KURSPLAN
Självständigt arbete för grundlärare 4-6, 15 högskolepoäng
Stand Alone Project for Teachers in Primary School Years 4-6, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LSAP17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: Utbildningschef 2019-12-09
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2E

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva relevant ämnesdidaktisk forskning inom ett ämnesområde som studenten själv väljer inom matematik, svenska, engelska, samhällsorienterande ämnen eller naturorienterande ämnen och sätta denna forskning i relation till yrkesutövningen
- redogöra för olika publikationstyper

Färdighet och förmåga

- genomföra en litteraturstudie och utifrån denna kritiskt och självständigt kunna reflektera över relevanta forskningsresultat för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
-identifiera sitt informationsbehov, utföra informationssökning och värdera sökresultat
- författa en vetenskaplig uppsats och uppnå den stringens i skrivandet som krävs för en vetenskaplig text samt muntligt redogöra för och diskutera den

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- i sin yrkesutövning göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap

Innehåll

Undervisningsformer

Kursen omfattar några inledande gemensamma föreläsningar. Examensarbetet genomförs sedan parvis. Arbetet bedrivs genom självständiga studier med stöd av handledning i grupp. Under kursen förväntas studenterna kontinuerligt läsa och kritiskt granska varandras arbete. Vid kursens slut bildas examinationsgrupper som leds av en examinator. Kursansvarig utser opponenter inom examinationsgrupperna. Mer detaljerad information om arbetsprocessen och riktlinjer för oppositionsseminariet ges i separat studieplan.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 22,5 hp i valt ämne ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom det självständiga arbetet, försvar av arbetet vid slutseminariet och opposition på annat arbete.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Uppsats15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel Løkensgard, Torlaug (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. 223 s.


Nilholm, Claes. (2017). Smart: ett sätt att genomföra forskningsöversikter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.

Språkrådet (2008 eller senare). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 264 s.

Relevant vetenskaplig litteratur utifrån valt ämnesområde väljs i samråd med handledare.

Referenslitteratur
Backman, Jarl (2016). Rapporter och uppsatser (3. uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144097329. 223 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.