KURSPLAN
Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
Social Relations, Conflict Management and Leadership for Teachers in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | LSKK12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-10-26 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för innebörden av det pedagogiska ledarskapet på skol-, grupp- och individnivå
- beskriva hur man som grundlärare i skola och fritidshem bygger och vidmakthåller förtroendefulla relationer med elever, vårdnadshavare och andra aktörer i skola och fritidshem samt dessa relationers betydelse för elevers lärande och utveckling
- identifiera och beskriva främjande, förebyggande och åtgärdande arbete i en verksamhet som präglas av lika behandling
Färdighet och förmåga
- urskilja fall av kränkande behandling och individers utsatthet i skola och sociala medier
- föreslå åtgärder som motverkar kränkande behandling och utanförskap
- kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över verbala och ickeverbala kommunikations- och samtalsprocesser i skolan utifrån olika teoretiska perspektiv
- kritiskt diskutera strategier för konflikthantering
- kritiskt diskutera och värdera den egna pedagogiska ledarförmågan, samt sitt eget och andras förhållningssätt och bemötande i mötet med såväl elever som vuxna
Innehåll
• Hållbart pedagogiskt ledarskap
• Teorier och modeller för kommunikation, samspel och relationskompetens
• Normer och etiska aspekter
• Samverkan mellan skolaktörer, mellan skola och hem, samt mellan skola och andra samhälleliga stödfunktioner
• Främjande och förebyggande arbete som stärker sociala relationer och alla elevers delaktighet, samt motverkar konflikter och utanförskap
• Likabehandling, jämlikhetsaspekter, mångfald
• Kränkande behandling, dess konsekvenser och nödvändiga åtgärder
• Konflikters uppkomst och strategier för konflikthantering
• Sociala mediers roll i relationsprocesser
• Identitet, sexualitet och relationer
• Krishantering
•Anmälningsplikt
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 15 hp i fritidspedagogik och minst 7,5 hp i valt praktiskt eller estetiskt ämne. Därutöver godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare 4,5 hp (VFU I) eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre seminarier och en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella, skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Seminarium 3 | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Aspelin, Jonas (2012). How do relationships influence student achievement? Understanding student performance from a general, social psychological standpoint. International Studies in Sociology of Education, 22(1), 41-56. 16 s.
Dahlkwist, Matts (2019). Lärarledarskapet. Liber. 305 s.
Elvstrand, Helene, Lago, Line & Simonsson, Maria (Red.). (2019). Fritidshemmets möjligheter. Att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur. Valda delar, ca 90 s.
Haglund, Björn, Gustafsson, Nyckel, Jan & Lager, Karin (Red.). (2023). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. (2.uppl.) Gleerups. Valda delar, ca 80 s.
Lago, Lina. & Elvstrand, Helene. (2019). Jag har oftast ingen att leka med”: Social exkludering på fritidshem. Nordic Studies in Education, 2, 104–120. 16 s. doi.org/10.18261/issn.1891-5949-2019-02-03
Skolverket (2022). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda – Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 128 s.
Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa (2022). Likabehandling i förskola och skola. (3. uppl.) Liber.256 s.
Tillkommer:
Material som rör identitet, sexualitet och relationer, ca 150 -200 s.
Internationella och nationella styrdokument (Barnkonventionen, Läroplanen, Skollagen, Diskrimineringslagen och Socialtjänstlagen)
Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande litteratur.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referensmaterial
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.