KURSPLAN
Samhällsorienterande ämnen för grundlärare 4-6 - Historia, 7,5 högskolepoäng
Social Study Subjects for Teachers in Primary School Years 4-6 - History, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | LSHN17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-06-12 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2018-04-27 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa sådana kunskaper om den historiska processen samt om centrala begrepp, teorier, metoder och frågeställningar inom ämnet historia, som krävs för undervisning i grundskolans årskurs 4-6
- visa kunskap om hur Sverige och Norden har vuxit fram i ett europeisk sammanhang och med globala utblickar och jämförelser
- förklara den historiska utvecklingen i såväl Sverige och Norden som övergripande utvecklingslinjer i Europa och globalt
- visa kunskap om innebörden i historiedidaktik
Färdighet och förmåga
- använda etablerade historiska epokbegrepp samt några vedertagna historiedidaktiska begrepp
- tillämpa ett historiedidaktiskt perspektiv genom att gestalta och anpassa ämnesinnehåll i historieämnet för undervisning i grundskolans årskurs 4-6
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa grundläggande förmåga att tillämpa källkritik
- visa förmåga att förstå historieskrivningens och historieundervisningens betydelse för hur vi i nuet uppfattar vår egen tid och dess problematik
Innehåll
- Den historiska processen från forntid till nutid där huvudfokus ligger på den svenska, nordiska och europeiska förändringen
- Historisk metod i översiktlig form med tonvikt på historiska källor, källkritik och historiska tolkningar
- Historiedidaktikens grunder
- Historieundervisningens innehåll och metod i grundskolans årskurs 4-6
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och didaktiska exkursioner i närområdet.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 30 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-2) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom
- Individuell skriftlig tentamen
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium
- Grupplaboration
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen samt individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium | 2,5 hp | U/G/VG |
Grupplaboration | 1 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen ingår som valbar kurs i inriktningen 4-6 i grundlärarprogrammet. Den innehåller fyra översiktliga kurser om 7,5 hp, en för vart och ett av ämnena historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap.
Kurserna syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter för undervisning i samhällsorienterande ämnen i grundskolans årskurs 4-6. Härmed avses ämneskunskaper samt färdigheter som inbegriper ett reflekterande arbetssätt i såväl undervisning som i planering och utvärdering av undervisning.
Kurslitteratur
Dybelius, Anders (2012). Ett hållbart minne?: historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2012. Göteborg. (i urval om 100 sidor)
Jönsson, Anders & Odenstad, Christina (2014). Bedömning i SO: för grundskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. (i urval om cirka 30 sidor)
Odenstad, Christina (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena: för grundskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. (i urval om cirka 40 sidor)
Olson, Maria & Irisdotter, Sara (red.) (2016). SO-undervisning på mellanstadiet: forskning och praktik. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. (kapitel 2 & 6 om cirka 40 sidor)
Sandberg, Robert (2009). Epos: för gymnasieskolans kurs A och B. (4 uppl.) Stockholm: Liber. (I urval om cirka 500 sidor)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 s.
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning. Stockholm: Fritzes förlag. 44 s.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i historia. Stockholm: Fritzes förlag. 39 s.
Skolverket (2013). Att förstå sin omvärld och sig själv: samhällskunskap, historia, religion och geografi. Stockholm: Skolverket. (i urval om cirka 60 sidor)
Thurén, Torsten (2013). Källkritik, 3., [rev. och omarb.] uppl. Stockholm: Liber. 255 s.
Tillkommer litteratur i kompendieform och annat material, ca 100 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.