KURSPLAN
Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
The School System and Teachers' Profession in a Changing Society for Teachers in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | LSFK12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-10-26 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2023-01-02 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur utbildningsväsendets olika aktörer och den samhälleliga kontexten påverkar läroplaners innehåll och inriktning
Färdighet och förmåga
- reflektera över innebörden av utvärdering och utveckling på olika nivåer i skolsystemet
- tolka och kommunicera skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, de grundläggande demokratiska värderingarna samt en hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över didaktikens grundläggande frågor
- kritiskt reflektera över fenomenen skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i ett föränderligt samhälle, med särskilt fokus på hållbar skolutveckling
- diskutera begreppet yrkesetik, samt identifiera och diskutera yrkesetiska aspekter och dess betydelse för lärares undervisningspraktik
- kritiskt reflektera över kunskapsmätningar och resultatjämförelser utifrån kunskap om epistemologi, vetenskapsteori och vetenskaplig metod
- problematisera frågor om den kunskap och de värderingar som legitimeras genom formuleringar i läroplanens alla delar och relatera dessa till ett didaktiskt perspektiv
- problematisera föränderligheten i skolans och lärares samhälleliga uppdrag
Innehåll
• Skolans uppdrag att förmedla de värden som formuleras i läroplanens kapitel 1 utifrån läroplansteori samt dess didaktiska betydelse för lärares undervisningspraktik
• Jämförelse mellan skolans uppdrag så som det är formulerat i läroplanens olika delar med avseende på måluppfyllelse och utvärdering av måluppfyllelse
• Den kunskap och de värderingar som legitimeras genom läroplanens formuleringar ur ett historiskt och didaktiskt perspektiv
• Skolsystemets olika aktörer och deras påverkan på skolans styrning och innehåll
• Hur skolans organisation och professionens villkor förändras som en konsekvens av samhällelig förändring
• Uppföljning, utvärdering och utveckling på skol-, huvudmanna-, och nationell nivå
• Innebörden av systematik i kvalitetsarbete och skolutveckling
• Etiska begrepp med relevans för skolans uppdrag och lärarens profession
• Förhållandet mellan lärarens egna värderingar, styrdokument och undervisningspraktik
• Kunskapsmätningar och resultatjämförelser, nationellt och internationellt
• Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling som ligger till grund för resultatmätning och jämförelser
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 15 hp i fritidspedagogik, minst 7,5 hp i valt praktiskt eller estetiskt ämne samt godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning för grundlärare 4,5 hp (VFU I) eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på de examinationer där betyget kan erhållas.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium 1 och 2 | 2 hp | U/G |
Seminarium 3 och 4 | 2 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ackesjö, Helena (2019). Den nya professionen i fritidshemmet – En diskussion om mellanrummets hybriditet. I E. Reimers, M. Harling, I. Henning, Loeb, K. Rönneman (Red.), Lärarprofessionen i en tid av förändringar. Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete. Göteborgs universitet, University of Gothenburg. S. 45-64
Anderström, Helena (2017). Lärares samtal om etik. Sociala representationer av etikundervisning på mellanstadiet inom ramen för de samhällsorienterande ämnena. (Licentiatavhandling Jönköping University.) 136 s.
Colnerud, Gunnel (2017). Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. Liber. 196 s.
Elvstrand, Helene & Lago, Lina (2018): ‘You know that we are not able to go to McDonald’s’: processes of doing participation in Swedish leisure time centres, Early Child Development and Care. DOI: 10.1080/03004430.2018.1443920
Haglund, Björn, Gustavsson Jan & Lager Karin (red) (2020). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Gleerups Utbildning AB. S. 139-170.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Studentlitteratur. 384 s.
Ludvigsson, Ann, & Falkner, Carin (2019). Fritidshem - ett gränsland i utbildningslandskapet. Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk Og Kritikk, 5, S. 13-26
https:doi.org/10.23865/ntpk.v5.1181
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Natur & Kultur. 150 s.
Saar, Tomas, Löfdahl, Annica & Hjalmarsson, Maria (2012). Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem. Nordisk barnehageforskning. 5:3, S. 1–13. file:/C:/Users/ludann/Downloads/315-Artikkelen-531-1-10-20120417%20(3).pdf
Selander, Staffan (2017). Didaktiken efter Vygotskij. Design för lärande. Liber. 226 s.
Styrdokument och annat aktuellt material från Skolverket samt ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen