KURSPLAN
Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education, Basic Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LSGG18
Fastställd av: Utbildningschef 2017-11-06
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-25
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp och deras betydelse i ett historiskt, samhälleligt och vetenskapligt perspektiv
- beskriva exempel på specialpedagogiken som verksamhets- och forskningsområde

Färdighet och förmåga

- diskutera individens identitetsutveckling och behov av särskilt stöd, i relation till specialpedagogiska begrepp samt i relation till nationella och internationella styrdokument
- identifiera, analysera och redogöra för specialpedagogiska behov och stöd i den egna verksamheten
- relatera till relevanta former av samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser i den egna verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med individer i behov av särskilt stöd
- värdera och göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av människors lika värde och rätt till delaktighet

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier vid digitala sammankomster.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:
- litteraturseminarier med inslag av individuella uppgifter
- en individuell skriftlig inlämningsuppgift

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter som ligger till grund för bedömning. För betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften och betyget Godkänd i övrigt.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier3,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik - att bygga broar. Liber. Antal s. 192

Engwall, Kristina & Larsson, Stig (Red.) (2012). Utanförskapets historia: om funktionsnedsättning och funktionshinder. Studentlitteratur. Antal s. 159

Socialdepartementet (2009). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. regeringen.se Antal s. 56

Svenska Unescorådet (2006). Salamanca-deklarationen och Salamanca + 10. (Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006). unesco.se Antal s. 64

Svensson, Olle & Tideman, Magnus (2007). Motvärn, motståndsidentitet och empowerment bland personer med intellektuella funktionshinder. Socialmedicinsk tidskrift, 3, 193-204. Antal s. 12

Skolverksmaterial (artiklar från Lärportalen) som kursansvarig förmedlar. Antal s. ca 40

Litteratur som väljs i samråd med kursansvarig. Antal s. ca 300

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Referensmaterial:
Aktuella styrdokument för studenternas verksamhetsområden. (Skol-, Diskriminerings-, Socialtjänst-, LSS-, Hälso- och sjukvårdslagen, läroplaner etc.)

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen

Vid behov av inläsning av litteratur: Kontakta kursansvarig.