KURSPLAN
Svenska - kommunikation och språk II för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish - Communication and Language II for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LSKN17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/4756-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna förklara innebörden av teorier och ämnesspecifika begrepp inom flerspråkighetsfältet
- visa kunskap om didaktisk forskning kring barns flerspråkighet och andraspråksinlärning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa förmåga att planera och organisera undervisning som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt skriftspråkliga lärande
- använda digital och multimodal teknologi som estetisk och identitetsskapande uttrycksform
- kritiskt kunna analysera texter som barn möter i och utanför skolan

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutade kurs förväntas studenten:
- reflektera kring hur likheter och olikheter kan användas som en resurs i svenska och övrig ämnesövergripande undervisning

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom grundlärarprogrammet F-3 varav Svenska - Kommunikation och språk I för grundlärare F-3 ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment, inklusive obligatoriska moment, samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som gäller för betyget Godkänd betyget Väl godkänd på individuell examina samt mycket god språkbehandling i tal och skrift.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Utöver individuell examina tillkommer obligatoriska moment såsom aktivt deltagande i workshops och seminarier samt aktivt deltagande i moment gällande bedömning.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Essä3,5 hpU/G/VG
Seminarier2 hpU/G
Språkutvecklande arbetssätt1 hpU/G
Dugga1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. s. 474-487.
Cummins, Jim (2000). Andraspråksundervisning för skolframgång. I Kerstin Nauclér, red: Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Stockholm: HLS förlag. s. 1-22. www.andrasprak.su.se .
Eilard, Angerd (2010). Perspektiv på barndom och barns villkor i relation till lärande. I Skolverket: Perspektiv på barndom och lärande. Stockholm: Skolverket. s. 22-62.
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren. 182 s.
Laursen, Pia Helle (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, Monica & Sundemo, Ulla (2001). Vad händer i klassrummet när barnboksfiguren kliver in? I Kerstin Nauclér, red. Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. www.andrasprak.su.se
Skolinspektionen (2010). Språk- och kunskapsutveckling för barn och elever med annat modersmål än svenska. Kvalitetsgranskning, rapport 2010:16. Stockholm: Skolinspektionen.
Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011c). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2012a). Nya språket lyfter. Stockholm: Skolverket.
Stier, Jonas (2009). Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier. Lund: Studentlitteratur. 148 s.
Wedin, Åsa (2015). Språklig mångfald och språkutvecklande arbetssätt. I Skolverket: Läsa och skriva i alla ämnen. www.lasochskrivportalen.skolverket.se/laslyftet
Fyra barn- och bilderböcker enligt lärares anvisningar.

Referensmaterial:
Abrahamsson, Niclas & Bylund, Emanuel (2012). Andraspråksinlärning och förstaspråksutveckling i en andraspråkskontext. I Hyltenstam, Kenneth, Axelsson, Monica & Lindberg, Inger, red: Vetenskapsrådet, Flerspråkighet en forskningsöversikt 5:2012, s. 153-230. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se
Mänskliga rättigheter-Konventionen om barnets rättigheter. Regeringskansliet: UD info, 2003.
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjälp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Plagiathandbok - tips och råd till studenter//. Finns i kursen aktivitet på lärplattformen (PingPong).