KURSPLAN
Samhällsvetenskaplig metod: introduktion, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in the Social Sciencies: Introduction, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LSIG12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-08
Reviderad av: 2022-11-08
Gäller fr.o.m.: Våren 2023
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande teoretiska problem inom samhällsvetenskap
- beskriva samhällsvetenskapliga forskningsmetoder

Färdighet och förmåga

- utifrån en given frågeställning jämföra olika metodiska tillvägagångssätt
- planera och utföra en samhällsvetenskaplig studie
- utveckla förmågan att skriva vetenskapligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över lämpligheten av olika metoder i olika forskningssammanhang
- kritiskt reflektera kring samhällsvetenskapens grundläggande vetenskapsteoretiska utmaningar
- diskutera etiska överväganden inom samhällsvetenskaplig forskning

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b/1a+1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två seminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på individuell skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt
kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande
kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium l1,5 hpU/G
Seminarium ll1,5 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp0,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (3. uppl.) Liber. 512 s.
(Eller: Bryman, Alan et al. (2022). Social research methods. New York, NY: Oxford University Press.)

Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575–599.
https:primo.library.ju.se/permalink/46JUL_INST/4sim71/cdi_proquest_miscellaneous_60987527

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Gleerups. 60 s.

Oreskes, Naomi (2019). Why trust science? Princeton University Press. 50 s.
https:
primo.library.ju.se/permalink/46JUL_INST/1kh77vo/alma998107310603831

Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. (3. uppl.) Liber. 132 s.

Yin, Robert K. (2018). Case study research and applications: design and methods. (6. Ed.). SAGE. 164 s.
(Eller: Yin, Robert K. (2007). Fallstudier – design och genomförande. Liber. 150 s.)

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Referenslitteratur
I redovisning av kursuppgifter ska du referera till de källor du har använt.

Litteraturreferenser – så skriver du

http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen