polity press. 45 s.
Heber, Anita & Roxell, Lena (red.) (2019).?Att odla kriminologi: Perspektiv på brott & utsatthet. Stockholms universitet. 60 s. (tillgänglig på www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1313172/FULLTEXT01.pdf )
Lundberg, Konrad, m.fl. (2021). Juridik: civilrätt, straffrätt, processrätt (6 uppl.). Sanoma Utbildning. 633 s., varav ca 300 s. utgör kurskrav.
Nilsson, Marco (2019). Juridik i professionellt lärarskap: Lagar och värdegrund i den svenska skolan (4.e uppl.). Malmö Gleerups. 180 s.
Bernitz, Ulf, m.fl. (2020). Finna rätt: juristens källmaterial och arbetsmetoder (15 uppl.). Norstedts juridik. 292 s.
Delkurs 3: Samhällsekonomi, 7,5 hp
Eklund, Klas (2020). Vår ekonomi: En introduktion till samhällsekonomi. Studentlitteratur. 500 s.
Artiklar och kompendium tillkommer. 200 s.
Delkurs 4: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Giddens, Anthony & Sutton, Philip W. (2021). Essential concepts in sociology (9:th edition). Polity. 150 s.
Momsen, Janet H. (2020). Gender and Development. Routledge. 300 s.
Williams, Glyn; Meth, Paula & Willis, Katie (2014). Geographies of Developing Areas: The Global South in changing World. Routledge. 250 s.
Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer. 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på den digitala lärplattformen.