KURSPLAN
Specialpedagogik i förskolan, 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education in Preschool, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LSPK14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2024-03-08 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv och begrepp
- beskriva hur olika svårigheter för barn i förskolan kan uppstå och hanteras utifrån olika perspektiv
- förklara hur förhållningssätt och bemötande samt utformande av en pedagogisk miljö kan förebygga uppkomst av svårigheter för barn
Färdighet och förmåga
- analysera behov på olika nivåer med särskilt fokus på samspel, lek och kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över och värdera sitt eget och andras förhållningssätt och bemötande utifrån kursens innehåll
- värdera och välja adekvata insatser utifrån ett kartlagt och analyserat behov av specialpedagogiskt stöd
Innehåll
• Specialpedagogiska begrepp, perspektiv och förhållningssätt
• Kommunikation och samspel
• Barns rättigheter, delaktighet och inflytande
• Samverkan internt och externt
• Variationer av barns olika förutsättningar och behov
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två seminarier och en skriftlig inlämningsuppgift. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyg Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Seminarium | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 | 4 hp | U/G/VG |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ackesjö, Helena (2015). Den komplexa väven: Att organisera för barns övergångar till och från förskoleklass. Nordisk barnehageforskning, 11 (4), 1-16. 16 s.
Gerland, Gunilla & Aspeflo, Ulrika (2023). Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling. Pavus Utbildning AB. 176 s.
Palla, Linda (2021). När barn blir till belastning och problem i förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige, 26(4), 7–29. 23 s.
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola. Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Studentlitteratur. 288 s.
Sjöman, Madeleine & Björck, Eva (Red.). (2023). Förskolan som lärandemiljö: För barn i behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. 272 s.
SFS 2010:800. Skollag. Utbildningsdepartementet.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Skolverket.
Unicef (1989). FN:s konvention om barnets rättigheter. Unicef: Sverige.
Valbar obligatorisk litteratur i samband med uppgift. (ca 100 s.)
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen