KURSPLAN
Svenska för ämneslärare, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
Swedish for Secondary School Subject Teachers, 91-120 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | LSDT20 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2019-11-27 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | A1E
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för den norska tal- och skriftspråkssituationen och den historiska bakgrunden för denna
- redogöra för skillnaderna mellan norsk, dansk och svensk syntax och uttal
- beskriva den nordiska litteraturens historia från medeltid till nutid på ett övergripande sätt
- redogöra för globala teoretiska perspektiv på litteratur
- redogöra för väsentligt fördjupade ämneskunskaper inom de delar av svenska språket, litteraturvetenskap ur ett globalt perspektiv och svenskämnets didaktik som krävs för yrkesutövningen och som studenten själv väljer
- redogöra för aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom valt ämnes- och ämnesdidaktiskt område
- redogöra för fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
Färdighet och förmåga
- jämföra danskt och norskt ordförråd och grammatik på en grundläggande nivå
- tillämpa sina kunskaper i dansk och norsk litteratur i undervisningsplanering
- urskilja litteraturvetenskapliga frågeställningar och applicera dessa resonemang på undervisningssituationer
- reflektera över och kritiskt förhålla sig till global litteratur
- kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnet svenska, dess ämnesområden och ämnets didaktik
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande relaterat till det genomförda arbetet med beaktande av gällande normer i det vetenskapliga samtalet och det akademiska skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över och värdera elevers behov av kunskaper i grannspråken norska och danska
- göra pedagogiska bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin professionella ämnes- och ämnesdidaktiska kompetens
Innehåll
Delkurs 1: Grannspråken norska och danska och den nordiska litteraturen, 7,5 hp
An Introduction to the Neighbouring Languages Norwegian and Danish, and of Nordic Literature, 7.5 credits
Innehåll
• Grannspråken danska och norska idag och i förfluten tid
• Grannspråkens förhållande till det svenska språket
• Nordisk litteratur i urval från medeltid till nutid
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Delkurs 2: Litteraturvetenskaplig fördjupningskurs, 7,5 hp
Advanced Course in Literary Studies, 7.5 credits
Innehåll
• Centrala litterära verk från olika kultursfärer
• Litteraturvetenskaplig teori och metodologi
• Litteraturläsningens didaktik
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Delkurs 3: Examensarbete, 15 hp
Master Thesis, 15 credits
Innehåll
• Fördjupning inom valt ämnesområde
• Utarbetande av ämnesdidaktiskt inriktad uppsatsidé och forskningsplan
• Kritisk granskning av vetenskapliga dokument
• Val av teori och metod
• Insamling och analys av empiriskt material
• Vetenskapligt skrivande
• Oppositionsseminarium
Examination och betyg
Delkursen examineras på grundval av examensarbetet, försvar av examensarbetet vid slutseminariet samt opposition på annat examensarbete. Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet varav 45 hp UVK och Svenska 1-60 hp samt självständigt arbete I måste ingå eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och ett examensarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer samt god språkbehandling i tal och skrift och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp av kursens examinationsmoment varav 15 hp skall utgöras av examensarbete.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Delkurs 1: Individuell skriftlig tentamen | 7,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 3: Examensarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Grannspråken norska och danska och nordisk litteraturhistoria, 7, 5 hp
Ask, Sofia (2012). Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för svensklärare. Lund: Studentlitteratur. Kap. 9. (20 s.)
Aurstad, Bodil (2016). Deklarasjon om nordisk språkpolitikk. Språk i Norden 2016. Köbenhavn. s. 35–47. Hämtas: file:/C:/Users/WesAsb/Downloads/22805-52019-1-SM.pdf
Edenfeldt, Åsa (2016). Läskompetens: lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Stockholm: Natur & kultur. (I urval ca 15 s.)
Madsen, Lis (Red.). (2006). Nabosprogsdidaktik. Frederiksberg: Dansklærerforeningen. (259 s.)
Madsen, Lis (2015). Nabosprog i undervisningen. Språk i Norden 2015. Köbenhavn. s. 107–114. Hämtas: file:/C:/Users/WesAsb/Downloads/22812-52031-1-SM.pdf
Pettersson, Margareta och Schönström, Richard (2017). Nordens litteratur. Lund: Studentlitteratur. (ca 300 s. enligt lärares anvisningar)
Rekdal, Olaug (2002). Norsk som nabospråk. Håndbok for den som er svensk og vil laere mer om norsk språk och kultur. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (106 s.)
Sandoy, Helge & Östman, Jan-Ola (Red.). (2004). ”Det främmande” i nordisk språkpolitik. Om normering av utländska ord. Oslo: Novus. s. 7–29.
Wejrum, Marie (2015). Lässtrategier – en introduktion. Stockholm: Skolverket. Hämtad från: www.larportalen.skolverket.se (6 s.)
Våge, Ole Kristian, Andersen, Gisle, Heidemann Andersen, Margrethe, Nörby Jensen, Jörgen & Karlsson, Ola (2017). Nyord i skandinaviske språk. Språk i Norden 2017. Köbenhavn. s. 94–109. Hämtas: file:/C:/Users/WesAsb/Downloads/97007-198714-1-PB.pdf.
Zola Christensen, Robert (2017). Dansk – nabosprog og fremmedsprog. Lund: Studentlitteratur. (urval ca. 100 s.)
Därutöver tillkommer övningsmaterial på norska och danska som tillhandahålls av läraren samt tre till fyra skönlitterära nordiska verk utvalda i samråd med undervisande lärare.
Referenslitteratur
Garde, Anna (2007). Svensk-dansk, dansk-svensk. Köpenhamn: Gyldendal.
Svensk-norsk blå ordbok (2014). Olso: Kunskapsforlaget.
Delkurs 2: Litteraturvetenskaplig fördjupning, 7, 5 hp
López, Josefina (mexikansk dramatiker) (1997). ”Unconquered Spirits”. Finns i López, Josefina (2011). Real Women Have Curves & Other Plays. WPR Books: Latino Insights, Wpr Publishing. (80 s.)
Mukerji, S (1917). Indian Ghost Stories. Project Gutenberg,1917: http:www.gutenberg.org/ebooks/17113 (97 s.)
Petersson, Margareta (Red.). (2011). Världens litteraturer : en gränsöverskridande historia. Lund: Studentlitteratur. (372 s.)
Tutuola, Amos (1996, eller andra utgåvor, till exempel originalet The Palm-Wine Drinkard and his dead Palm-Wine Tapster in the Deads' Town, ursprungligen publicerad 1952). Palmvindrinkaren. Bakhåll. Lund. (124 s.)
Tre valfria skönlitterära verk, från en eller flera av kontinenterna Afrika, Asien, Latinamerika och/eller Oceanien.
Till detta kommer ca 200 s. vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med kursansvarig lärare.
Referenslitteratur
Weinstock, Jeffrey (Red.). (2014). The Ashgate Encyclopedia of Literary and Cinematic Monsters. Ashgate.Burlington. VT. (urval ca 10 s.)
Delkurs 3: Examensarbete
Nilholm, Claes (2016). Teori i examensarbetet - en vägledning för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (163 s.)
Språkrådet (2017 eller senare). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (264 s.)
Relevant vetenskaplig litteratur utifrån valt ämnesområde och vald vetenskaplig teori och metod tillkommer.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.