KURSPLAN
Sociologi, 15 högskolepoäng
Sociology, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: LSOG15
Fastställd av: Utbildningschef 2016-03-23
Gäller fr.o.m.: Hösten 2016
Version: 2
Diarienummer:HLK 2016/1461-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SO1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för centrala sociologiska begrepp och perspektiv på samhället
- kunna redovisa kunskap om sociologisk teoribildning och centrala områden inom sociologisk forskning
-kunna beskriva hur olika sociala processer har format dagens samhälle
- kunna redogöra för innehåll och utgångspunkter i vald sociologisk studie
- kunna redogöra för grunddragen i klassisk sociologisk teori
- visa grundläggande begreppslig kunskap i relation till de klassiska sociologiska teorier som presenteras

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att värdera empiriska forskningsresultat
- visa förmåga att tillämpa sociologiska perspektiv på empiriska exempel
- kunna illustrera och tillämpa dessa teorier på aktuella samhällsfrågor och fenomen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att förstå relationen mellan grundläggande sociologiska perspektiv och empirisk forskning
- visa förmåga att jämföra olika klassiska sociologiska teorier’
- visa förmåga att kritiskt granska samhällsfrågor

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier på samtliga moment. Föreläsningarna är inspelade. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen betygsätts i två delar
- Introduktion till samhälls- och beteendevetenskap, 7,5 hp och
- Sociologisk samhällsteori, 7,5 hp

Varje del examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Enstaka missade seminarier kan, efter samråd med examinator, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

På delkurserna ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd. Seminariedeltagande bedöms med godkänd eller underkänd.

För godkänd på delkurs krävs godkänt på individuella skriftliga inlämningsuppgiften samt godkänt seminariedeltagande. För väl godkänd på delkurs krävs väl godkänt på individuella skriftliga inlämningsuppgiften samt godkänd på seminariedeltagande.

På kursen som helhet ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd krävs betyget godkänd på båda delkurserna. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs att båda delkurserna har betyget väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till samhälls- och beteendevetenskap7,5 hpU/G/VG
Sociologisk samhällsteori7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bauman, Zygmunt (1998). Globalization - The human consequences. Polity Press. 136 s.

Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2014). Sociologi. Lund: Studentlitteratur. 807 s.

Gottzen, Lucas & Lögdlund, Ulrik (2014). Sociologins teoretiker. Malmö: Gleerups. 269 s.

Lindgren, Simon (2007). Sociologi 2.0: samhällsteori och samtidskultur. Malmö: Gleerups.
239 s.

Månsson, Per (2014). Båten i parken: introduktion till samhällsstudier. Lund: Studentlitteratur. 124 s.

En av nedanstående böcker läses. Dessa tilldelas av läraren:

Anving, Terese (2012). Måltidens paradoxer. Om klass och kön i vardagens familjepraktiker. (Diss.). Lund:Lund Dissertations in Sociology. 228 s.

Nyström, Anne-Sofie (2012). Att synas och lära sig men inte synas lära. En studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan. (Diss). Uppsala: Department of Sociology, Uppsala University. 313 s.

Widigson, Mats (2013). Från miljonprogram till högskoleprogram. Plats, agentskap och villkorad valfrihet. (Diss.). Göteborg Studies in Sociology No 52. Göteborg: Department of Sociology and Work Science, University of Gothenburg. 329 s.

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning. ca 50 s.