KURSPLAN
Svenska I - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish I - Early Languaging and Meaning-making for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1 -3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LSMK12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-11-02 |
Reviderad av: | 2024-11-07 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2025 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | JU 2024/4139-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och övrigt (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centralt innehåll och lärarens uppdrag i ämnet svenska i F-3 enligt aktuell läroplan
- beskriva elevers tidiga språkutveckling med fokus på tal och läsning
- redogöra för meningsskapande och språkutveckling med hjälp av multimodala resurser
- redogöra för betydelsen av multimodal literacy
Färdighet och förmåga
- analysera bilderböcker, och populärkultur som riktas mot barn, ur ett genusperspektiv
- tillämpa god kommunikativa förmåga vid högläsning och muntligt berättande
- använda bild, drama och/eller musik som multimodal resurs för att stödja elevers språkutveckling
- använda bedömningsmaterial för att kartlägga elevers språkutveckling i förskoleklassen och årskurs 1
- kartlägga elevers språkliga medvetenhet i samband med pedagogisk bedömning och använda intervju som metod
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över barns medieanvändande samt bilderbokens användningsområde med särskilt beaktande av genusperspektiv
- kritiskt reflektera över pedagogiska åtgärder för att stärka elevers språkliga medvetenhet
Innehåll
- Svenskämnet i läroplanen för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
- Elevers tidiga språkutveckling med fokus på tal och läsning
- Språkutvecklande arbetssätt
- Bilderboken och andra multimodala berättelseformer
- Barns läs- och medievanor
- Dramatik, folksagor och myter
- Estetiska lärprocesser
- Intervju som vetenskaplig metod och förhållningssätt vid samtal med barn
- Litteratur- och språkvetenskapliga analysmetoder
- Genusperspektiv
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används en digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en tre individuella redovisningar samt en gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på examinationer motsvarande 4 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator.
Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell redovisning 1 | 2 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 2 | 1 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 3 | 1,5 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Kurslitteratur
Alatalo, Tarja (2022). Kartläggning och bedömning – för att stötta alla elevers läs- och skrivutveckling. I Börtzell-Szuch, D.V. & Vuorenpää, S. (red.) (2022). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. (Första upplagan s. 17-31). Gleerups.
Dahlbäck, Katharina (2011). Musik och språk i samverkan. (Licentiatavhandling). Högskolan för scen och musik - HSM, konstnärliga fakulteten. Göteborgs universitet. Valda delar ca 50 s.
www.gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27887/1/gupea_2077_27887_1.pdf
Dahlgren, Gösta, Gustafsson, Karin, Mellgren, Elisabeth, & Olsson, Lars-Erik (2013). Barn upptäcker skriftspråket. (s.16-25). Liber. 10 s.
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. [doktorsavhandling]. Uppsala universitet. 237 s.
Henricsson, Ola & Lundgren, Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Studentlitteratur. 179 s.
Herrlin, Katharina, Frank, Elisabeth & Ackesjö, Helena (2019). Förskoleklassens didaktik. Möjligheter och utmaningar. Natur & Kultur. 192 s.
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea & Ohrlander Kajsa (Red.) ( 2011). En rosa pedagogik. Liber. Valda delar ca 10 s.
Schmidt, Catarina (2023) Kommunikativa klassrumspraktiker. Tidig läs- och skrivundervisning. Studentlitteratur. 256 s.
Skolverket (2022). Hitta språket.
Skolverket (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska.
Skolverket. (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr22 (2. rev. uppl.)
Skolverket (2023). Nya språket lyfter.
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön. Studentlitteratur. Valda delar ca 10 s.
Artiklar, länkar och annat material kan tillkomma.
Referenslitteratur
Valfritt urval av bilderböcker
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen