KURSPLAN
Sociologi, 31-60 hp, 30 högskolepoäng
Sociology, 31-60 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LSLK19
Fastställd av: Utbildningschef 2019-05-24
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SO1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för klassisk och samtida sociologisk teori
- redogöra för sociologiska perspektiv på globalisering

Färdighet och förmåga

- jämföra centrala begrepp och teorier inom sociologi
- tillämpa sociolgisk teori och metod
- urskilja hur olika vetenskapliga traditioner påverkar forskningsresultat
- författa en seminarieuppsats i sociologi
- genomföra en oppositionsuppgift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- granska, värdera och problematisera sociologisk forskning
- värdera villkoren för författandet av sociologiska texter
- bedöma en seminarieuppsats i sociologi

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:
Delkurs 1: Klassisk sociologisk teori, 7,5 hp
Delkurs 2: Samtida sociologisk teori, 7,5 hp
Delkurs 3: Perspektiv på globalisering, 7,5 hp
Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp

Delkurs 1: Klassisk sociologisk teori, 7,5 hp
Classical sociological theory, 7.5 credits

Innehåll
• Klassisk sociologisk teori
• Sociologins teoretiska grunder och metodologiska anslag

Examination
Fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter och en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2: Samtida sociologisk teori, 7,5 hp
Contemporary sociological theory, 7.5 credits

Innehåll
• Samtida sociologisk teori
• Sociologins teoretiska grunder och metodologiska anslag

Examination
Fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter och en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 3: Perspektiv på globalisering, 7,5 hp
Perspectives on globalisation, 7.5 credits

Innehåll
• Forskning om globalisering

Examination
Fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp
Thesis, 7.5 credits

Innehåll
• Sociologisk analys
• Villkor för författande av sociologiska texter

Examination
Författande och presentation av uppsats och opposition på annan uppsats.

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans i form av föreläsningar, uppsatshandledning och obligatoriska seminarier på samtliga moment. Föreläsningarna är inspelade. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Sociologi 15 hp och Identitet, kultur och samhälle. Sociologiska perspektiv och metoder 15 hp eller Sociologi, 1–30 hp eller motsvarande

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt genom författande och presentation av uppsats och opposition på annan uppsats vilket beskrivs vidare i förteckningen nedan.

För betyget godkänd krävs godkänt på samtliga individuella skriftliga inlämningsuppgifter, examinationer och uppsats samt godkänt seminariedeltagande och opposition. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs väl godkänd på minst 16,5 hp.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Klassisk sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 10,5 hpU/G
Klassisk sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 20,5 hpU/G
Klassisk sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 30,5 hpU/G
Klassisk sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 40,5 hpU/G
Klassisk sociologisk teori: Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Samtida sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 10,5 hpU/G
Samtida sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 20,5 hpU/G
Samtida sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 30,5 hpU/G
Samtida sociologisk teori: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 40,5 hpU/G
Samtida sociologisk teori: Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 10,5 hpU/G
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 20,5 hpU/G
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 30,5 hpU/G
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 40,5 hpU/G
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Uppsats7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bauman, Zygmunt (2011). Collateral Damage: Social ojämlikhet i en global tidsålder. Göteborg: Daidalos. (201 s).

Beck, Ulrich (2012.) Risksamhället: på väg mot en annan modernitet. Göteborg: Daidalos (392 s.)

Connel, Raewyn W (2007). Southern Theory. Social Science and The Global Dynamics of Knowledge. Cambridge: Polity Press. (272 s.)

Durkheim, Émile (1983). Självmordet. Lund: Argos. (304 s).

Giddens, Anthony (1996). Modernitetens följder. Lund: Studentlitteratur. (166 s.)

Hochshild, Arlie Russel (2018). Strangers in Their Own Land. Anger and Mourning on the American Right. New York: The New Press. (368 s.)

Illouz, Eva (2016). Därför gör kärlek ont. En sociologisk förklaring. Göteborg: Bokförlaget Daidalos. (335 s.)

Marx, Karl (1995). Människans frigörelse: Ett urval ur Karl Marx skrifter av Sven-Eric Liedman. Göteborg: Daidalos. (210 s).

Simmel, Georg (1995). Hur är samhället möjligt? Göteborg: Bokförlaget Korpen. (208 s.)

Smart, Carol (2007). Personal Life. New directions in sociological thinking. Cambrige: Polity press. (232 s.)

Thörn, Håkan (2012). Globaliseringens dimensioner: nationalstat, världssamhälle, demokrati och sociala rörelser. Stockholm: Atlas. (264 s.)

Weber, Max (1978). Den protestantiska etiken och kapitalismens anda. Lund: Argos. (161 s.)

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning. ca 50 s.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.