KURSPLAN
Specialpedagogik för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LSPN17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-11-28 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2016/4718-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för nationellt bestämda mål inklusive inkluderande målsättningar
- kunna beskriva arbetssätt och pedagogiska förhållningssätt som förebygger uppkomst av svårigheter så att alla elever ges förutsättningar att lära och utvecklas
- kunna redogöra för hur olika typer av skolsvårigheter uppkommer samt hur de hanteras utifrån olika perspektiv (specialpedagogiskt, nationellt, internationellt, historiskt)
- kunna redogöra för stödfunktioner och olika slags stödinsatser samt relevanta former för samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna identifiera och redogöra för olika behov av specialpedagogiskt stöd inom olika områden och ämnen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- utifrån ett kartlagt och analyserat behov av specialpedagogiskt stöd kunna värdera och därefter välja adekvata stödinsatser
Innehåll
- Specialpedagogiska perspektiv och teoribildningar i ett nationellt, internationellt, historiskt och etiskt perspektiv
- Internationella överenskommelser och styrdokument i relation till inkluderande målsättningar
- Variation av barns och ungdomars olikheter samt deras perspektiv och förutsättningar för delaktighet i pedagogiska miljöer
- Olika skolsvårigheter som uppstår i mötet mellan skolans krav och individers varierande behov och förutsättningar
- Organisering av lärandemiljöer inom skola och fritidshem, med tonvikt på estetiska kommunikationsprocesser och med ett särskilt fokus på förebyggande åtgärder
- Samverkansformer och olika samverkanspartners, internt och externt
- Pedagogisk utredning, extra anpassningar och åtgärdsprogram med särskilt fokus på samverkan, uppföljning och utvärdering
- IKT utifrån förebyggande och kompenserande perspektiv för att skapa möjligheter i lärmiljön
- Möjligheter och hinder i matematik-, tal-, läs- och skrivutveckling
- Förhållningssätt och bemötande vid beteenderelaterad problematik och i möte med barn i utsatta livssituationer
- Informationssökning i internationellt publicerade artiklar (peer review)
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.
Den som antagis till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstilllfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK samt 7,5 hp fritidspedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
- Litteraturseminarier
- Individuell, skriftlig inlämningsuppgift
- Gruppexamination inklusive examination av individuell prestation
För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på individuell, skriftlig inlämningsuppgift samt betyget Godkänd på övriga uppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer informaton kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras min tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Litteraturseminarier | 2 hp | U/G |
Gruppuppgift | 2,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursvärdering.
Kurslitteratur
Andersson, Birgit (2012). Bedömning av barn på fritidshem. I S. Eklund (Red.) Utveckling genom IUP? (s. 49-55). Stockholm: Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet. 6 s.
Hämtad från http:/ /www.stiftelsensaf.se/web/saf.nsf/file/8C261A90B6E93F43C1257AA2006C892F/$FILE/FUL9.pdf
Dimenäs, Jörgen (Red.) (2007). Lära till lärare. Att utveckla läraryrket – vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metod. Stockholm: Liber. s. 122 – 156. 34 s.
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar, ca 280 s.
Myndigheten för skolutveckling. (2006). När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Stockholm: Liber. 135 s. Hämtas från www.skolverket.se.
Skolverket (2014). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. 80 s.Hämtas från www.skolverket.se.
Svenska Unescorådet. (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. 59 s. Hämtas från www.skolverket.se.
Green, Ross W. (2011). Vilse i skogen. Hur kan vi hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt. Lund: Studentlitteratur AB. 322 s.
Aktuella styrdokument
Valbar litteratur
En valbar vetenskaplig internationell artikel utifrån studentens val av valbar kurs (Musik, Bild eller Idrott och hälsa)
Coates, Janine & Vickerman, Philip (2010). Empowering children with special educational needs to speak up: experiences of inclusive physical education. Disability and Rehabilitation, 32 (18), 1517-1526. 10 s.
eller
Ponder, Carol & Kissinger, Lori (2008). Shaken and Stirred: A Pilot Project in Arts and Special Education. Teaching Artist Journal, 7(1)
eller
VanWeelden, Kimberley & Whipple, Jennifer (2007). An exploratory study of the impact of field experiences on music education major’s attitudes and perceptions of music for secondary students with special needs. Journal of Music Teacher Education, Vol 16(2), 34-44. 11 s.
och
Valbar obligatorisk litteratur i samband med fördjupningsuppgift (ca 100 sidor)
.
Referensmaterial:
Sök- och skrivhjälp (2013). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:/ /hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html.
Interaktiva antiplagiatguiden. Finns på PingPong.
Vid behov av inläsning av kompletterande litteratur kontakta kursansvarig.