KURSPLAN
Samhällskunskap för ämneslärare, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
Civics for Secondary School Subject Teachers, 91-120 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LSCT29
Fastställd av: Utbildningschef 2018-10-22
Reviderad av: Utbildningschef 2020-10-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 2
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: SH1
Fördjupning: A1E

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för vetenskapsteoretiska och metodiska problemställningar inom det samhällsvetenskapliga ämnesfältet
- redogöra för didaktiska perspektiv och lärandeteorier i relation till samhällskunskapsundervisning

Färdighet och förmåga

- tolka teorier, frågeställningar samt metoder som tillämpas inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet
- tolka det ämnesteoretiska innehållet och transformera det till reell samhällskunskapsundervisning i relation till gällande styrdokument
- tillämpa och analysera samhällsvetenskapliga teorier
- applicera samhällsvetenskapliga teorier och analyser på det valda temat för examensarbetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera olika vetenskapliga inriktningar, teorier och metoder inom det samhällsvetenskapliga fältet
- problematisera vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär i relation till samhällskunskapsundervisningens planerande och genomförande
- kritiskt värdera de samhällsvetenskapliga, metodiska och teoretiska utgångspunkter
- kritiskt värdera de samhällsvetenskapliga, metodiska och teoretiska val som gjorts i det egna och på det opponerade examensarbetet

Innehåll

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik IV, 5 högskolepoäng
Social Studies, Education and Learning IV, 5 credits

Innehåll
• Samhällsvetenskapliga teorier och metoder
• Samhällsdidaktiska frågeställningar med relevans för yrkesprofessionen

Examination
Delkursen examineras genom aktivt deltagande i tre seminarier, en individuell redovisning samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.


Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 5 högskolepoäng
Optional Specialization Theme I, 5 credits

Innehåll
• Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”
• Studenten får välja mellan ett antal valbara teman, som presenteras vid kursstart
• Varje valbart tema har en specificerad litteraturlista

Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig eller muntlig tentamen, beroende på det tema som valt enligt de instruktioner som ges från respektive examinator.


Delkurs 3: Valbart fördjupningstema II, 5 högskolepoäng
Optional Specialization Theme II, 5 credits

Innehåll
• Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”
• Studenten får identifiera aktuell forskning och teorier med relevans för området samhällskunskap
• Granskning och urval av vetenskaplig litteratur görs genom sökningar i databaser för att identifiera aktuell forskning inom valt problemområde.

Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift.


Delkurs 4: Examensarbete med opposition, 15 högskolepoäng
Degree Project, 15 credits

Innehåll
• Examensarbete med ämnesdidaktisk inriktning
• Försvara eget examensarbete
• Opponera på examensarbete

Examination
Delkursen examineras genom seminarium där opponering krävs på ett annat arbete och försvar av det egna arbetet.

Undervisningsformer

Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, inlämningsuppgifter samt individuell handledning. Uppsatsämne väljs i samråd med handledare. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under halva kursen.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet varav 45 hp UVK och Samhällskunskap 1-60 hp samt självständigt arbete I måste ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl Godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på minst 20 hp, varav Examensarbete måste ingå.

Examination sker i varierande form genom t.ex. muntlig och skriftlig presentation enskilt eller i grupp, där en delkurs kan examineras kontinuerligt genom flera examinationsformer. God språkbehandling, struktur och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar. Examination av uppsatsarbetet sker dels genom den skriftliga produkten, dels genom seminariebehandling där både försvar och opposition på uppsats bedöms.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium I1 hpU/G/VG
Seminarium II1 hpU/G/VG
Seminarium III1 hpU/G/VG
Individuell redovisning1 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G/VG
Valbart fördjupningstema I5 hpU/G/VG
Valbart fördjupningstema II5 hpU/G/VG
Examensarbete15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik IV, 5 högskolepoäng
Långström, Sture & Virta, Arja (2016). Samhällskunskapsdidaktik: utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur. 277 s.

Ljunggren, Carsten, Unemar Öst, Ingrid & Englund, Tomas (Red.) (2015). Kontroversiella frågor: Om kunskap och politik i samhällsundervisningen. Malmö: Gleerups. 204 s.

Kompletterande material, till självkostnadspris.


Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 5 högskolepoäng.

Litteratur bestäms i samråd med examinator. Ca 800 s.


Delkurs 3: Valbart fördjupningstema II, 5 högskolepoäng.

Litteratur bestäms i samråd med examinator. Ca 800 s.


Delkurs 4: Examensarbete med opposition, 15 högskolepoäng.
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 500 s.

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Malmö: Liber. 300 s.

Thurén, Torsten & Werner, Jack (2019). Källkritik. Stockholm: Liber. 270 s.

Övrig litteratur bestäms i samråd med handledare och/eller examinator. Seminarieunderlag, artiklar och övrigt material tillkommer, distribueras online.

Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande litteratur.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.