KURSPLAN
Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
The School System and Teachers' Profession in a Changing Society for Teachers in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: LSFK12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-10-26
Reviderad av: Utbildningschef 2024-09-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 4
Diarienummer:JU 2024/4140-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara hur utbildningsväsendets olika aktörer och den samhälleliga kontexten påverkar läroplaners innehåll och inriktning

Färdighet och förmåga

- tolka och kommunicera skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, de grundläggande demokratiska värderingarna samt en hållbar utveckling

- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över didaktikens grundläggande frågor
- kritiskt reflektera över skolutveckling och förbättringsarbete, med särskilt fokus på hållbar professionsutveckling
- diskutera begreppet yrkesetik, samt identifiera och diskutera etiska aspekter och dess betydelse för lärares undervisningspraktik
- kritiskt reflektera över undervisning och utbildning utifrån kunskap om epistemologi, vetenskapsteori och vetenskaplig metod
- problematisera frågor om den kunskap och de värderingar som legitimeras genom formuleringar i läroplanens alla delar och relatera dessa till ett didaktiskt perspektiv
- problematisera föränderligheten i skolans och lärares samhälleliga uppdrag

Innehåll

• Läroplaners skrivningar kring normer och värden utifrån läroplansteori samt dess didaktiska betydelse för lärares undervisningspraktik
• Policytexters kunskapssyn ur ett historiskt och didaktiskt perspektiv
• Utbildningsväsendets styrning och professionens föränderliga uppdrag
• Innebörden av professionsburen skolutveckling och förbättringsarbete
• Etiska begrepp och yrkesetik
• Vetenskapsteorier och lärandeteorier
• Förhållandet mellan lärarens egna värderingar, styrdokument och undervisningspraktik

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 15 hp i fritidspedagogik, minst 7,5 hp i valt praktiskt eller estetiskt ämne samt godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning för grundlärare 4,5 hp (VFU I) eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination.

Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium1,5 hpU/G
Seminarium2 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Colnerud, Gunnel (2017). Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. Liber. 196 s.

Haglund, Björn, Gustavsson Jan & Lager Karin (red) (2020). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Gleerups Utbildning AB. S. 70 s.

Holmberg, Linnéa. (2022). Perspektiv i fritidshem. Natur & Kultur. 131 s.


Selander, Staffan (2017). Didaktiken efter Vygotskij. Design för lärande. Liber. 226 s.

Ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer samt styrdokument och aktuellt material från Skolverket.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen