KURSPLAN
Specialpedagogik för grundlärare F-3 (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3 (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | LSGR26 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-06-08 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2017-05-22 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2017 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | HLK 2017/02179-313 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för arbetssätt, stödfunktioner och pedagogiska förhållningssätt som förebygger uppkomst av svårigheter så att alla elever i förskoleklass och år 1-3 ges förutsättningar att lära och utvecklas
- redogöra för och analysera hur skolsvårigheter uppkommer och har uppkommit samt hanterats utifrån olika perspektiv (specialpedagogiskt, nationellt, internationellt, historiskt)
- redogöra för relevanta former av samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser samt kunna relatera dessa stödinsatser till nationellt bestämda mål och inkluderande målsättningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera, analysera och redogöra för olika slags behov av specialpedagogiskt stöd med särskilt fokus på områdena läs- och skrivutveckling, matematikutveckling samt beteenderelaterad problematik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- utifrån ett kartlagt och analyserat behov av specialpedagogiskt stöd välja och värdera adekvata stödinsatser
Innehåll
- Specialpedagogik som kunskapsområde med därtill hörande specialpedagogiska perspektiv och teoribildning
- Internationella överenskommelser och styrdokument i relation till inkluderingssträvanden
- Historik och internationella jämförelser inom det specialpedagogiska området
- Variationen av elevers olikheter i pedagogiska miljöer
- Organisering av lärandemiljöer i förskoleklass och år 1-3, innehållande en variation av elevers olikheter, med särskilt fokus på förebyggande åtgärder och perspektiv
- Samverkansformer och olika samverkanspartners på lokal, regional och nationell nivå
- Pedagogisk utredning, extra anpassningar och åtgärdsprogram med särskilt fokus på samverkan, stödinsatser, uppföljning och utvärdering
- IKT utifrån förebyggande och kompenserande perspektiv för olika typer av funktionsnedsättningar
- Möjligheter och hinder för elevers tal-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- Förhållningssätt och bemötande vid beteenderelaterad problematik samt vid hantering av krissituationer
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används den digitala lärplattformen PingpPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 135 hp inom grundlärarprogrammet F-3 samt genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-6) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Bedömning sker utifrån en individuell, skriftlig inlämningsuppgift, samt gruppuppgifter som även inkluderar individuella prestationer.
För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs att den studerande uppfyller kriterierna för betyget Väl godkänd på den individuella inlämningsuppgiften, samt betyget Godkänd på övriga examinationsuppgifter.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Gruppuppgifter | 4 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kurslitteratur
Greene, Ross W. (2011). Vilse i skolan. Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt. Lund: Studentlitteratur. 332 s.
Haug, Peder (2009). Approaches to empirical research on inclusive education. Scandinavian Journal of Disability Resarch 12 (3) 199-209, 11 s.
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur och Kultur. 334 s.
Skolverket (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Arbete med extra anpassningar. särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket. 78 s. Hämtas från: http:www.skolverket.se.
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen. Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Stockholm: Skolverket. 62 s.
Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. 59 s.
Tillkommer: Valda delar i aktuella avhandlingar/vetenskapliga artiklar som rör beteenderelaterad problematik samt möjligheter och hinder för läs-, skriv- och matematikutveckling, ca 150 s.
Vid behov av inläsning av litteratur: Kontakta kursansvarig.
Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. - Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Plagiathandbok - tips och råd till studenter. Finns i kursens aktiviteter på lärplattformen (PingPong).