KURSPLAN
Samhälle och språk, 7,5 högskolepoäng
Society and Language, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LSSK18
Fastställd av: Utbildningschef 2018-06-07
Gäller fr.o.m.: Hösten 2018
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala begrepp inom internkommunikationsområdet samt diskutera internkommunikationens utmaningar och möjligheter ur ett kommunikatörsperspektiv (ex.1)
- identifiera språkliga redskap och deras funktion i en given kontext (ex. 2, 3, 4)

Färdighet och förmåga

- i stilistiskt avseende tolka och reflektera kring olika textgenrer för att utveckla sin språkliga förmåga (ex.3,4,5)
- producera olika typer av texter för olika målgrupper (ex.1,2,3,4,5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera och bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation (exam. 3, 4, 5)

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong. Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkända kurser inom Medie- och kommunikationsvetenskap om minst 45 hp samt genomgången kurs Organisationers kommunikativa grunder, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinationer:
1. Seminarium med skriftlig och muntlig redovisning (kommunikatörens kontext)
2. Individuell skriftlig uppgift (strategisk kommunikation)
3. Individuell skriftlig uppgift (stilistik och språkriktighet)
4. Individuell skriftlig uppgift (funktionellt språk och digitala medier)
5. Individuell hemtentamen (reflekterande uppgift över funktionellt språk)

För att få G på kursen krävs G på alla examinationer. För att få VG på kursen krävs VG på tre av de fyra individuella examinationerna.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium med skriftlig och muntlig redovisning (kommunikatörens kontext)1 hpU/G
Individuell skriftlig uppgift (strategisk kommunikation)1,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig uppgift (stilistik och språkriktighet)1,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig uppgift (funktionellt språk och digitala medier)1,5 hpU/G/VG
Individuell hemtentamen (reflekterande uppgift över funktionellt språk)2 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Althoff, Johan (1999). Det mesta är osagt. En bok om språkets uttrycksmöjligheter. Stockholm: Alfabeta Bokförlag. 160 sidor.

Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2018). Strategic Communication. London: Routledge. 159 sidor.

Forsberg, Jenny. (2011). Tydliga texter. Snabba skrivtips och språkråd. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. 144 sidor.

Lagerholm, Per (2008). Stilistik. Lund: Studentlitteratur. 412 sidor.

Lagerholm, Per (2018). Språknormer och språkvärdering. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur. 248 sidor.


Texter typiska för kommunikatörsyrket. Ca 125 sidor.

Referenslitteratur

Eriksson, Peter (2017). Planerad kommunikation. Upplaga 8. Stockholm: Liber. 327 sidor.

Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2011). Strategisk kommunikation. Lund:Studentlitteratur. 403 sidor.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.