KURSPLAN
Samhällsorienterande ämnen för Grundlärare 4-6 - Geografi, 7,5 högskolepoäng
Social Study Subjects in Primary School Year 4-6 - Geography, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: LSGN13
Fastställd av: Nämnd för Lärarutbildningen 2013-05-08
Gäller fr.o.m.: 2013-08-19
Version: 1
Diarienummer:HLK 2013/337-122
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studentenFärdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studentenVärderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten

Innehåll

Introduktion till grundläggande geografiska begrepp, processer och frågeställningar inom geografi
Ämnets framväxt, samt dess roll inom utbildning och forskning
Jordens uppbyggnad samt hur jordytan formas av endogena och exogena processer
Hur människans aktiviteter påverkar naturlandskapet, ur ett hållbarhetsperspektiv, och hur de naturliga förutsättningarna påverkar kulturlandskapet och samhällets förutsättningar
Kartans uppbyggnad och geografiska informationssystem (GIS)
Geografiundervisningens innehåll och metod i grundskolans årskurs 4-6

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar och övningar i grupp, i lektionssal såväl som i fält.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser inom Grundlärarprogrammets termin 1, UVK 30 hp. Dessutom krävs genomförda studier om 30 hp inom Grundlärarprogrammet, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom:
- en individuell skriftlig hemtentamen
- en grupprapport om en fallstudie
- praktiska obligatoriska övningar i kartografi och naturgeografi
För betyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på skriftlig salstentamen.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursplan och litteraturlista gäller ht -13.
Kursen ingår som valbar kurs i inriktningen 4-6 i grundlärarprogrammet. Den innehåller fyra översiktliga kurser om 7,5 hp, en för vart och ett av ämnena historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur:
Franck, Olof (2013). Samhällsämnenas didaktik. Lund: Studentlitteratur. 152 s.
Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit, Båth, Sten (2009). Plats, identitet, lärande. Närområdesstudier i skolan. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 s.
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning. Stockholm Fritzes förlag. 44 s.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Stockholm: Fritzes förlag. 39 s.
Skolverket (2012). Få syn på språket - Ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes förlag.
Waugh, David (2009). Geography. An Integrated Approach. London: Nelson. (Kap. 1-4, 7, 10, 11) 143 s.
Tillkommer litteratur i kompendieform och annat material, ca 100 s.
Referenslitteratur:
Perhans, Karl-Erik (2005). Våra vanligaste stenar i urval. Sveriges berggrund: ett geologiskt – geografiskt studiematerial om mineral och bergarter. Sollentuna: Geo läromedel. 55 s.
Perhans, Karl-Erik (2002). Istidens landskap. Jordarter och terrängformer. Sollentuna: Geo läromedel. 75 s.
Perhans, Karl-Erik (2003). Endogena processer och landformer. Sollentuna: Geo läromedel. 83 s.
Perhans, Karl-Erik (2004). Exogena processer och landformer. Sollentuna: Geo läromedel. 82 s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder-undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 194 s.
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. -Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.