KURSPLAN
Svenska för flerspråkiga - akademiskt läsande och skrivande, 7,5 högskolepoäng
Swedish for Multilinguals - Academic Reading and Writing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LSFG19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-08-27 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2019 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för akademiska texters genretypiska särdrag, stil och struktur
- beskriva strategier för att förbättra textkompetens och bygga upp ordförråd
Färdighet och förmåga
- tillämpa språkliga strukturer som är typiska för akademisk skrift
- använda ett ordförråd anpassat för akademiskt språkbruk
- tillämpa färdigheter att arbeta strategiskt med akademiska texters innehåll och form i ett kommunikativt syfte
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över, diskutera och värdera akademiska texters utformning och deras kommunikativa potential
Innehåll
• Läsförståelse av akademiska texter
• Genrespecifika drag och språkliga strukturer i akademiska texter
• Strategier för att förbättra textkompetens och ordförråd
• Textanalys
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom att examinationsmomentet Skriftlig kommunikation bedömts med betyget VG.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 11 | 4,5 hp | U/G/VG |
Seminarium | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 1 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. 202 s.
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld: Svenska ord – struktur och inlärning. 2 uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren. 157 s.
Grönvall, Camilla (2015). Skrivhandledning och akademiskt skrivande: Språkdebatt och forskningslucka. I: KAPET Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift 11 (1), s.60-71. 12 s.
kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:866555/FULLTEXT01.pdf
Olausson, Ylva (2017). Akademiskt ordförråd under utveckling: Med fokus på substantiv i Tisustexter. Magisteruppsats. Göteborgs universitet: Institutionen för svenska språket. 53 s. gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52518/1/gupea_2077_52518_1.pdf
Olsson Jers, Cecilia & Bergman, Lotta (2014). Vilken väg tar den kritiska granskningen? Studenter i samtal om en vetenskaplig artikel. I: Högre utbildning Vol. 4 (1), s.35-47. 13 s. dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/17118/Vilken%20v%C3%A4g%20tar%20den%20kritiska%20granskningen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Sandh, Charlotte (2013). Strategier för ordinlärning bland vuxenstuderande i svenska som andraspråk. Specialarbete. Göteborgs universitet: Institutionen för svenska språket. 35 s.
gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33227/1/gupea_2077_33227_1.pdf
Staaf, Patricia (2015). Som man frågar får man svar: Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor. Licentiatavhandling i svenska språket. Linnéuniversitetet/Malmö högskola. 127 s.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:808854/FULLTEXT02.pdf
Referenslitteratur
Andersen Øyen, Simen & Solheim, Birger (2015). Akademiskt skrivande: En skrivhandledning. Malmö: Gleerups.
Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: Grunderna i formellt skrivande. 2 uppl. Stockholm: Liber.
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber.
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik: Övningsbok. Stockholm: Liber.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel Løkensgard, Torlaug (2011). Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur.
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2003). Text i fokus 1. Lund: Folkuniversitetets förlag.
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2006). Text i fokus 2. Lund: Folkuniversitetets förlag.
Garlén, Claes & Sundberg, Gunlög (2016). Handbok i svenska som andraspråk. 2 uppl. Stockholm: Nordstedts.
Jansson, Håkan, Ribeck, Judy & Sköldberg, Emma (u.å). En svensk akademisk ordlista. Tillgänglig via spraakbanken.gu.se/ao/
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken: Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. 7 uppl. Malmö: Gleerups.
Svenska akademien (u.å.). Svenska Akademins Ordlista, SAOL. Tillgänglig via svenska.se
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.