KURSPLAN
Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
Social Relations, Conflict Management and Leadership for Teachers in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: | LSLN17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-11-28 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2016/4717-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för innebörden av det pedagogiska ledarskapets betydelse på individ-, grupp- och skolnivå
- kunna redogöra för förebyggande arbete som syftar till att utveckla elevers interaktionsförmåga och delaktighet samt till att utveckla verksamheter som präglas av likabehandling
- visa förståelse för konsekvenser av kränkande behandling och individers utsatthet i skola och sociala medier
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna visa insikt i och reflektera över hur man som lärare bygger och vidmakthåller förtroendefulla relationer med elever, föräldrar och andra aktörer som är viktiga för elevers lärande och utveckling
- kunna visa förmåga att identifiera fall av mobbning och utanförskap samt föreslå åtgärder för att motverka detta
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna kritiskt granska verbala och ickeverbala kommunikations- och samtalsprocesser i skolan med utgångspunkt i forskningsbaserat material
- kunna kritiskt analysera och värdera sitt eget och andras förhållningssätt och bemötande
Innehåll
- Teorier och modeller för kommunikation, samspel och relationskompetens
- Kommunikativ förmåga, verbal – icke verbal
- Sociala relationers betydelser för elevers lärande och utveckling
- Pedagogiskt ledarskap med koppling till mål och riktlinjer i nationella och internationella styrdokument
- Förebyggande arbete som stärker alla elevers delaktighet, känsla av mening och sammanhang, samt motverkar konflikter och utanförskap
- Likabehandling och jämlikhetsaspekter
- Kränkande behandling, dess konsekvenser och nödvändiga åtgärder
- Konflikters uppkomst och strategier för konflikthantering
- Digitala verktygs och sociala mediers roll i relationsprocesser
- Grundläggande etiska frågor samt anmälningsplikt
Undervisningsformer
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, litteraturseminarier, studiegruppsarbete, workshops och individuella arbeten som redovisas muntligt och/eller skriftligt.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK samt 7,5 hp fritidspedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, samt litteraturseminarier och en gruppuppgift.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som gäller för Godkänd betyget Väl godkänd på individuell inlämningsuppgift.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygsättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Litteraturseminarier | 2 hp | U/G |
Gruppuppgift | 2,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Aspelin, Jonas (2012). How do relationships influence student achievement? Understanding student performance from a general, social psychological standpoint. International Studies in Sociology of Education, 22(1), 41-56. Hämtad från http:/ /dx.doi.org/10.1080/09620211114.2012.680327. 16 s.
Bartholdsson, Åsa (2008). Den vänliga maktutövningens regim – om normalitet och makt i skolan. Stockholm: Liber. 193 s.
Frånberg, Gun-Marie & Wrethander, Marie (2011). Mobbning - en social konstruktion? Lund: Studentlitteratur. 123 s.
Ludvigsson, Ann (2012). Vem leder egentligen vem? – samproducerat ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 116 s.
Lundkvist, Gunnel (2003/2011). När tålamodsburken rinner över - om att ritprata. Specialpedagogiska skolmyndigheten. (Kan beställas via www.spsm.se). 96 s.
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014). Skola i normer. 2:a uppl. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (Kapitel 1, 3, 4 och 5) 73 s.
Nilsson, Marco (2013). Juridik i professionellt lärarskap - lagar och värdegrund i den svenska skolan. 2:a uppl. Malmö: Gleerups Utbildnings AB. (Kapitel 5, 6, 7, 8 och 9). 51 s.
Skolverket (2012). Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Stockholm: Skolverket. 55 s.
Skolverket (2013). Kränkningar i skolan: Analyser av problem och lösningar. Stockholm: Skolverket. 190 s.
Skolverket (2014). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. Stockholm: Skolverket. 116 s.
Internationella och nationella styrdokument (Barnkonventionen, Läroplanen, Skollagen, Diskrimineringslagen och Socialtjänstlagen)
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping http://hj.se/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.