KURSPLAN
Svenska för flerspråkiga med fokus på formellt språk i tal och skrift, 7,5 högskolepoäng
Swedish for Multilinguals with a Focus on Formal Spoken and Written Language, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod: LSFG16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-11-05
Gäller fr.o.m.: Våren 2016
Version: 1
Diarienummer:HLK 2015/4030-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: SV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för genretypiska särdrag och formella texters stil och struktur
- redogöra för grammatiska strukturer typiska för formellt tal- och skriftspråk

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- använda ett ordförråd anpassat för formellt språkbruk inom ämnesområden och genrer som är relevanta för studenten
- agera i såväl förberedda som spontana muntliga kommunikationssituationer
- visa förmåga att arbeta strategiskt med formella texters innehåll och form i kommunikativa syften
- behärska strategier för att förbättra uttal och bygga upp ordförråd, grammatik och textkompetens

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- analysera, kritiskt diskutera och bedöma relationen mellan texters utformning (i tal och skrift) och deras kommunikativa potential i en given situation

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom muntlig individuell presentation, samtal och aktivt deltagande i seminarium samt individuella skriftliga uppgifter, varav en skrivs som salstentamen.

För betyget G krävs att alla delexaminationer godkänts. För betyget VG krävs därutöver att examinationsmomenten muntlig kommunikation och skriftlig kommunikation bedömts med betyget VG.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Muntlig kommunikation2,5 hpU/G/VG
Skriftlig kommunikation2,5 hpU/G/VG
Kritisk textanalys1,5 hpU/G
Strategier1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Blomström, Vendela, & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. 202 s.

Enström, Ingegerd (2010). Ordens värld: svenska ord – struktur och inlärning. Uppsala : Hallgren & Fallgren. 157 s.

Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur. 95 s.

Åström, Monika (2012). Språkporten ; Svenska som andraspråk 1 2 3. Lund: Studentlitteratur. 424 s.

Referenslitteratur
Andersen Øyen, Simen, & Solheim, Birger (2015). Akademiskt skrivande : En skrivhandledning. Malmö: Gleerups.

Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber.

Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber.

Dysthe, Olga., Hertzberg, Frøydis & Hoel Løkensgard, Torlaug (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Fasth, Cecilia, & Kannermark, Anita (1998). Form i fokus C. Lund: Folkuniversitetets förlag.

Fasth, Cecilia, & Kannermark, Anita (2003). Text i fokus 1. Lund: Folkuniversitetets förlag.

Fasth, Cecilia, & Kannermark, Anita (2006). Text i fokus 2. Lund: Folkuniversitetets förlag.

Forsberg, Jenny (2011). Tydliga texter: snabba skrivtips och språkråd. Stockholm: Norstedts.

Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen.

Garlén, Claes, & Sundberg, Gunlög (2012). Handbok i svenska som andraspråk. Stockholm: Norstedts.

Nationalencyklopedin. (u.å.). Nationalencyklopedins ordbok. Tillgänglig via
http:www.ne.se/?type=THES

Språkrådet (2008).
Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Handbok)

Strömquist, Siv (2014).
Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. (7. rev. uppl.) Malmö: Gleerup.

Svenska Akademien (2006).
Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket (13. uppl.). Stockholm: Svenska Akademien.

Svenska Akademien (2009).
Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien//. Stockholm: Svenska Akademien.