KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers, 91-120 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LSCT29
Fastställd av: Utbildningschef 2018-10-22
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: SH1
Fördjupning: A1E

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för vetenskapsteoretiska och metodiska problemställningar inom det samhällsvetenskapliga ämnesfältet
- redogöra för didaktiska perspektiv och lärandeteorier i relation till samhällskunskapsundervisning

Färdighet och förmåga

- tolka teorier, frågeställningar samt metoder som tillämpas inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet
- tolka det ämnesteoretiska innehållet och transformera det till reell samhällskunskapsundervisning i relation till gällande styrdokument
- tillämpa och analysera samhällsvetenskapliga teorier
- applicera samhällsvetenskapliga teorier och analyser på det valda temat för examensarbetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera olika vetenskapliga inriktningar, teorier och metoder inom det samhällsvetenskapliga fältet
- problematisera vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär i relation till samhällskunskapsundervisningens planerande och genomförande
- kritiskt värdera de samhällsvetenskapliga, metodiska och teoretiska utgångspunkter
- kritiskt värdera de samhällsvetenskapliga, metodiska och teoretiska val som gjorts i det egna och på det opponerade examensarbetet

Innehåll

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik IV, 5 högskolepoäng
Social Studies, Education and Learning IV, 5 credits

Innehåll

• Samhällsvetenskapliga teorier och metoder
• Samhällsdidaktiska frågeställningar med relevans för yrkesprofessionen

Examination
Delkursen examineras genom seminarier och individuella inlämningsuppgifter.


Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 5 högskolepoäng
Optional Specialization Theme I, 5 credits

Innehåll

• Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”
• Studenten får välja mellan ett antal valbara teman, som presenteras vid kursstart
• Varje valbart tema har en specificerad litteraturlista

Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig eller muntlig tentamen, beroende på det tema som valt enligt de instruktioner som ges från respektive examinator.

Delkurs 3: Valbart fördjupningstema II, 5 högskolepoäng
Optional Specialization Theme II, 5 credits

Innehåll

• Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”
• Studenten får välja mellan ett antal valbara teman, som presenteras vid kursstart
• Varje valbart tema har en specificerad litteraturlista


Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig eller muntlig tentamen, beroende på det tema som valt enligt de instruktioner som ges från respektive examinator.


Delkurs 4: Examensarbete med opposition, 15 högskolepoäng
Degree Project, 15 credits

Innehåll
• Examensarbete med ämnesdidaktisk inriktning
• Försvara eget examensarbete
• Opponera på examensarbete

Examination
Delkursen examineras genom seminarium där opponering krävs på ett annat arbete och försvar av det egna arbetet.

Undervisningsformer

Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, inlämningsuppgifter samt individuell handledning. Uppsatsämne väljs i samråd med handledare. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under halva kursen.
I kursen används digital webbplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet varav 45 hp UVK och Samhällskunskap 1-60 hp samt självständigt arbete I måste ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på minst 21 hp, varav Magisterarbete/Examensarbete måste ingå.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Examination sker i varierande form genom t.ex. muntlig och skriftlig presentation enskilt eller i grupp, där en delkurs kan examineras kontinuerligt genom flera examinationsformer. God språkbehandling, struktur och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar. Examination av uppsatsarbetet sker dels genom den skriftliga produkten, dels genom seminariebehandling där både försvar och opposition på uppsats bedöms.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier och inlämningsuppgifter I3 hpU/G/VG
Seminarier och inlämningsuppgifter II2 hpU/G/VG
Valbart fördjupningstema I5 hpU/G/VG
Valbart fördjupningstema II5 hpU/G/VG
Examensarbete15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik IV, 5 högskolepoäng

Långström, Sture & Virta, Arja (2012). Samhällsdidaktik: om utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur. 278 s.

Ljunggren, Carsten, Unemar Öst, Ingrid & Englund, Tomas (red.) (2015). Kontroversiella frågor: Om kunskap och politik i samhällsundervisningen. Malmö: Gleerups. 204 s.

Kompletterande material, till självkostnadspris.

Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 5 högskolepoäng.

Litteratur bestäms i samråd med examinator. Ca 800 s.

Delkurs 3: Valbart fördjupningstema II, 5 högskolepoäng.

Litteratur bestäms i samråd med examinator. Ca 800 s.

Delkurs 4: Examensarbete med opposition, 15 högskolepoäng.
Denscombe, Martyn (2016). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 488 s.

Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Malmö: Liber. 263 s.

Thurén, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. 255 s.

Övrig litteratur bestäms i samråd med handledare och/eller examinator. Seminarieunderlag, artiklar och övrigt material tillkommer, distruberas online.

Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande litteratur.

Referensmaterial
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do

Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.