KURSPLAN
Specialpedagogik för ämneslärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education for Secondary School Subject Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LSNR24 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-06-01 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara innebörden av centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv ur historiska och nutida perspektiv såväl nationellt som internationellt
- identifiera och redogöra för hur organisering av lärandemiljöer, arbetssätt och pedagogiska förhållningssätt främjar elevers lärande och hur detta kan förebygga hinder på olika nivåer i skolverksamheten
Färdighet och förmåga
- reflektera över och ge exempel på hur pedagogiskt differentierad undervisning kan planeras och genomföras i det egna undervisningsämnet
- urskilja och analysera behov av specialpedagogiska insatser på skol-, grupp- och individnivå inom grundskolan 7-9, gymnasieskolan och vuxenutbildningen och hur inkluderande lärandemiljöer kan organiseras
- välja och reflektera över adekvata stödinsatser utifrån ett kartlagt och analyserat behov av specialpedagogiskt stöd inbegripet stöd för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till professionen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur skolsvårigheter uppkommer och kan hanteras utifrån specialpedagogiska behov inbegripet elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- kritiskt reflektera över hur eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med elever och vuxna påverkar individers möjlighet till reell delaktighet och självständighet
Innehåll
• Specialpedagogiska perspektiv och teoribildningar i ett nationellt, internationellt, historiskt, hållbart och etiskt perspektiv
• Mötet mellan skolans krav och individers varierande behov och förutsättningar för lärande och utveckling
• Samverkansformer och olika samverkanspartners på lokal, regional och nationell nivå
• Organisering av pedagogiskt differentierad undervisning i inkluderande lärandemiljöer med fokus på främjande, förebyggande och stödjande åtgärder
• Beteenderelaterade svårigheter/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
• Elever i komplicerade livssituationer
• Pedagogisk utredning, extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
• Digitala verktyg i lärmiljön utifrån förebyggande och kompenserande perspektiv
• Kommunikativ förmåga kopplad till yrkesprofessionen
• Mänskliga rättigheter, delaktighet och empowerment
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på ämnesstudier omfattande minst 75 hp. Dessutom krävs godkänt resultat på Utbildningsvetenskaplig kärna 25,5 hp och Verksamhetsförlagd utbildning I 4,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på alla examinationer där Väl Godkänd kan erhållas.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar (2. uppl.). Liber. 192 s.
Greene, Ross W. (2016). Vilse i skolan. Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt (3. uppl.). Studentlitteratur. 332 s.
Jönsson, Anders (2018). Meeting the Needs of Low-Achieving Students in Sweden: An Interview Study. Frontiers of Education, 3(63), 1-16.
www.doi: 10.3389/feduc.2018.00063 16 s.
Nilholm, Claes (2019). En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman. Studentlitteratur. 170 s.
Skolverket (2022). Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket. 42 s.
Skolverket (2023). Utredning av en elevs behov av särskilt stöd. www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/utredning-av-en-elevs-behov-av-sarskilt-stod 63 s.
Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. www.unesco.se 59 s.
Wallberg, Helena (2023). Lektionsdesign i praktiken – Före, under och efter lektionen. Gothia. 184 s.
Valda delar i avhandlingar och/eller vetenskapliga artiklar samt övrig valbar litteratur. Ca 50 s.
Valda delar från Skolverkets Lärportal. Ca 30 s.
Referenslitteratur
Nationella och internationella styrdokument (exempelvis skollag, läroplaner och FN:s konventioner om mänskliga rättigheter).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.