KURSPLAN
Specialpedagogik för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: LSPK12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-10-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2024
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

Kunskap och förståelse

- beskriva innebörden av centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv
- beskriva hur lärandemiljöer, arbetssätt och pedagogiska förhållningssätt främjar elevers lärande och förebygger svårigheter och hinder på olika nivåer i skolverksamheten
- beskriva former för samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser

Färdighet och förmåga

- urskilja och analysera specialpedagogiska behov på skol-, grupp- och individnivå
- välja och reflektera över adekvata stödinsatser utifrån analyserade behov
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över hur skolsvårigheter uppkommer och kan hanteras utifrån specialpedagogiska perspektiv
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med elever och vårdnadshavare

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagis till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstilllfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 15 hp i fritidspedagogik och minst 7,5 hp i valt praktiskt eller estetiskt ämne. Därutöver godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare 4,5 hp (VFU I) eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre seminarier och en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella, skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium 10,5 hpU/G
Seminarium 21,5 hpU/G
Seminarium 31,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Elvstrand, Helene, Lago, Line & Simonsson, Maria (Red.). (2019). Fritidshemmets möjligheter. Att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur. Valda delar, ca 75 s.

Elvstrand, Helene (2022). Elevers delaktighet i fritidshem (Specialpedagogiska skolmyndigheten FoU skriftserie nr 16). Specialpedagogiska skolmyndigheten. http:webbutiken.spsm.seelevers-delaktighet-i-fritidshem/ 22 s

Greene, Ross W. (2016). Vilse i skolan. Hur kan vi hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt. Studentlitteratur. 332 s.

Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och ungdomar med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Natur och Kultur. Valda delar, ca 260 s.

Skolverket (2014). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket. 80 s

Svenska Unescorådet. (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. www.unesco.se/wp-content/uploads/2013/08/Salamanca-deklaratioenen1.pdf 59 s.

Wernholm, Maria (2022). Fritidshemslärares erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet (Specialpedagogiska skolmyndigheten FoU skriftserie nr 15). Specialpedagogiska skolmyndigheten. www.webbutiken.spsm.sefritidshemslarares-erfarenheter-av-extra-anpassningar-och-sarskilt-stod-i-fritidshemmet/ 22 s.

Internationella och nationella styrdokument, skolverksmaterial, ca 50 s.

Valbar litteratur
En valbar vetenskaplig artikel utifrån studentens val av inriktning, Musik, Bild eller Idrott och hälsa, ca 25 s.

Valbar litteratur i samband med fördjupningsuppgift, ca 100 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.
Vid behov av inläsning av kompletterande litteratur kontakta kursansvarig.